Кламер БГ - Бизнес новини: Държавата предлага на хипермаркетите да предлагат продукти от 9 типа храни на достъпни цени (Обновена)

Държавата предлага на хипермаркетите да предлагат продукти от 9 типа храни на достъпни цени (Обновена)

Бизнес

|
Ср, 18 Окт 2023г. 16:39ч.
Държавата предлага на хипермаркетите да предлагат продукти от 9 типа храни на достъпни цени (Обновена)

Държавата предлага на хипермаркетите да предлагат продукти от 9 типа храни на достъпни цени (Обновена)

Държавата започва от четвъртък преговори с търговските вериги за старт на инициативата "Достъпно за Вас". Реално зад нея се крие възможността търговските вериги доброволно да фиксират на седмична база цените на някои продукти от 9 основни групи храни, обяви в сряда министърът на икономиката Богдан Богданов на събитие на Сдружението за модерна търговия, което обединява големите хипермаркети.

Идеята е да се представят продукти "на най-добра цена за потребителите", като се запази конкурентния принцип между хипермаркетите, т.е. те сами ще решават през коя седмица кои продукти да предлагат на достъпни цени. Държавата няма да се меси в ценообразуването, нито ще изисква еднакви цени в магазините на сходни марки продукти.

Министърът уточни, че ведомството му се е отказало от налагане със закони на фиксирани надценки на храните, каквито идеи имаше служебната власт, а ще заложи на принципа на доброволното партньорство.

Планира се кампанията да стартира от 1 ноември и да се разгърне в рамките на 8 месеца. Ще се включват продукти като мляко, месо, хляб, плодове и зеленчуци,

яйца, олио, консерви и др. Целта е да се маркира определен пакет, насочен изцяло към малката потребителска кошница, с фиксирани от веригите цени на продуктите, стана ясно на форума, каза министърът.

"Ако успеем да обединим усилия и разчитаме на пазарни механизми, бихме могли да постигнем дори по-добри ефекти от налагането на един таван на надценка", каза Богданов. Така щяло да се отвори възможност за конкуренция между различните участници на пазара, а потребителите ще бъдат повече информирани за това какво и откъде биха могли да си купят.

В детайли, идеята е търговските вериги да поставят своеобразно информационно табло "с най-добрата за потребителите цени", на която могат да предложат някои от продуктите от дадена стокова група.

"Чрез кампанията ще се постигне и информираност на потребителите", каза още Богданов и допълни, че фиксираните цени на седмична база ще се подават и на НСИ. Снимка: Пресцентър на Министерство на икономиката и индустрията

"Ние не искаме да ви ограничаваме вас или потребителите в два типа варива, три типа зеленчуци или един тип кисело мляко с определена масленост, а отваряме възможно най-много списъка с продукти, за да може потребителите и да се хранят здравословно", каза министърът.

Всяка верига ще преценява за съответната седмица кои ще са продуктите, които ще се включат в "кошницата" от определените групи.

Чрез кампанията ще се постигне и информираност на потребителите, каза още Богдан Богданов. Фиксираните цени на седмична база ще се подават и НСИ.

От думите на Богданов стана ясно, че ще се фиксират цените само на определени продукти от продуктова група.

Министърът на икономиката призова търговските вериги да работят по-тясно и с производителите. Той призова фиксираните цени на доброволен принцип да не бъдат за сметка на производителите и останалите субекти по веригата. По тази причина ведомството ще предложи на желаещите да се включат в инициативата да се съобразят с механизма на ЕК за най-добри практики между търговците във веригата на доставките, където основно се визират хранителните продукти.

Първи кратък коментар по предложението направи изпълнителният директор на "Лидл България" Милена Драгийска.

"Мисля, че е важен знак поетия признак за диалог на правителството с търговските вериги. Радвам се, че мярката (с доброволно фиксирани цени- б.а.) запазва конкуренцията, която е най-добрият регулатор на пазара. Имаше доста информация от министъра, така че ще отидем доста подготвени на предстоящите разговори", каза Драгийска.

mediapool.bg