Търговските медии нямат достатъчно мотивация в бизнес план да ползват дори изградените на първия етап от цифровизацията на телевизионния ефир мултиплекси и съществува реален риск да се окажем с платформи за разпространение на цифрова телевизия, но да липсват желаещи да ги ползват. Това коментира председателят на Съвета за електронни медии доц. Георги Лозанов по повод казуса с искането на бТВ да свали от цифровия ефир две от програмите й.
Според него ако и други телевизии се откажат от мултиплексите, защото не им е изгодно да ги разпространяват през тях, това ще означава голяма част от хората, които нямат възможност да си позволят платена телевизия, да бъдат лишени от телевизионно съдържание, което е сериозен социален проблем.
Лозанов коментира още, че държавата плати информационна кампания за цифровизацията на телевизионния ефир, която не беше достатъчно ефективна. По думите му сега правителството трябва най-малкото да създаде един работещ модел, така че по тези мрежи да има кой да разпространява безплатно тв
съдържание.
Шефът на СЕМ посочи още, че проблемът с искането на бТВ за прекратяване на лицензите за цифрово ефирно излъчване на спортния канал RING BG и на дамския bTV Lady е само един конкретен проблем, "пред който се отрази това, че фактически ние доста сме си крили главата в пясъка, твърдейки, че има цифровизация в България, а то има само като технологични възможности, но като мотив, като културно основание и бизнес основание някой да разпространява тези програми, стана ясно, че такива основания няма или няма достатъчни".
"Ние сме предупреждавали експертно за това, но някак си така минаваше между другите, под общото. Често пъти патетично говорим за цифровизацията, а сега се изправихме очи в очи с този тежък проблем, който разбира се, нито е по компетентността, нито е по силите на СЕМ. А трябва институциите на държавата, които се грижат за преноса, за това да го организират като бизнес модел да се намесят сериозно", посочи Георги Лозанов.
Той припомни, че СЕМ се занимава с регулация на самото телевизионно съдържание и коментира, че регулаторът изключително обилно е дал цифрови лицензи на 31 програми, а в момента от тях само 11 са качени на мултиплекс. "Тоест има много съдържание, което е готово да се разпространява така, стига хората да имат мотив да дадат програмите си за цифрово разпространение", допълни медийният експерт..
Уточнявайки, че не подценява търговските мотиви на частните медии, Лозанов апелира към техния обществен ангажимент за защита на интересите на обществото с цифровото разпространение на програмите им.
mediapool.bg