Кламер БГ - Бизнес новини: Камара "Пътища": Няма некачествено строителство на "Тракия"

Камара "Пътища": Няма некачествено строителство на "Тракия"

Бизнес

|
Пон, 17 Окт 2022г. 18:14ч.
Камара "Пътища": Няма некачествено строителство на "Тракия"

Камара

Българска браншова камара "Пътища" (ББКП) излезе с позиция, в която изразява "своето недоумение и остро възмущение от спекулативните твърдения" за спестени материали при строителството на магистрала "Тракия" в участъка от Стара Загора до Ямбол. Поводът е пресконференцията на служебните министри на регионалното развитие арх. Иван Шишков и на вътрешните работи Иван Демерджиев на 12 октомври.

В момент, когато служебният кабинет създаваше впечатление, че се е фокусирал върху решаването на проблемите в страната и по-специално в тотално разрушения в последната година и половина пътен сектор се излиза пред медиите с изцяло спекулативни твърдения, се казва в позицията на браншовата камара.

Професионалната организация на пътните фирми е изненадана от "разпространените внушения за некачествено изпълнение на участъците от магистралата, без наличието на официални данни от проведения преди дни лабораторен анализ".

Посочено е, че направеното от МРРБ и МВР обследване на магистралата обхваща площ по-малка от 10 кв.м спрямо обща площ на двата участъка от 1 470 000 кв.м. "Това е все едно да съдите за качеството и количеството на извършените работи в апартамент от 200 кв.м по броя на пантите на вратата на килера", смята ББКП.

Според браншовата камара не e възможно въз основа на оценка на асфалтовите пластове да правите линейна интерполация за количеството и качеството на 70 км автомагистрала. Асфалтовите работи съставляват едва 15 до 17 процента от стойността на подобни обекти, се казва в позицията.

Двата лота на магистрала "Тракия" между Стара Загора и Ямбол са пуснати в експлоатация преди повече от 10 години. При изграждането им са преминали през редица обследвания, проверки и анализи от страна на възложителя - Агенция "Пътна инфраструктура" и Европейската комисия, припомнят от ББКП.

В периода на изграждането и след това обектите са преминали одит и няма констатирани нередности и несъответствия. Магистрала "Тракия" е отличена и от Европейския парламент като образец за управление на европейски средства, се казва още в позицията.

В нея е посочено, че в одитните докладите е упоменато, че реалните данни за трафика по Лот 2 за периода 2017-2019 г. надвишават планираното със 162% при тежкотоварните автомобили и с 376% при лекотоварните. По Лот 3 надвишаването е 42% при тежкия трафик и 348% при лекия.

През 2014 година Европейската комисия прави одит на участъците. Пробите и резултатите са анализирани в лабораторията на изпълнителя на тестовете в Италия. От получените резултати е констатирано, че показателите отговарят на изискванията на техническата спецификация, посочват от ББКП.

Получените резултати от измерванията с дефлектометъра с падаща тежест показват, че измерените участъци са структурно стабилни с минимален или никакъв риск за намаляване на очаквания проектен живот, се казва още в позицията на браншовата камара.

В 10-годишния период на експлоатация на трасето не са възлагани превантивни и текущи ремонтни дейности, което в съчетание с прекомерното натоварване не осигурява адекватна оценка на състоянието на пътната настилка, заявяват от ББКП.

Посочва се още, че през изминалите години лот 2 и лот 3 са преминали над 150 проверки, като при всяка една досега, експерти са констатирали, че строителството е извършено в рамките на техническата спецификация.

Според браншовата камара служебният кабинет преви опит да злепостави Европейската комисия, с всичките нейни органи и консултанти, участвали в контрола на изграждането на магистрала "Тракия", стотиците представители на държавната администрация в лицето на две министерства и АПИ, както и хилядите проектанти, строители, надзорници и консултанти, направили възможно България да има завършена поне една магистрала.

Българска браншова камара "Пътища" за пореден път категорично настоява да бъде преустановено политическото говорене, целящо уронването на престижа на пътно-строителния бранш, се казва още в позицията.

Организацията призовава за решаването на натрупаните проблеми в сектора, вместо да се "хвърлят бомбастични, некомпетентни и категорично неверни твърдения".

Шишков: Фирмите не са имали избор, били са заложници на управлението

Междувременно регионалният министър Иван Шишков коментира пред БНТ, че фирмите не са имали избор и са били заложници.

"Целият процес по възлагане на обществени поръчки на строителните фирми е на много ниско ниво - от самата държава и от общините. И основният проблем не е във фирмите, а във възложителя и начина на възлагане и управление на този процес", каза арх. Шишков пред БНТ.

Той отново даде за пример с двата лота на магистрала "Тракия" между Стара Загора и Ямбол.

При направената проверка е установено, че в участъка Стара Загора - Нова Загора има по-малко липси в материалите, отколкото при лота Нова Загора - Ямбол, като първият участък е строен на по-висока цена от втория. И при двата гаранционният срок е отминал.

"Затова си мисля, че още при самото възлагане на тези цени, най-вероятно е било буквално замислено или предвидено всичко това, което установихме. Защото няма логика - второто трасе е с по-сложен релеф, а цената да е по-ниска", коментира арх. Шишков. По думите му "договорът е на цена без да има елементи на пътя - т.е определя се сума, решава се, че тя трябва да стигне за строежа на пътя и се започват строителните дейности."

Именно заради този начин на възлагане и работата на строителните компании е такава, стана ясно от думите на министъра.

"Фирмите на практика нямат друг избор, те са били заложници на управлението на държавата и общините", коментира Иван Шишков. Той допълни, че ако нещата бъдат поставени така, че всички да ги изпълняват, този проблем няма как да се случи. Затова и служебният екип на МРРБ работи за решаването на този въпрос, посочи той.

mediapool.bg