Кламер БГ - Бизнес новини: Метрото отново ще спасява европари от загуба

Метрото отново ще спасява европари от загуба

Бизнес

|
Вт, 25 Юли 2023г. 12:53ч.
Метрото отново ще спасява европари от загуба

Напредва разширението на третата линия на метрото от ж.к.

Столичното метро отново ще спасява европейските пари от загуба. Общо около 500 милиона лева, по-голямата част от които идват от нереализирани проекти за нов железен път, ще бъдат насочени към други проекти и програми. Това предвиждат одобрените от Министерския съвет промени в оперативна програма "Транспорт и транспортна свързаност" 2014 – 2020 с цел да не се загубят европейски средства.

Финансовото изпълнение на изминалия програмен период приключва в края на годината. Правителството на Николай Денков обеща да направи всичко възможно България да не загуби пари.

Връщане на 700 млн. лв. в държавния бюджета

Така още в края на юни правителството одобри около 700 млн. лв. (350 млн. евро) да бъдат върнати обратно в държавния бюджет.

Тези средства се взимат от 6 оперативни програми и се дават на Фонда "Сигурност на електроенергийната система", който ще ги възстанови в държавния бюджет. През 2022 г. до края на март 2023 г. малките фирми и уязвимите домакинства бяха подпомагани от фонда заради високите цени на тока от енергийната криза, причинена от войната в Украйна. За целта беше създаден т.нар. европейски инструмент SAFE.

С днешна дата е ясно, че най-много средства ще дойдат от оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" - 120 милиона евро.

Разпределението на средствата от останалите оперативни програми е следното:

ОП "Региони в растеж" - 80 млн. евро;

ОП "Околна среда" - 71 млн. евро;

ОП "Иновации и конкурентоспособност" - 50 млн. евро;

ОП "Наука и образование за интелигентен растеж" - 24 млн. евро;

ОП "Добро управление" - 5 млн. евро.

Това показва публикуваното решение на Министерския съвет в системата за правна информация.

За метрото - 120 млн. лв. до "София ТехПарк"

Още 120 млн. лв. отиват за разширението на третата линия на метрото и купуването на метровлакове.

Средствата са предназначение за изграждането на участъка от ул. "Шипка" през кв. "Гео Милев" - ж.к. "Слатина" - "София ТехПарк" до бул. "Цариградско шосе". Става въпрос за 6 км подземна железница със 6 станции. Строителите вече са избрани и договорите с тях са сключени.

Разширението на метрото в посока бул. "Цариградско шосе" обаче не може да започне заради обжалване на подробни устройствени планове в район "Слатина".

Част от парите ще се използват и за доставка на 8 метровлака по третата линия от "Сименс", както и за покупката на още 8 метровлака от "Шкода". Договорът за 68.5 млн. евро с чешката компания беше подписан преди дни. Влаковете ще се движат по линии 1, 2 и 4 на метрото.

За ферибота във Варна и пристанището в Бургас още 25 милиона лева

Още три са проектите, които са изпълнени със средства от държавния бюджет, но сега ще бъдат покрити с европейски пари.

Единият е обходът на град Бургас, който след индексацията излезе 88 млн. лв. за 4.7 км.

Другите два са рехабилитацията на инфраструктурата на фериботния комплекс Варна и проекта за драгиране на пристанище Бургас. Предвидените средства за тях са в размер на 25 млн. лева.

Всички тези пари трябва да бъдат усвоени до края на 2023 г., когато финансово приключва изминалият програмен период 2014 - 2020 г. Част от тях вече са приключили, но бяха изпълнени с пари от държавния бюджет. Сега на практика европейските средства ще подпомогнат бюджета, така че да се постигне крайната цел от 3% дефицит.

Тепърва предстои много административна работа по внасянето на проектите и подготвянето на апликационните им форми за кандидатстване. По тази причина размерът на средства може да бъде променен в хода на предстоящото съгласуване на измененията с Европейската комисия, се казва в отговора на Министерството на транспорта и съобщенията до Mediapool.

mediapool.bg