Кламер БГ - Бизнес новини: Новата метростанция в Обеля ще има връзка с влакове и автобуси

Новата метростанция в Обеля ще има връзка с влакове и автобуси

Бизнес

|
Вт, 10 Окт 2023г. 17:30ч.
Новата метростанция в Обеля ще има връзка с влакове и автобуси

Първа копка на новата метростанция в Обеля. На снимката от ляво на дясно Дончо Барбалов, Йорданка Фандъкова, инж. Цветослав Петков, проф. Стоян Братоев Сн.

Започна строителството на новата станция на метрото в ж.к. "Обеля", която е част от интермодален транспортен хъб, включващ метро, железопътен и автобусен транспорт.

Обектът се изгражда от една от най-големите строителни компании у нас "Геострой", която спечели обществената поръчка с максималните 100 точки. Тяхната техническа оферта получи най-висока оценка, като в същото време дадоха и най-ниска цена от 43.7 млн. лв. без ДДС при прогнозна цена от 47 милиона лева без ДДС.

Графика: "България он еър"

"С този проект си поставяме три основни цели - връзка на първия и втория метродиаметър, връзка с жп мрежата в западното направление и връзка с автобусен транспорт", каза столичният кмет Йорданка Фандъкова по време на първата копка на обекта. Тя пожела лека и безаварийна работата на строителите и на надзорниците на обекта. "Разчитаме на строителя за изпълнението на този нелек обект", допълни столичния кмет.

Изпълнителният директор на "Геострой" инж. Цветослав Петков обеща, че в строителството на новата метростанция ще бъде вложен целият професионализъм и опит на екипа на компанията. Той посочи, че "Геострай", като част от група "ГЕОТЕХМИН" има сериозен опит в изпълнението на обекти на столичното метро. Компанията е изградила метростанция "Бизнес Парк" и метродепо "Земляне", участвала е и в строителството на станция "Джеймс Баучер".

"Целта на обекта е да осигурим удобна транспортна връзка, както на живеещите в района, така и на пътуващите по железопътните линии. Очакването е да се стимулира използването на жп превоза. Това ще помогне за облекчаване на трафика и намаляване на автомобилите с около 5600 дневно. А също така въглеродните емисии ще станат с около 1500 тона по-малко", каза изпълнителният директор на "Метрополитен" проф. Стоян Братоев.

Това е първият обект, чието изпълнение започва с финансиране по програма "Транспортна свързаност" 2021 - 2027 г. Така отново "Метрополитен" е лидер при усвояването на европейски средства и през настоящия програмен период, чието изпълнение закъснява.

Архимандрит Евтимий, духовен надзорник на Софийската епархия, отслужи водосвет за здраве и благоденствие и за успешно изпълнение на проекта.

Новата метростанция

Идеята за новата станция на метрото е да осигури бърз и лесен достъп на пътуващите от съседните общини хора на работа в София. Тя ще има директен достъп до новата жп гара "Обеля" и бъдещата автогара, която е заложено да се изгради.

По проекта новата метростанция ще е с три изхода. Два от тях ще имат връзка с железопътната спирка, която обслужва направленията до Драгоман, Кюстендил, Божурище и Банкя.

Заложено е изпълнение на централен перон, за да се улесни прекачването на пътниците, тъй като тази станция е начална за първа и втора линия на метрото. Централният перон ще е с ширина от 9.5 м, дължина 100 м и светла височина 3.5 м.

За удобство на пътуващите ще има асансьори, ескалатори и стълбища.

Работниците на "Геострой" са готови за работа

В проекта е заложено изграждането на наземен участък от 154 м, покрита рампа с дължина 116 м, тунел по открит способ от 281 м и тунел по съществуващата жп линия, който ще бъде изграден по милански метод.

Новата станция на метрото ще обслужва и кварталите "Обеля 1" и "Модерно предградие".

Очаква се след пускането в експлоатация на станцията пътуващите с метрото да се увеличат с 12 000 души, от които 8600 ще дойдат от линиите на западното и югозападното жп направление.

Без затваряне на улици

Реализацията на проекта ще отнеме три години. През това време ще бъде въведена временна организация на движението в района, но улици няма да се затварят, обещават от Столична община.

Няма да се затваря ключовият булевард "Панчо Владигеров", както и ул. "Обелско шосе". Вътрешно кварталните улици в жк "Обеля -1" също ще са проходими. Това ще бъде постигнато чрез въвеждането на етапност при строителството, посочиха от Столична община.

По време на строителството на новата линия на метрото няма да се спира и работата на първа и втора линии.

mediapool.bg