Кламер БГ - Бизнес новини: Модернизацията на жп линията Волуяк-Драгоман се отлага за 2027 г.

Модернизацията на жп линията Волуяк-Драгоман се отлага за 2027 г.

Бизнес

|
Ср, 16 Фев 2022г. 19:09ч.
Модернизацията на жп линията Волуяк-Драгоман се отлага за 2027 г.

Модернизацията на жп линията Волуяк-Драгоман се отлага за 2027 г.

Модернизацията на железопътната линия Волуяк - Драгоман няма да може да бъде завършена до края на 2023 г. и ще се довършва по новата оперативна програма "Транспортна свързаност" 2021 - 2027 г.

Решението за фазиране на проекта е взето на заседанието на Министерския съвет. По този начин ще се осигури възможност за успешното изпълнение на 35-километровия участък от железопътната магистрала от София до границата със Сърбия, се казва в съобщението на правителствената информационна служба.

Целият проект е на стойност около 500 млн. лева. Той влезе в оперативна програма "Транспорт" 2014 - 2020 г. в последния момент, като опция за спасяването на парите от магистралата през Кресненското дефиле.

През 2021 г. бяха подписани договорите със строителите на 35-километровата жп отсечка между Волуяк и Драгоман, а в началото на август миналата година служебният кабинет отпусна и 45 млн. лв., за да започне строителството, но първа копка така и не беше направена.

Модернизацията на жп трасето е разделена на два участъка.

Изпълнител на отсечката Волуяк - Петърч е обединението "Вистра" ДЗЗД, което включва фирмите ВДХ АД (преди "Водстрой 98") и испанската "Лантания" АД. Срокът за работа е 40 месеца. Стойността на договора за строителство е близо 92 млн. лева без ДДС.

Участъкът от Волуяк до Петърч е близо 12 км. Предвижда се удвояване на жп линията и изграждане на нова жп гара и спирка Костинброд. Ще бъдат модернизирани коловозното развитие, контактната мрежа и пероните. Ще бъде изградена нова тръбоканална мрежа за нуждите на системите за сигнализация, ще се надгради и системата за контрол на електроподаването към жп мрежата SCADA.

Ще се изграждат и нови пешеходни подлези и надлези, които няма да допускат пресичане на жп линия в участъка на едно ниво. В населените места ще бъдат поставени шумозащитни съоръжения и предпазни огради за районите около гарите.

Изпълнител на другата отсечка Петърч - Драгоман е гръцката компания "Терна". Тя има договори с трима подизпълнители за различни дейности. Това са австрийската "Порр Бау" (1.5%), АЖД Прага (7.5%) и "Балкантел" ООД (1%). Срокът за изпълнение е 48 месеца. Стойността на договора е близо 244 млн. лева без ДДС.

Участъкът от Петърч до Драгоман е над 23 км. Предвижда се удвояване на жп линията - приблизително 17 км плюс 6.5 км модернизация на единична жп линия, както и на коловозно развитие, перони и контактна мрежа.

Ще се строи нова жп гара Сливница и ново приемно здание в Петърч. В Алдомировци е заложена реконструкция на приемното здание. По протежението на целия железопътен участък ще бъдат модернизирани всички съоръжения на жп инфраструктурата, ще бъдат изградени и 5 пътни надлеза, 2 жп надлеза, 1 жп естакада и нова водоотводна система за целия участък, както и шумозащитни съоръжения с приблизителна дължина 3864 м.

С изпълнението на този проекта ще бъде завършена жп магистралата от сръбска граница през София - Пловдив до Бургас. Ще се обслужва и жп направлението до Свиленград и границата с Турция.

И един прехвърлен проект

Към оперативна програма "Транспортна свързаност" 2021 - 2027 се прехвърля и проектът за внедряване на интегрирана информационна система за управление на операции при бедствия и аварии в българските териториални води на Черно море, е решило още правителството.

В обхвата му е включено закупуването на специализиран кораб за търсене и спасяване и за реакция при комбинирани инциденти в морските пространства на България - пожари, замърсявания и други.

Проектът беше заложен за реализация по оперативна програма "Транспортна свързаност" 2014 - 2020 г. През март 2020 г. дори бе подписан договор с Изпълнителна агенция "Морска администрация" за реализацията му, но по неясни причини по-късно същата година през май е прекратен.

mediapool.bg