Кламер БГ - Бизнес новини: Улесняват санирането с промени в Закона за етажната собственост

Улесняват санирането с промени в Закона за етажната собственост

Бизнес

|
Ср, 02 Ноем 2022г. 17:53ч.
Улесняват санирането с промени в Закона за етажната собственост

Улесняват санирането с промени в Закона за етажната собственост

Министерският съвет одобри промени в Закона за управление на етажната собственост (ЗУЕС), с които се улеснява достъпът до средства за енергийно обновяване в многофамилни жилищни сгради.

Промените са в изпълнение на реформа "Улесняване и повишаване ефективността на инвестиции", залегнала в Националния план за възстановяване и устойчивост. Те имат отношение към изпълнението на проекта за саниране за 1.4 милиарда лева по плана. Програмата предстои да бъде отворена за финансиране в средата на ноември.

За да се улеснят инвестициите за енергийна ефективност в многофамилни жилищни сгради, всяка етажна собственост ще може да открие банкова сметка със специално предназначение за събиране на средства за управление и поддръжка на общите части на етажната собственост. По този начин ще се улесни кандидатстването по колективни кредити пред различни финансови институции. Разпореждането с този ресурс ще става от управителя на етажната собственост въз основа на решение, прието от общото събрание.

Променя се и начинът на провеждане на общо събрание на собствениците. В изрично изброени в закона случаи се предвижда възможност общото събрание да се провежда чрез онлайн връзка, не само присъствено. Така се увеличават възможностите за участие на повече собственици, ползватели и обитатели и се създават условия за по-добра комуникация в етажната собственост.

В законопроекта е направено предложение и за неприсъствено гласуване на решение на общото събрание. То ще може да се извърши до 7 дни преди провеждане на заседанието чрез декларация, подписана саморъчно и предадена на управителя, или изпратена на електронна поща, подписана с квалифициран електронен подпис.

Отпада нормативно определената възможност за отлагане на общото събрание за следващия ден в случаите, когато не е налице изискуемият кворум. Според изменението общото събрание ще се отлага с един час и ще се смята за законно, колкото и идеалните части от общите части на етажната собственост са представени.

С промените се вменява задължение всеки собственик или ползвател в срок до 15 дни от придобиване правото на собственост или ползване на самостоятелен обект в сградата в режим на етажна собственост, както и при отдаване на самостоятелния обект под наем или встъпване в друго правоотношение, допускащо пребиваване на лица различни от собственика, да подаде декларация за вписване в книгата на етажната собственост на съответните данни. При неизпълнение на това му задължение, съответният се наказва с глоба от 50 до 250 лв., когато е физическо лице, или с имуществена санкция от 100 до 500 лв., когато е юридическо лице.

Предвижда се книгата на етажната собственост да може да се поддържа и в електронен вид. Данните в нея ще се съобщават на управителния съвет (управителя) чрез декларация по образец.

В законопроекта се предлага заплащане на възнаграждение без значение дали управител е собственик на самостоятелен обект в сградата или управлението е възложено на търговец, извършващ по занятие управление на етажна собственост.

Въвежда се и задължението на етажната собственост да избере контролен съвет или контрольор, като за тях също е предвидено заплащане на възнаграждение. Общото събрание има възможност да гласува тези възнаграждения да не се плащат освен в случаите, когато управлението е възложено с договор на търговец.

Запазва се принципът децата, ненавършили 6-годишна възраст, да бъдат освободени от разходи за управление и поддръжка. Управителят на етажната собственост ще е длъжен всеки месец да публикува на видно и общодостъпно място отчет за приходите и разходите за месеца.

Със законопроекта се регламентира професионалното управление на етажната собственост в многофамилните жилищни сгради. По този начин ще се подобри контролът върху компаниите, извършващи тази дейност и ще се гарантира по-голяма отговорност спрямо потребителите.

Въвежда се изискването лицата, които управляват и поддържат етажната собственост, да бъдат търговци по смисъла на Търговския закон, с изключение на физическите лица - търговци по същия които не могат да бъдат професионални управители. Всички те ще бъдат вписани в специална единна информационна система, която обединява два публични централизирани електронни регистъра. Единият е Регистър на професионалните управители на етажна собственост. Другият е Регистър на етажната собственост, който ще съдържа данни за сдруженията на собствениците на територията на страната, както и за управителни съвети (управители) на етажна собственост, регистър към МРРБ и ще получат удостоверяващ документ.

Регистрацията на професионалните управители - търговци е със срок на действие до 5 години и вписаните търговци ще трябва да обновяват информацията в него всеки път, когато настъпят нови обстоятелства, които засягат изискванията към тях.

Предвижда се ако професионален управител-търговец, който извършва управление на етажна собственост е без необходимото по този закон удостоверение за регистрация или продължава да осъществява такава дейност след заличаване на регистрацията, се наказва с имуществена санкция в размер от 500 до 1000 лв., а при повторно нарушение от 1500 лв. до 2000 лв.

За да бъдат вписани в регистъра и да могат да упражняват дейността на територията на страната, професионалните домоуправители-търговци ще трябва да отговарят на определени условия.

Част от тези условия са следните обстоятелства: да не са осъждани за умишлено престъпление от общ характер, освен ако не са реабилитирани, да не са лишени от право да заемат материалноотговорна длъжност, да нямат публични задължения, с изключение на задълженията по невлезли в сила актове, както и разсрочени, отсрочени или обезпечени задължения, както и да имат осигурен административен капацитет от минимум едно лице, наето по трудов договор.

За професионалните управители-търговци се въвежда и изискване ежегодно без прекъсване да поддържат застраховка "Професионална отговорност", която ще покрива вреди, причинени при и по повод упражняване на дейността.

Целта на промените е правата на потребителите на услугата да бъдат максимално защитени и да се гарантира високото й качество, се казва в съобщението на Министерския съвет.

mediapool.bg