Кламер БГ - Бизнес новини: Половината от проверените пътища в гаранция са с отклонения от качеството

Половината от проверените пътища в гаранция са с отклонения от качеството

Бизнес

|
Пон, 23 Окт 2023г. 18:43ч.
Половината от проверените пътища в гаранция са с отклонения от качеството

Министърът на регионалното развитие Андрей Цеков показва взетите ядки от пътищата Сн.МРРБ

Над половината от проверените 165 км нови и ремонтирани пътни участъци, които все още са в гаранция, са с отклонения от качеството и техническите изисквания. Това е установила направената през септември проверка от Института по пътищата и мостовете към Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), съобщи министърът на регионалното развитие и благоустройството Андрей Цеков на пресконференция.

Взети са общо 312 сондажни проби от 12 обекта в гаранционен срок. При 7 от тях са установени разминавания на дебелината на асфалтовите пластове с проектните. На 4 от проверените 13 пътища за равност са открити нередности, каза Цеков.

Пътната агенция е изпратила писма до фирмите изпълнители на ремонта и надзора за отстраняване на констатираните пропуски в рамките на гаранционните срокове.

Към този момент вече са предприети действия за отстраняване на дефектите в близо 9-километров участък по направлението Бяла Слатина - Плевен, като няма претенции от страна на изпълнителя за констатираните отклонения, каза регионалният министър.

Проверките

Проверките започнаха през септември 2023 г., като на първа фаза с профилограф се обследва равността на настилките по магистрални и първокласни участъци от републиканската пътна мрежа.

Данните от този тип образна диагностика служат за индикатор за това дали има по-сериозни деформации и евентуално дали има проблеми с качеството на вложения материал, с носимоспособността на настилката и с дебелината на пътната конструкция, за което се вземат проби с помощта на ядки от пътищата от основния, износващ и биндер пласт, обясни Андрей Цеков.

"Целта е да има регулярни проверки на качеството на вече приети и изпълнени проекти по основен ремонт или изграждане на нова пътна инфраструктура в рамките на гаранционните срокове, така че държавата да упражни правата си по рекламации и допуснати недостатъци в рамките на гаранцията", каза министърът.

Локални и системни нередности

В някои от обектите допуснатите недостатъци са локални. Те са за определени малки участъци на пътното платно. В други са установени системни нередности - по протежение на целия пътен участък са открити отклонения от проектните и нормативни изисквания.

"Изводите са, че очевидно има пропуски при осъществяването на текущия контрол по време на изпълнението на ремонтите, които водят до отклонения от изискуемото качеството. Това е сериозен сигнал, относно функционирането на системите за контрол от изпълнителите, надзора и държавата, за което е необходимо да се повиши качеството по време на изпълнението", отбеляза Андрей Цеков.

Източник: МРРБ

Той даде пример, че по магистрала "Струма" са установени недостатъци в 12 различни участъци с обща дължина 1300 нелинейни метра в общо 16 км трасе. Там има индикатор за намален контрол при изпълнение, но не се засяга целият участък.

По друг начин стоят нещата с обходния път на град Ахелой, където в участък от около 5 км, от взетите 32 сондажни ядки, 22 не отговарят на проектните и нормативни изисквания. Разлика има в основните асфалтови пластове и цялата дебелина на асфалта, като отклоненията са различни в различните участъци.

"Ако проектните изисквания са за 21 см дебелина на асфалта, с допустимо отклонение 10%, или 19 см толеранс, имаме участъци с асфалтово покритие около 15 см. Това е най-фрапиращият случай", каза Андрей Цеков.

По думите му същото е установено и за околовръстното шосе на Добрич, на път III-1304 Бяла Слатина - Плевен и др.

"Дали сме предписания за отстраняване на недостатъците, като ще направим и последваща проверка дали след ремонта шосетата вече отговарят на изискванията по проекта", коментира регионалният министър.

Графикът за проверки е направен въз основа на едно обективно обстоятелство - кога изтича гаранцията, каза Андрей Цеков, отхвърляйки критики, че се проверяват определени фирми.

По думите му метеорологичните условия не могат да влияят на дебелината на асфалта. "Там, където липсват 3 или 4 см от асфалта - не може да се изпарят от топлото време", каза регионалният министър.

Без възражения от изпълнителите

До момента нито един от изпълнителите на ремонтите не е възразил срещу констатациите за нередности, каза Андрей Цеков. Той допълни, че като страна в процеса, те могат да търсят защита, но констатациите стъпват на обективни и научни данни.

Взетите ядки са според методиката на Института по пътища и мостове - по една на всеки 2000 кв. м трасе.

"Може да съпоставите и с проверките, които се правеха от служебното правителство, което взе 9 ядки от 4 магистрали", каза Андрей Цеков.

Той допълни, че проверените пътища са строени в различни периоди, като гаранционната поддръжка също е с различни срокове - 7 г. за магистрали, 5 г. за първокласни пътища, 4 г. за второкласни пътища.

Проверките продължават

"Съобразяваме се с датите на изтичане на гаранциите и ще продължим до тогава, докато е необходимо. На всеки един пътен участък, който е в гаранция, ще извършим необходимите проверки", закани се Андрей Цеков.

Основна отговорност на АПИ и на МРРБ е да осигури точното изпълнение на сключените договори. Ако е изпълнено с лошо качество, то трябва да се оправи в срока на гаранцията, каза Андрей Цеков.

"ДНСК ще проверява дали има разлика в изпълненото и отчетеното по документи и ако се установи, че има документи, които са с невярно съдържание, тогава ще има евентуално основание за наказателно производство", допълни той.

mediapool.bg