Кламер БГ - Бизнес новини: Парламентът ще решава за плащанията към пътните фирми

Парламентът ще решава за плащанията към пътните фирми

Бизнес

|
Ср, 30 Март 2022г. 17:30ч.
Парламентът ще решава за плащанията към пътните фирми

Парламентът ще решава за плащанията към пътните фирми

Народното събрание трябва да се произнесе в най-кратки срокове по казуса със забавените плащания по договорите за текущ ремонт и поддръжка на пътища. Това съобщи вицепремиерът и министър на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов.

Той посочи, че по негово настояване депутати от управляващата коалиция са внесли за разглеждане проект на решение, с което да се одобри разплащане на дължими суми по договорите за текущ ремонт и поддръжка на републиканската пътна мрежа.

"Както вече обявих, има политическа воля за погасяване на част от задълженията към пътните фирми. Надявам се този проблем да бъде разрешен от Народното събрание още през следващата седмица", заяви Караджов.

Това е коренна промяна спрямо първоначално обявеното от него. В началото на месеца Караджов каза, че до средата на март с постановление правителството ще одобри изплащането на 640 млн. лв. на пътните фирми. Това е половината от сумата, за която те претендират за извършени ремонти през 2021 г.

Сега се оказва, че за да отпусне правителството парите ще е нужно решение на парламента. То ще даде възможност на агенция "Пътна инфраструктура" да разплати половината от дължимата сума за изпълнени дейности за текущ ремонт и поддържане, включително и на отделни пътни участъци, на мостови съоръжения и тунели, казва Караджов.

По думите му ще бъдат платени и 100% от сумите за изпълнени дейности по договорите за доставка и монтаж на мантинели и пътни знаци, както и за полагане на хоризонтална маркировка.

Хаосът с пътните ремонти възникна по времето на служебните правителства, назначени от Румен Радев през 2021 г. Плащанията и работата бяха спрени с аргумента, че ГЕРБ са изчерпали бюджета за тази дейност още в края на април. Така фирмите бяха принудени да се съгласят на предсрочно прекратяване на договорите. Според тях четири от договорите изтичат в края на април 2022 г., а останалите - в края на юни 2022 г.

На практика това означава републиканската пътна мрежа да остане без поддръжка от средата на тази година, защото процедурите по Закона за обществените поръчки за избор на нови изпълнители няма да са приключили, обясни Караджов.

Заради неяснотите към момента все още не е обявена нито една процедура за пътно поддържане. Междувременно единият от договорите за поддържането на първите 56 км от магистрала "Струма" изтече в началото на годината и с бърза процедура АПИ възложи на държавната "Автомагистрали" да продължи да изпълнява дейността още 5 месеца - до септември 2022 г. В същото време бе прекратена поръчката за избор на изпълнител, заради допуснати технически грешки.

За да не останат пътищата без поддържане в проекта на решение на Народното събрание се предлага да се разреши на АПИ да продължи действието на изтичащите договори за текущ ремонт и поддръжка до избор на нови изпълнители след проведени търгове по Закона за обществените поръчки, но не по-късно от 30 септември 2022 г. , съобщи още Караджов.

Той посочи, че с това решението на парламента ще се избегне сериозният риск агенция "Пътна инфраструктура" да се окаже в невъзможност да поддържа републиканските пътища, с което ще се застрашат животът и здравето на всички пътуващи в страната.

Освен това с приемането на решението от депутатите ще се позволи на АПИ да довърши и започнатите, но неприключили ремонти на републиканската пътна мрежа, посочи Караджов.

Според споразуменията за предсрочно прекратяване на договорите, те трябва да се изпълнят до 30 юни 2022 г., което за много обекти е нереалистичен срок.

mediapool.bg