Кламер БГ - Бизнес новини: Избират между събаряне или зариване на незаконния строеж на плажа "Алепу"

Избират между събаряне или зариване на незаконния строеж на плажа "Алепу"

Бизнес

|
Четв, 17 Фев 2022г. 13:21ч.
Избират между събаряне или зариване на незаконния строеж на плажа "Алепу"

Избират между събаряне или зариване на незаконния строеж на плажа

Подпорната стена на плажа "Алепу" може да не бъде съборена, а просто зарита. Това каза вицепремиерът и министър по околната среда Борислав Сандовпред Нова телевизия.

"Ще трябва да се направи анализ. Според мен трябва да се рекултивира и да се възстанови доколкото е възможно природната зона там", посочи Сандов.

"Представете си как бива зарината - така ще изпълнява функциите си на подпорна стена и в същия момент няма да може да бъде превърната в хотел. Според мен няма необходимост от срутването, но нека кажат и експертите", допълни той.

Екоминистърът обясни, че каквото и да се реши, всичко ще се плати от този, който е извършил нарушението. "Ако се окаже в съда, че държавата е подвела собственика, тогава държавата ще плати", заяви Сандов.

Тунел през Кресненското дефиле

От екологична гледна точка прокопаването на тунел през Кресненското дефиле е най-доброто решение за преминаването на автомобилите по магистрала "Струма", смята министър на околната среда.

Той посочи, че сегашното решение за преминаване по настоящия път през дефилето и изграждане на източен обход в другата посока е в нарушене на европейското законодателство и на Бернската конвенция.

Първоначалният вариант беше прокопаването на дълъг тунел от 15 км, за който имаше и екологична оценка от 2008 г. Първото правителство на ГЕРБ защитаваше този вариант, докато Росен Плевнелиев беше министър на регионалното развитие. След като стана президент, ГЕРБ смени курса и заложи на варианта с използването на съществуващия път в едната посока и на източен обход в другата. Смяната на позицията дойде след лобиране на Строителната камара у нас, тъй като българските фирми нямат опит в изграждането на дълги тунели.

Това е направено, защото "предишната власт не е можела да построи тунела и е искала да стри в нарушение на европейското законодателство", каза Борислав Сандов.

"Аз вярвам, че ние ще сменим подхода", допълни той.

Двата възможни варианта са тунел или изцяло източен обход за преминаване на Кресненското дефиле. Решението за това кой да се избере, трябва да бъде взето от управляващата коалиция, но няма яснота кога ще се случи.

След като бъде взето решение ще трябва да се направи нова екологична оценка и да се проведат нови процедури за избор на строители.

Според Борислав Сандов има шанс магистрала "Струма" през Кресненското дефиле да бъде изградена до 2030 г. Финансирането й е заложено в оперативна програма "Транспортна свързаност" 2021 - 2027 г.

Анализ за нуждата от ядрени мощности

Относно изграждането на АЕЦ "Белене" Борислав Сандов каза, че ще се направи анализ за необходимостта от ядрени мощности.

"Твърде много пари се изхарчиха за нещо, за което няма време, нямаме и нужда от това. На нас ни трябва бърза трансформация в енергетиката", заяви министърът на екологията.

За въглищните централи с Европейската комисия се обсъжда смяна на целите от "затваряне на въглищните региони" към "намаляване на емисиите", посочи Сандов.

"Над 5 милиарда влизат в бюджета миналата година от квотите емисии. Идеята е да ги инвестираме в енергийния преход", обясни екоминистърът.

Той посочи, че се планира национална кампания за залесяване. "Целта е 100 милиона дървета до 2030 година. Има осигурено финансиране за началото на тази кампания", каза Сандов.

mediapool.bg