Поправката на непрекъснато даващата грешки Централизираната автоматизирана информационна система "Електронни обществени поръчки" (ЦАИС ЕОП) ще струва на данъкоплатците над 5.3 млн. лв. Това е почти толкова, колкото струваше създаването на самата система, която трябваше да внесе публичност и прозрачност, но към момента се получава по-скоро обратният ефект.
Допълнителните средства се отпускат официално за надграждане на системата, а решението за тях е взето на заседанието на Министерския съвет. Парите са от вътрешнокомпенсирани промени на утвърдените разходи по области на политики/бюджетни програми по бюджета на Министерството на финансите за 2021 г., се казва в съобщение на правителствената информационна служба.
Междувременно правителството одобри и промени в Правилника за прилагане на Закона за обществените поръчки с цел да предотврати грешки в практиката свързани с подписването, криптирането и съхраняването на заявленията за участие и офертите до отварянето им в платформата, включително и броенето на сроковете, се казва в съобщението.
Електронните обществени поръчки бяха пуснати официално през юни 2020 г. и предизвикаха трудности при използването на системата, както и жалби от страна възложителите на поръчките и на кандидатстващите по тях. Причината е в чести грешки от различно естество. Например грешки при търсенето, невъзможност за въвеждане на данни и други.
От Агенцията за обществените поръчки (АОП), която поддържа ЦАИС ЕОП, признаха, че има проблем, но се оправдаха, че системата все още е на етап разработване. Затрудненията с ползването на ЦАИС ЕОП възникват в резултат на едновременното използване, внедряването на нови функционалности и периодичното обновяване на системата, посочиха още от АОП. Увериха обаче, че независимо от появилите се проблеми, системата за краткото си време на съществуване е показала "висока функционалност".
Надграждането
Сега, по-малко от година след старта на ЦАИС, се оказва, че са нужни още 5 357 000 лв. за "надграждането" на съществуващата архитектура на системата за електронни обществени поръчки.
Средствата ще се използват за доставка на ново хардуерно (включително комуникационно) и софтуерно (включително базово) оборудване на ЦАИС ЕОП, съобщи МС. И уточни, че целта е все по-ефективно протичане на процеса по електронно възлагане на обществени поръчки в страната.
Около 15 млн. лв. струва ЦАИС досега
България закъсня с пускането на електронните обществени поръчки, което е европейско изискване. Системата беше разработена по европейски проект финансиран от оперативна програма "Добро управление" за близо 7 млн. лв.
Обществената поръчка за създаване на платформата беше спечелена от консорциум "ЕОП България" на цена от 4 795 200.00 лв. без ДДС. В обединението влизат държавната компания "Информационно обслужване" АД, "Сирма Солюшънс" АД, "Негометрикс България" ЕООД, "Скейл Фокус" АД и адвокатско дружество "Събев и съдружници".
Най-вероятно същото обединение сега ще надгради системата, защото е най-добре запознато с работата и функционалностите й.
Отделно бяха отпуснати още около 2 млн. лв. за поддържането на ЦАИС ЕОП и за обучение на държавни и общински служители как да работят с нея.
В края на октомври 2019 г., след като Министерският съвет решава да създаде Държавен хибриден частен облак, се подписва допълнително споразумение с консорциум "ЕОП България" за гаранционна поддръжка на системата за период от 26 месеца срещу 1 534 000 лева.
В началото на декември 2019 г. на основание "непредвидената сложност на проекта" е сключено и второ споразумение с "ЕОП България" - този път за създаване на Център за обслужване на крайния потребител (Call Center). Той е със срок 25 месеца за назначаването на трима служителив кол центъра за общо 300 000 лв.
Третото споразумение с "ЕОП България" е от началото на 2020 г. за провеждането на 125 обучения и цена 220 лв. на участник или общо 550 000 лв. без ДДС.
Всички офертни цени ще са публични
Правителството прие и промени в Правилника за прилагане на Закона за обществените поръчки (ППЗОП) свързани с използването на онлайн платформата ЦАИС ЕОП, която се поддържана от Агенцията по обществени поръчки (АОП).
"С цел предотвратяване на грешки в практиката са прецизирани разпоредбите, уреждащи подписването, криптирането и съхраняването на заявленията за участие и офертите до отварянето им в платформата, включително и броенето на сроковете", е посочено в правителственото съобщение.
За улеснение на стопанските субекти се приема, че с подписване на заявлението или офертата чрез функционалностите на платформата от лице с представителна власт по закон или по пълномощие, се считат за подписани всички документи, които съдържат волеизявление на това лице и се потвърждава верността на документите, които не са представени в оригинал.
Поради установено в практиката несъответствие е направена и промяна, свързана с публичното оповестяване на подадените единични цени. Уточнено е, че кандидатите и участниците не могат да се позовават на конфиденциалност по отношение на ценовото предложение,както и на единичните цени, които го формират, се казва в правителственото съобщение.
Променени са и условията и редът за включване в списъка на външни експерти, които възложителите могат да използват при подготовката и възлагането на поръчките, като то ще се извършва и поддържа изцяло чрез функционалностите на платформата.
Предвид въвеждане на данните лично от експертите, организациите и сдруженията ще могат да предоставят само препоръки за конкретен експерт от списъка, но не и да отправят предложения за включване в него.
Изменени са и правилата за осъществяване на външен предварителен контрол от АОП - обменът на документи между възложителите и АОП ще се осъществява чрез платформата.
mediapool.bg