Кламер БГ - Бизнес новини: Властта мълчи за концесионната такса от летище "София"

Властта мълчи за концесионната такса от летище "София"

Бизнес

|
Вт, 18 Юли 2023г. 19:11ч.
Властта мълчи за концесионната такса от летище "София"

Транспортният министър Георги Гвоздейков се срещна с изпълнителния директор на концесионера Хесус Кабайеро, за да обсъдят изпълнението на концесията за летище

Министърът на транспорта Георги Гводейков се срещна с концесионера на летище "София" - "СОФ Кънект", ден след като обяви, че трябва да се преразгледа решението за отлагане на плащането на концесионната такса.

От разпространеното прессъбощение след срещата не става ясно дали този въпрос е бил обсъден, но се обещава Министерството на транспорта и съобщенията да засили контрола върху изпълнението на концесията на летище "София".

През 2021 г. заради срива в пътуванията по време пандемията от коронавирус в последните си дни правителството на Бойко Борисов отложи заплащането на годишните такси от концесионера за първите 10 години от 35-годишната концесия. Става въпрос за около 245 млн. евро, които ще бъдат изплатени чак след 10 години.

"СОФ Кънект" редовно пуска съобщения, че столичният аеропорт все още не е достигнал нивата на обслужване на пътници, полети и товари от 2019 г.

Данните за трафика на летище "София" показват обаче, че вече той се е върнал на над 90% от нивата от преди пандемията. Ще направим анализ, за да вземем решение концесионерът да започне да плаща концесионната такса, каза транспортният министър в понеделник пред бТВ.

Ден по-късно вече се говори единствено за засилване на контрола от страна на държавата върху концесионера. Съгласно концесионния договор съвместен комитет от Министерството на транспорта и представители на концесионера трябва да заседава всеки месец, за да се наблюдава регулярно изпълнението на договора, се казва в съобщението на транспортното ведомство.

"От началото на годината досега комитетът вместо 7 пъти е заседавал само 2 пъти, което показва занижен контрол от страна на Министерството. Това е стратегически за държавата обект с оглед на подготовката ни за влизане в Шенген и концесионерът е длъжен да изпълни всички изисквания към сигурността и граничния контрол", казва Георги Гвоздейков.

Той допълва, че условията на най-голямото летище в България не са такива каквито хората очакват и заявената модернизация трябва да бъде ускорена.

Транспортният министър е поел ангажимент държавата да окаже необходимото съдействие на концесионера за всички административни процедури, така че да не се бави работата по реновацията на Терминал 2.

От своя страна изпълнителният директор на концесионера Хесус Кабайеро е запознал Гвоздейков с инвестиционните планове в столичното летище. Концесионерът предвижда в следващите три години да бъдат вложени по 50 млн. лв. годишно в развитието на летището.

През 2024 г. ще започне реконструкцията на Терминал 2, като се очаква работата да приключи до 2026 г.

Строителството на новия Терминал 3 ще започне през 2026 г. и трябва да е приключило до 2030 г.

Проектът предвижда да бъдат удвоени гишетата за регистрация на пътници и увеличени линиите за проверка сигурност и граничен контрол.

През тази година се очаква да бъде внедрена нова по-ефектива система за управление на багажа, обясниха още от компанията.

mediapool.bg