Нов 6.5-километров участък от магистрала "Европа" между граничният пункт "Калотина" и Драгоман беше пуснат днес в експлоатация.
Това е магистрала, която е важна не само за България, но и за Сърбия и цяла Европа, каза служебният премиер Гълъб Донев, който преряза летата край граничната бразда.
Този път беше тесен, с много катастрофи и съм щастлив, че ние го откриваме законно - с акт 16, допълни той.
Министърът на регионалното развитие арх. Иван Шишков връчи на Гълъб Донев разрешението за ползване на магистралния участък. В официалната церемония се включи и посланикът на Сърбия у нас Желко Йович.
Останалите 8 километра от него ще бъдат готови до края на май, каза арх. Шишков.
Стpoитeлcтвoтo нa 14.5-километровия yчacтъĸ мeждy ГKΠΠ "Kaлoтинa" и Дpaгoмaн зaпoчнa пpeз февруари 2020 г. Изпълнитeл e cтpoитeлнo oбeдинeниe, нaчeлo c "Щpaбaг". Договорът с тях е за 165 млн. лв. с ДДС, като 25 на сто от дейностите са със средства по механизма "Свързана Европа", а останалата сума е от държавния бюджет.
Съгласно първоначално подписаният договор участъкът трябваше да бъде завършен през януари 2022 г., но изпълнението се забави по различни причини.
Цялата магистрала "Европа" между ГКПП "Калотина" и Софийския околовръстен път е с дължина 48 км. Изграждането ѝ е разделено на три участъка.
Средният - между Драгоман и Сливница (17 км) беше пуснат в експлоатация през ноември 2020 г. Той беше построен за около година и половина от "ГБС Инфраструктурно строителство" за 117.3 милиона лева с ДДС. Строителният надзор е осъществен от "План Инвест Калотина" ДЗЗД, в което участват "План Инвест Пловдив" ЕООД, "ПН Консулт 2017" ЕООД и "Сърч Корпорейшън" (Румъния). Техният договор е за 2.2 млн. лв.
До месец се очаква да започне строителството и на последния участък от Сливница до София (16.5 км). Строител отново е "ГБС Инфраструктурно строителство", които спечелиха обществената поръчка с цена от 222.4 милиона лева без ДДС заедно с фирмите "Главболгарстрой интернешънъл" АД и "Обонато Билд" ЕООД в края на 2021 г.
По думите на арх. Шишков забавянето на участъка е "по независещи от сегашния и предишния служебен кабинет причини" и така прехвърли отговорността на правителството на Кирил Петков.
Вече са одобрени подробните устройствени планове, на финална фаза е и отчуждаването на част от терените, заяви арх. Шишков.
Той се надява до края на 2024 г. магистралата най-после да бъде завършена.
mediapool.bg