Кламер БГ - Бизнес новини: Тайна проверка на ЕК установи: Летище "София" пропуска опасни предмети в багажи на пътниците

Тайна проверка на ЕК установи: Летище "София" пропуска опасни предмети в багажи на пътниците

Бизнес

|
Вт, 01 Ноем 2022г. 18:46ч.
Тайна проверка на ЕК установи: Летище "София" пропуска опасни предмети в багажи на пътниците

сн. БГНЕС

Летище София се е провалило в откриването на опасни предмети - взривни вещества и своеобразни бомби в багажи на пътници. Това е установила тайна проверка на Европейската комисия, която е започнала в средата на октомври и сега се отчитат частични резултати. Окончателно проверката ще приключи до 2 седмици. Служебният министър на транспорта Христо Алексиев предупреди, че, ако концесионерът не подобри сигурността на летището, ще последват санкции, а може да се стигне и до най-тежкото наказание - разваляне на концесионния договор.

Тайните пътници с опасни багажи

Източници на Mediapool заявиха, че проведената на летището проверка е стандартна. При нея инспектори, представящи се за пътници, слагат в багажа за чекиране опасни предмети като взривни вещества. На летище "София" са установени два типа нарушения. Първо, скенерите са установили, че в някои от куфарите има опасни предмети, но проверяващите не са могли да кажат какви точно. Други от куфарите с опасни вещества обаче въобще не се засечени.

"Да се надяваме коментарите да бъдат отстранени при предстоящата проверка на Европейската комисия (през първите две седмици на ноември - б.аа). Ако това не се случи, държавата ще предприеме и най-строгите мерки срещу това нехайство. Стигнахме дотам, че концесионерът, който трябваше да управлява по-добре летището, явно е занижил сигурността там", коментира във вторник транспортният министър Христо Алексиев, цитиран от пресцентъра на транспортното ведомство. Той уточнява, че по договор се предвиждат санкции, които са доста сериозни и ако неизпълнението продължава, може да се предприеме и прекратяване на концесията.

От думите му стана ясно, че той вече обсъдил казуса с представители на концесионера "СОФ Кънект".

"Преди две седмици имах среща с представителите на концесионера на летище София и президента на летище Мюнхен, които са в консорциума по този въпрос. Те се ангажираха много сериозно за решаване на въпросите със сигурността и с качеството на обслужване", каза Алексиев.

От изказването на министъра стана ясно, че под натиска на държавата в момента са предприети много сериозни мерки - текат обучения на персонала, осигурява се и допълнителна техника.

"СОФ кънект": Ще коментираме след края на проверката

От "СОФ кънект" казаха пред Mediapool, че ще коментират официално казуса след две седмици, когато проверката ще е приключила и ще има ясни резултати.

През 2021 г., когато Христо Алексиев отново бе служебен министър на транспорта в правителство на президента Румен Радев, съобщи, че към ноември 2021 г. "СОФ Кънект" са инвестирали "не повече от 200 000 евро - една тоалетна и 5 дивана".

В интервю пред Mediapool на 4 ноември 2021 г. Христо Алексиев дори заяви, че Кирил Домусчиев държи 20% в концесията на летище София. Ден по-късно бизнесменът Кирил Домусчиев отрече да има участие в тази концесия. Концесионерът "СОФ Кънект" също обяви, че няма българско участие в дружеството и то изпълнява концесионната си програма. Домусчиев тогава дори се закани да съди Христо Алекисев, ако той не докаже твърдението за участието му в концесията на летището.

През април тази година стана ясно, че "СОФ Кънект" ще инвестира 72 млн. евро в софийското летище през първите 5 години. До тази договорка се стигна след разговори между транспортния министър от кабинета на Кирил Петков - Николай Събев и главния изпълнителен директор на фонда "Меридиам" Тиери До.

В първоначално подписания контракт сумата беше 72 млн. евро, но заради пандемията от коронавирус впоследствие бе намалена на 43 млн. евро.

Договорът между държавата и "СОФ Кънект" за 35-годишната концесия на летище София беше подписан през лятото на 2020 г. в разгара на протестите срещу Бойко Борисов и Иван Гешев и в началото на коронакризата.

Няколко месеца по-късно - на 27 октомври 2020 г., концесионерът поиска да бъде отложено плащането на дължимите концесионни такси за първите 10 години за края на концесията заради Covid кризата и намаляване на първоначалната инвестиция.

Договорът влезе в сила през април 2021 г. – дни преди парламентарните избори на 11 април. Това стана след като държавата се съгласи с исканията на концесионера. Веднага след встъпването в договора "СОФ Кънект" изплати 660 млн. лева на държавата.

Акционери в "СОФ Кънект" са регистрираният във Франция фонд "Миридиам" (Meridiam) с 99% и австрийската строителна компания "Щрабаг" с 1%. С дялов капитал в дружеството влезе и Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР), която обеща да вложи общо 74.3 млн. евро в развитието на столичното летище.

mediapool.bg