Кламер БГ - Бизнес новини: Изплащането на парите за пътища минава през прекратяване на договорите

Изплащането на парите за пътища минава през прекратяване на договорите

Бизнес

|
Ср, 29 Септ 2021г. 19:32ч.
Изплащането на парите за пътища минава през прекратяване на договорите

Изплащането на парите за пътища минава през прекратяване на договорите

Държавата е готова да се разплати с пътните фирми, ако 5-годишните договори за текущ ремонт и поддръжка бъдат прекратени предсрочно. Аргументът за това е, че те многократно са превишили заложената прогнозна стойност за изпълнение на обектите и на практика са изчерпани. Това стана ясно от думите на заместник-министърът на правосъдието Иван Демерджиев, който ръководи работната група между представителите на правителството и бранша за намиране на изход от ситуацията.

Окончателното решение на работната група ще бъде представено на срещата пред премиера Стефан Янев в четвъртък, каза Демерджиев след заседанието на Министерския съвет.

Засега фирмите, спечелили договорите по Закона за обществените поръчки, не са склонни да се съгласят доброволно с предсрочното прекратяване на договорите, които според тях са изрядни.

Това беше причината и в сряда - ден преди срещата с премиера да се проведе национален протест, организират от браншова камара "Пътища". Целта беше да се покаже колко души засяга взимането на решение за изплащането на около 1.2 млрд. лева.

Така от 16 до 17 часа част от пътноподдържащите фирми излязоха на протест. За кратко на места бяха затворени редица възлови кръстовища и пътища, като Аспаруховия мост край Варна, пътят Русе - Свиленград на изхода на Велико Търново, Драгичево - Владая, пътен възел "Белокопитово" на магистрала "Хемус". Блокирано беше и движението пред Министерския съвет. Протестите бяха мирни и до ексцесии не се стигна, а полицията осигуряваше безопасното преминаване на автомобилите по обходни пътища.

Не всички пътни компании обаче се включиха в националния протест. "Автомагистрали Черно море", които протестираха няколко пъти, заради неизплатени близо 37 млн. лв. за ремонта на магистрала "Тракия" не участваха например, предаде БТА. Националното радио и телеграфната агенция не съобщиха за протести в Ловеч и Силистра. Общо протести е имало на 24 места в страната, по данни на браншова камара "Пътища".

Дълговете на държавата към фирмите - над 1.4 млрд. лв.

По данни на финансовото министерство държавата трябва да разплати 222 млн. лв. за свършена дейност от фирмите, за която има издадени фактури и те са признати.

Освен това признати от държавата са още 647 млн. лв. Работата за тези пари е изпълнена и сертифицирана, но не са издадени фактури, защото фирмите трябва да платят ДДС, което допълнително ще ги натовари финансово при несигурността ще има ли плащане.

Отделно в процес на строителство са дейности за още 549 млн. лв., които трябва да приключат преди началото на зимата, за да се осигури безопасността по пътищата, по данни на браншовата камара "Пътища".

Така общо сумата набъбва на 1.4 милиарда лева.

Предложението на правителството за решаване на проблема

От обясненията на заместник-министъра на правосъдието Иван Демерджиев след заседанието на Министерския съвет стана ясно, че общо взето се придържат към плана предложен от бившия финансов министър Асен Василев, който обаче не получи подкрепа от предишното Народно събрание.

Предложението на правителството е договорите с пътно-поддържащите фирми за текущ ремонт и поддръжка, които са 5 годишни и повечето изтичат през 2023 и 2024 г., да бъдат прекратени предсрочно. Причината – те са изчерпани, защото прогнозната им стойност е многократно надхвърлена.

В замяна компаниите ще си получат парите за вече свършената работа и ще продължат да работят до май 2022 г. след сключване на допълнителни споразумения с АПИ за зимното поддържане и за неотложни дейности по пътищата, каза Иван Демерджиев.

Той уточни, че плановите ремонти, които правят фирмите по договорите за пътно поддържане обаче, ще трябва да се уредят допълнително.

Фирмите - не е в наш интерес

Пътният бранш обаче не е съгласен с предложеният вариант. Договорите за пътно поддържане са сключени след провеждане на процедура по Закона за обществените поръчки и компаниите не са съгласни предсрочно да бъдат прекратени. Юристите на пътните компании са на мнение, че предметът на договора не е ограничен от посочената прогнозна стойност в него и договорите трябва да продължат да действат в срок от 5 години, както е записано.

"Правителството сложи на масата тяхното решение, но ние не сме декларирали, че сме съгласни и че сме готови да го обсъждаме. Тезата на държавата е, че нашите договори са изчерпани, тъй като е достигната прогнозната им стойност. А тезата на нашите юристи, подплатена и със съдебна практика, ясно доказва, че прогнозната стойност не е окончателна стойност на договора и единствената лимитираща мярка в договора е крайната му дата. ... Не сме убедени, че това, което предлага правителството, е в наш интерес", коментира Стефан Чайков, председател на Управителния съвет на браншова камара "Пътища" пред БНР.

Според него правителството в диалог с бранша трябва да се опита да намери средната позиция между крайните мнения в опит да се стигне до компромисно решение.

"Финансовото предложение, което ни се направи на срещата вчера - като част от цялостното решение, е крайно незадоволително. Става дума за това каква част дължимите ни суми да получим до края на годината. То също трябва да бъде предмет на разговор с премиера и с финансовия министър", каза Чайков.

Той съобщи, че камарата подготвя свое писмено предложение до премиера за уреждане на разплащанията, което е в противовес на казаното от Иван Демерджиев.

До намиране на компромисното решение пътният бранш остава в протестна готовност, но и с желание за диалог с правителството, за да няма зима без снегорини, каза Чайков.

mediapool.bg