Нов ръст на потреблението на безалкохолни бири в България и изпити 5.570 млн. т от безградусовото пиво пред 2022 г., отчете Съюзът на пивоварите в България в четвъртък. Година по-рано увеличението на консумацията на безалкохолна бира бе 22 на сто.
Продължаващата поредна година тенденция е провокирана от стремежа към активен и здравословен начин на живот, особено сред по-младите потребители на възраст 18-30 години. Те все по-често избират напитки с по-ниско или нулево съдържание на алкохол.
Продължава разширяването и на сегмента на премиалните бири - най-вече в столицата и големите градове.
Като цяло през 2022 г. в страната са продадени 5.230 млн. хектолитра бира. От тези количества делът на продажбите в стъклени бутилки е 21 на сто, в РЕТ бутилки – 50%, в кенове – 25% и в кегове – 4%. Традиционно лагер бирата тип Pils е с най-висок пазарен дял от 93-95 на сто.
Близо 30 нови продукта са пуснали през миналата година на пазара пивоварните, което не се е случвало в последните десет години. Така вече предлаганите марки и асортимент бира надхвърлят 200.
Маркетинговите изследвания показват, че за избора на българския любител на пивото, най-важни са вкусът и ароматът на напитката, стилът бира, а едва след това се нареждат цената и марката. Пивоварите припомнят още, че според регулярните Омнибус проучвания на агенция ИПСОС, през миналата година бирата задържа позициите си на най-често консумирана и предпочитана напитка у нас след минералните води. 57% от активните потребители на пенливата течност са убедени, че тя е подходящо за тях питие, а 33 на сто от анкетираните са на мнение, че при умерена консумация, пивото е част от здравословния начин на живот.
Пивоварните отчетоха също така, ме капиталовите инвестиции на бранша да достигнали рекордните 66 млн. лв. Повечето от тях са за зелени нововъведения – изграждане на собствени възобновяеми енергийни източници, производствено и логистично смарт оборудване с висок коефициент на пестене и оползотворяване на ресурсите. Анализите показват, че всички пивоварни компании, които са направили вложения в иновации за оптимизиране на управлението и използването на ресурсите, повишават производителността на труда, имат по-добро представяне на пазара и постигат по-висока репутация.
И през 2022 г. секторът осигурява работна заетост за близо 25 000 души. От тях 2150 - или 9%, са директно работещите в бирените компании, 32 на сто са във веригата на доставките и 59% в търговията, заведенията и туризма. Средният осигурителен доход на заетите в производството на пиво и малц" е нараснал с над 20% спрямо 2021 г.
Производството и продажбите на бира в България генерират над 350 млн. лева приходи за националния бюджет. В отчета на Агенция "Митници" за 2022 г., е посочено, че постъпленията от акциз за бира имат ръст от 3.4 на сто, спрямо събраните приходи през 2021 година. Добавената стойност на индустрията се изчислява на 540 млн. лева.
Членуващите в Съюза на пивоварите седем бирени компании общо произвеждат 99% от пивото в страната. Това означава, че почти всяка изпита у нас бира е дело на българските пивовари, които се конкурират помежду си.
",Силната конкуренция е абсолютно в полза на консуматорите, тъй като осигурява прозрачност и безкомпромисност по отношение на качествените характеристики на бирената категория и е двигател за цялостното развитие на бранша", коментира Ивана Радомирова, изпълнителен директор на браншовата организация.
В Съюза на пивоварите в България членуват ",Болярка ВТ", "Бритос", "Загорка", "Каменица", "Карлсберг България", "Ломско пиво" и "Доровски инвест".
mediapool.bg