Антимонополната комисия разреши сливането на две от най-големите компании за автобусни превози – "Юнион Ивкони" и "Груп Плюс", като одобри закупуването им от създадената в края на 2017 г. фирма "Транспект". Сделката няма да попречи на на конкуренцията, тъй като пазарният дял на новия превозвач ще е 13.8 на сто, което е под границата от 15 процента, над която се счита, че може да има злоупотреби с господстващо положение, смята Комисията за защита на конкуренцията (КЗК).
Нейното решение http://reg.cpc.bg/AllNewResolutions.aspx?dt=1&ot=2 позволява финализираноте на поредица от сделки между акционерите в трите компании.
Купувачът "Транспект" е собственост поравно на Георги Атанасов, който е мениджър в "Юнион Ивкони", и Петър Господинов, който пък е представител на "Груп Плюс".
"Юнион Ивкони” е притежавано от дружеството "Синтетика“ АД и физическите лица Светлозар Любенов и Ивайло Константинов. В "Груп Плюс” ООД акционерите са трима -
Зеки Байрам, Мюге Байрам и Галя Топалова, която със своите 52.15% от капитала държи контрола.
Съгласно споразумението за сделката първо Светлозар Любенов трябва да прехвърли своя дял на Ивайло Константинов, който така ще притежава 49 на сто от "Юнион Ивкони", а "Синтетика" – останалите. След това Константинов ще продаде акциите си на "Транспект", която в последствие има ангажимент да придобие дяловете на съдружниците в "Груп Плюс", а на финала да вземе и частта на "Синтетика", става ясно от решението на КЗК.
Цената по сделката, която ще плати "Транспект", и начините за финансирането й засега остават неясни.
Купувачът обяснява в заявлението си концентрация, че това е възможност за стратегическа инвестиция, която ще постигне синергия на двата автобусни бизнеса. Ще се намалят разходите за наеми на търговски площи, заплащани сега то двете лицензиране дружества. Ще се постигне и икономия от възнаграждения и осигуровки на служители в администрацията и заетите в търговските офиси, които ще бъдат закрити.
Предвижда се новото мега дружество да анулира минимум 7 обслужвания, които се изпълняват паралелно от двамата превозвачи, а пътнико-потокът е недостатъчен дори за един пълен курс. Икономията в пробег в този случай би била 2 100 000 км., а финансовото
изражение на тази икономия (за гориво, резервни части и техническа поддръжка, заплати, командировъчни и осигуровки на шофьори, автогарови услуги и хотели) е 1 665 000 лв., като анулирането на този пробег няма доведе до свиване на приходите, пише в разрешението на КЗК за концентрацията.
Направена е оценка за икономии от наеми на търговски офиси в размер на около 100 000 лв. годишно и от заплати на служителите в закритите офиси в размер на 690 000 лева годишно.
Сделката ще осигури на "Транспект" 13.8 на сто пазарен дял.
Досега лидер в сектора с 10.9% бе "Юнион Ивкони". "Груп Плюс" държеше 1.1 на сто от пазара, а другата негова марка "Етап-Адресс" имаше 1.8 процента.
Против сделката се е обявила единствено фирмата на Миролюб Столарски "Карат-С" се е обявила против сделката смятайки, че концентрацията може да доведе до злоупотреби с господстващо положение. Според КЗК облаче такава опасност няма и разрешава приключването на покупко-продажбата.
mediapool.bg