Кламер БГ - Бизнес новини: Кой ще чисти пътищата през зимата ще е ясно във вторник

Кой ще чисти пътищата през зимата ще е ясно във вторник

Бизнес

|
Вт, 20 Септ 2022г. 17:29ч.
Кой ще чисти пътищата през зимата ще е ясно във вторник

Кой ще чисти пътищата през зимата ще е ясно във вторник

Кой ще чисти републиканските пътища от снега през зимата ще е ясно във вторник. Това съобщи служебният министър на регионалното развитие арх. Иван Шишков.

"Утре излиза класирането и се върви към подписването на договорите" - така арх. Шишков отговори на предупреждението на браншова камара "Пътища", че няма да има кой да поддържа пътищата от 1 октомври.

Причината - договорите за пътно поддържане изтичат на 30 септември. Част от позициите по бързите поръчки, с които трябваше да се изберат изпълнители, се обжалват, а по останалите още не е излязло класирането, дори и там където има по един кандидат, каза председателят на браншова камара "Пътища" инж. Стефан Чайков на семинар за пътното поддържане в София.

Бързи поръчки за зимно поддържане

Офертите на кандидатите по т.нар. "бързи" поръчки бяха отворени на 1 септември, а единствено за Северен централен район - на 5 септември. По повечето обособени позиции има само по един кандидат и там не би трябвало да има проблеми с подписването на договорите, които са само за 7 месеца.

За обособените позиции, по които има повече от един кандидат, не е изключено да има обжалване на класирането, ако се съди от досегашната практика. Ако това се случи е твърде вероятно някои области да останат без поддържане на пътищата от 1 октомври.

Две обособени позиции - за областите Монтана и Сливен са обжалвани още на етап условия за кандидатстване. Фирмите обаче не са си платили държавната такса и няма проблем да обявим класирането и за тях, каза служебният министър на регионалното развитие.

"Не съм изобщо притеснен за зимното почистване... Голямо напрежение има по 3-годишните договори за пътно поддържане", каза още арх. Шишков.

Тригодишните поръчки са спрени

Причината за това е спирането на обществените поръчки за поддържане на пътищата през следващите 3 години. Това е станало с решение на Комисията за защита на конкуренцията по жалби подадени от фирмите.

Мотивите за спиране са различни, каза инж. Стефан Чайков.

Тези поръчки бяха подготвени от екипа на бившия вицепремиер и министър на регионалното развитие Гроздан Караджов, но обявени по времето на служебното правителство. На следващия ден след обявяването им служебният министър на регионалното развитие арх. Иван Шишков смени ръководството на агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ).

Чака се решение на Конституционния съд

Отделно по поддържането на пътищата се чака и решението на Конституционния съд (КС) по делото, образувано по искане на депутати от ГЕРБ. Те искат да се обяви за противоконституционно решението на Народното събрание за предсрочно прекратяване на 5-годишните договори за текущ ремонт и поддържане, сключени по времето на Бойко Борисов.

Към момента не е насрочено заседание по делото от КС. Източници на Mediapool заявиха, че евентуално решение може да има през октомври.

Така ако до 1 октомври не бъдат подписани нови договори за зимното чистене, "само трудовата повинност ще остане като възможност за поддържането на пътищата. Не е весело, но все пак е някакво решение", пошегува се инж. Стефан Чайков.

Той вметна тази констатация по повод информацията, че до 1944 г. всички мъже на възраст от 20 до 55 години са били задължени 5 дни в годината да работят в строежа на пътища. Ако не искат е трябвало да платят по 2 лв. на ден. Това съобщи инж. Павел Диковски, който направи исторически преглед на строителството на пътища по българските земи.

Пътни ремонти за 320 млн. лв. през 2022 г.

До 30 септември фирмите трябва да приключат възложените им ремонти на пътища. Те са на обща стойност 320 млн. лв. Въпреки че възлаганията са направени през тази година и по тях има забавяне на плащанията, каза инж.Чайков.

До момента пътните фирми са получили единствено 670 млн. лв. за извършени ремонти през 2020 г. и 2021 г. Те са им платени през май и юни въз основа на решението на парламента от април. Това е около половината от претендираната от тях сума в размер на 1.2 млрд. лв. за стари ремонти от минали години.

Част от фирмите са си извадили вече изпълнителни листове срещу държавата, но въпреки това не могат да си получат парите за свършената работа, оплакаха се представители на бранша.

Все още няма яснота и какво ще се прави със започнати ремонти през 2020 г., които все още не са довършени. Вече втора година по тях не се прави нищо, а хората си трошат автомобилите. Освен това създават риск от катастрофи. Такъв например е участъкът от пътя между селата Коняво - Горна Гращица - Таваличево - Горна Козница в област Кюстендил.

mediapool.bg