Проектът за изграждане на тръбопровод за пренос на чист водород от гръцкия град Солун до София, който се планира от двата газови оператора на България и Гърция, кандидатства за включване сред европейските проекти от общ интерес, за да може да иска и безвъзмездно финансиране – на първо време за извършването на предпроектно проучване. Това съобщи изпълнителният директор на "Булгартрансгаз" Владимир Малинов по време на форума "Зелен преход", организиран за втора година от dir.bg и изданието 3e-news.net, който започна във вторник и ще продължи три дни.
Намерението за водородопровода бе обявено преди година и е по силата на сключено в края на декември 2021 г. споразумение между "Булгартрансгаз" и гръцкия оператор ДЕСФА.
Двете компании са събрали принципна информация за възможностите за захранване на евентуалния водородопровод и потенциалното търсене на екологичната суровина, но следващата стъпка е да се направи сериозно пазарно проучване за капацитет и анализи за трасе, стойност и възвръщаемост на инвестицията, за да се вземе решение и да се търси финансиране вече за самото изграждане на тръбопровода.
Малинов обаче отбеляза, че в момента с цена от около 30 евро/МВтч природният газ е по-евтината суровина от водорода, а при сключване на дългосрочни договори за доставка на втечен газ от новоизграждащи се терминали за регазификция на синьото гориво цената му може да бъде наполовина по-ниска.
През април "Булгартрансгаз" нае консултант, който да анализира годността на участъци от мрежата му за пренос на водород чрез смесване на 5 до 20 процента с природен газ, както и какви ще са необходимите инвестиции за преоборудване на определени съоръжения, за да могат да правят това. Договорът с фирмата "Симатекс" ЕООД , която се занимава с търговия, монтаж и обслужване на инсталации, инженеринг, имотни сделки, внос, износ, е за 350 хил. евро. От публикуваните документи облаче става ясно, че фирмата е по-скоро посредник, тъй като е подписала договор с подизпълнвител, който реално ще извърши въпросната оценка. Работата е превъзложена на нидерланската фирма "Росен Юръп" (Rosen Europe), която ще получи 280 хил. евро за услугите си.
Възможността за пренос на водород се разглежда и другия газов оператор у нас – "Ай Си Джи Би", който управлява газовата връзка между България и Гърция чрез газопровода Комотини – Стара Загора. Дружеството също смята, че с модификация на съоръжението ще може да се пренася горивото на бъдещето.
Според Владимир Малинов обаче ще се запази ролята на природния газ – особено като преходно горива за постигане на зелена икономика. "Газът има въглероден отпечатък, но в момента икономиките имат приложими технологии за улавяне на въглеродни емисии и може да се превърне от синьо в зелено гориво", заяви още шефът на "Булгартрансгаз". По думите му слънчевата енергия и природният газ ще са основополагащите горива за зеления преход като отбеляза и метафорично, че зеленият цвят се получава от смесването на жълтото (слънце) и синьото (газ).
"Когато се говори за природен газ у нас първите асоциации са, че е руски, скъп и мръсен, но това не е така", заяви още Малинов.
Той изнесе данни, че в момента потреблението на руски газ в Европейския съюз е 9 на сто, а в цяла Европа – 15 процента. Руският газ е заменен от норвежки, такъв от Каспийския регион, а все по-значими стават количествата на втечнения природен газ с произход САЩ, Северна Африка и Близкия Изток, каза той.
По думите му могат да се постигнат още по-ниски цени на природния газ като ключово в енергийния преход ще е съхранението не само на синьо гориво, но и всякаква енергия.
mediapool.bg