Макар и със закъснение, втора изцяло готова магистрала ще има страната ни през тази година, след като миналата година приключи изграждането на цялото трасе на аутобана "Тракия".
Плановете са до лятото да приключи изграждането и на "Марица” от Оризово до ГКПП-Капитан Андреево, съобщи Стефан Чайков, председател на управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура” (АПИ).
Освен магистрала "Марица” трябва да приключи и изграждането на участъка от Сандански до ГКПП-Кулата” на магистрала "Струма”, както и на обхода на Враца, каза Чайков.
И трите проекта се финансират със средства от оперативна програма „Транспорт”, като при магистралите има закъснение в графика заради неприключили отчуждителни процедури и внезапно изникнали инженерни мрежи, които не са били отбелязани на картата, стана ясно от думите на пътния шеф.
Първи копки на нови големи пътни обекти през тази година почти сигурно няма да има и те остават за 2015 г. Основната причина е, че все още не е одобрено Споразумението за партньорство между България и Европейския съюз за новия програмен период 2014-2020 г. и съответно оперативните програми, обясни Чайков.
Така настоящата година се очертава като годината на проектирането и договарянето на новите обекти.
Едногодишно закъснение за "Марица”
Магистрала "Марица” ще бъде готова с едногодишно закъснение. Участъкът от Димитровград до Харманли трябваше да е готов през август 2013 г., съгласно първоначално подписания договор. По него обаче не се работеше близо година, защото изпълнителят сдружение "Марица Хайуей", в което влизат българската "ПСТ Холдинг" и австрийската "Порр", имаше проблеми с финансирането и беше заето с пускането на последния участък на магистралата "Тракия“ до Карнобат. Така строителството на "Марица" беше подновено едва в края на юли 2013 г., а изпълнителят е получил отсрочка да завърши магистралата до февруари 2014 г.
Сега обаче се оказва, че е поискано ново второ удължаване заради пропуснати инженерни мрежи и проблем с наводняване на участък при пътен възел Димитровград от язовира до село Крепост, каза Чайков. Той не пожела да каже с още колко месеца е исканото удължаване, но заяви, че "категорично магистралата ще бъде готова през тази година”.
Отсечката от Димитровград до Харманли е с дължина 34 км. Строителният договор с "Марица Хайуей" е за 146.5 млн. лв. с ДДС. Надзорът се осъществява ДЗЗД "Рутекс – ЕТЕ" за 799 200 лв. с ДДС.
Закъснение има и при другия участък от магистралата от Оризово до Димитровград с дължина 31.4 км. Той се изгражда от италианската "Чи Ем Чи Ди Равена” и първоначално трябваше да е готов през ноември 2013 г., но правителството на Пламен Орешарски удължи срока до юни 2014 г. заради допълнителни археологически разкопки по трасето.
Въпреки удължаването на срока в момента има известно забавяне, каза Чайков. По тази причина се прави актуализирана работна програма, като целта е изоставането да бъде преодоляно, допълни той.
Договорът с италианската компания "Кооператива Муратори и Чементисти – Чи Ем Чи Ди Равена" е за 159.7млн. лв. с ДДС. Надзорът се осъществява от ДЗЗД "Т7/СНИК“за 678 600 лв. с ДДС.
Закъснение и на единия лот на "Струма”
Закъснение има и при изграждането на единия участък от магистрала "Струма” от Сандански до ГКПП "Кулата”, каза Чайков.
По думите му причината са недовършени отчуждителни процедури на около 10 дка, които се забавили допълнително заради решението на Конституционния съд, с което беше отменено предварително изпълнение на отчужденията за големи инфраструктурни обекти с национално значение.
Освен това са се появили и инженерни мрежи, които ги е нямало на карта и сега трябва да бъдат преместени.
По график строителството на участъка трябваше да приключи в началото на април, но сега "Актор” са получили 60 дни отсрочка и обектът ще бъде готов през юли, каза Чайков.
Проблеми с изграждането на другия участък от Дупница до Благоевград няма и той ще бъде готов в срок – през февруари 2015 г., каза Чайков.
Строителството на тази отсечка се забави заради разделянето на Министерството на регионалното развитие на две след идването на власт на новата тройна коалиция. Така вместо в началото на лятото строежът тръгна през август. Изпълнител на обекта е българо-италианско обединение между "ГБС Инфраструктурно строителство“, "Пътстрой 92“ и "Импреза“.
Обходите на Враца, Монтана и Габрово се строят в график
От обходите на Враца, Монтана и Габрово, които също се изграждат с европейски средства по програма "Транспорт”, през тази година ще приключи само този на Враца, а останалите трябва да са готови през 2015 г. При тях засега няма забавяне в сроковете, заяви Чайков.
За обхода на Габрово строителството временно е спряно, защото се чака решението на Върховния административен съд заради подадената жалба от екоорганизация. Тя оспорва доклада за оценка на въздействието на околната среда. По думите на Чайков надеждите са до края на януари съдът да излезе с решение.
2014 – годината на търговете за пътния бранш
Тази година се очертава да бъде посветена на търгове и проектирането за пътния бранш. Първите копки на нови големи обекти остават за 2015 г., стана ясно още от думите на Чайков.
В момента се чака решението на Върховния административен съд за втората фаза на продължението на Западната дъга на околовръстното шосе на София. Търгът беше спечелен от консорциум начело с "Трейс груп”, но новата тройна коалиция го отмени и компанията на Николай Михайлов обжалва това решение.
Ако последната съдебна инстанция потвърди решението на АПИ за отмяна на търга, ще има нова обществена поръчка през тази година. Ако съдът вземе страната на "Трейс”, компанията почва да строи, стана ясно от думите на Чайков.
През тази година „Трейс” трябва да приключи и първото разширение на западната дъга на околовръстното на София от магистрала "Люлин” до бул.”Сливница”.
Предстои пускането на търговете и за ремонта на стари участъци от магистрала "Тракия”. Трите отсечки са 5 км на входа на София, около 30 км в района на Пазарджик и десетина километра в района на Пловдив. Ако няма обжалване на процедурата, строителството може да започне до края на годината, прогнозира Чайков.
По думите му задължително условие ще бъде изпълнителите да осигурят нормална проходимост през магистралата в петък и неделя, както и в празнични дни по време на ремонта, който се очаква да продължи година и половина. Финансирането на ремонта на магистрала „Тракия” е по програмата „Транзитни пътитища V”.
Предстои да бъдат обявени и два търга за магистралата от София до Калотина, тъй като има различни финансови източници. Отсечката от Калотина до Драгоман е по новия инструмент "Свързана Европа”, а тази от Драгоман до пътен възел Храбърско, край София, ще бъде по оперативна програма "Транспорт”.
mediapool.bg