Кламер БГ - Бизнес новини: "Теленор" и А1: Поскъпването щеше да е около лев за голяма част от клиентите

"Теленор" и А1: Поскъпването щеше да е около лев за голяма част от клиентите

Бизнес

|
Четв, 23 Дек 2021г. 20:46ч.
"Теленор" и А1: Поскъпването щеше да е около лев за голяма част от клиентите

Обявеното около 5 процента повишение на абонаментните планове на "Теленор" от февруари 2022 г. е щяло да доведе до повишаване на сметките на половината клиенти на дружеството с под един лев. При А1 планираното увеличение от 4.1 на сто за хората с такси за 10, 20 и 30 лв. е щяло да бъде съответно 41 стотинки, 82 стотинки и 1.23 лв. месечно.

Това обявиха двата телекома след като в четвъртък министърът на икономиката и индустрията Корнелия Нинова обяви, че планираното поскъпване ще бъде забранено, тъй като не може да отразява инфлацията за 2020 и 2021 г. накуп. От "Виваком" излязоха само с позиция, че са доказали през годините, че работят в интерес на клиентите си и винаги са били изключително честни и прозрачни в отношенията с тях.

От Българската асоциация на кабелните и комуникационните оператори (БАККО) изразиха загриженост от опитите за непазарна намеса от страна на държавата във връзка с обявеното намерение за индексация на цените на телекомуникационните оператори.

И трите мобилни оператора тепърва ще се запознават със заповедта на Комисията за защита на потребителите и ще решат какво да предприемат. Вероятно тя може да се обжалва по административен съд, но от нея става ясно, че с казуса ще бъдат запознати и комисиите за защита на конкуренцията и за регулиране на съобщенията.

От "Теленор" обявиха, че са взели нелекото бизнес решение поради значителното нарастване на оперативните разходи, предизвикано от покачването на цените на електроенергия, горива, различни продукти и услуги на пазара, както и на вносните компоненти, които се влагат при изграждане и модернизиране на мрежата.

Компанията заяви, че са решили да отложат индексацията за 2020 г. и да е приложат с тази за настоящата година, защото преценили, че така е най-щадящо за клиентите. За 50% от клиентската база на "Теленор" повишението, чийто точен процент е щял да се изчисти след обявяването на инфлационния индекс, е зяло да бъде под лев с ДДС на месе.

Дружеството припомня, че според договорите с клиентите си има право веднъж годишно да променя месечния абонамент с размера на обявения от НСИ средногодишен индекс на потребителските цени, за предходната година, като информира потребителя в първата месечна фактура след индексирането.

"Досега "Теленор България" не се е възползвала от правото да индексира цените, но нарастването на оперативните ни разходи в пъти, което отчитаме от старта на пандемията и особено през последните няколко месеца, наложи взимането на това нелеко решение", пише в позицията на оператора.

Той уверява, че индексацията на цените на мобилните услуги е обичайна практика в Европа, а по данните на НСИ, а в последните 18 месеца само цената на електронните съобщителни услуги е падала в условията на тежката пандемия.

Телекомът посочва, че в това трудно време е запазил броя на служителите си, доставчиците си си и подизпълнители, без да намалява обема на поръчките си за стоки и услуги към тях.

От А1 обясниха, че още миналия понеделник са информирали КЗП за намерението си и посочват, че индексацията накуп е предприета, за да се избегне неудобството от две последващи промени в сметките първо с инфлацията от 202011 после с тази от 2021 г.

"Друго предимство на този подход е, че месечните абонаментни такси ще бъдат индексирани на по-ниска база спрямо индексацията в две различни години и съответно крайното увеличение ще бъде по-малко за клиентите", посочват от телекома.

Той също отбелязва, че повишението се налага заради поскъпналото технологично и строително оборудване, свързаните услуги и енергийни продукти.

"Разходите ни за създаване и предлагане на качествени продукти и услуги се увеличават, докато цените ни останаха без промяна през 2020 и 2021 година, а мрежата ни регистрира все по-голямо натоварване", пише в позицията на А1.

Операторът заявяват, че употребата на мобилни и фиксирани услуги се е увеличила в пъти през последните години, а цените например за мобилен интернет са много по-ниски спрямо преди години.

"Индексацията за текущата година с индекса за предходната се въвежда сега, при наличието на безспорно правно основание. Единствено водени от потребителския интерес, взехме решение индексирането да бъде отразено в началото на 2022 г., когато се генерират фактурите за ползвани услуги за месец декември 2021 г.", заявява още компанията.

Тя допълва, че ако Комисията за защита на потребителите настоява да се приложи веднага индексацията за настоящата година и отделно в 2022 г. - с инфлацията за 2021 г., потребителите ще бъдат поставени в по-неизгодно положение и ще понесат по-високи цени.

mediapool.bg