Кламер БГ - Бизнес новини: Строителят на летището в Истанбул печели най-скъпия жп търг у нас

Строителят на летището в Истанбул печели най-скъпия жп търг у нас

Бизнес

|
Пон, 28 Ян 2019г. 17:21ч.
Строителят на летището в Истанбул печели най-скъпия жп търг у нас

С изненади приключи най-голямата инфраструктурна обществена поръчка на стойност 1.2 млрд. лв. за модернизацията на жп линията Елин Пелин – Костенец.

Предварително сочените за фаворити консорциуми с български компании, които през последната година редовно печелеха почти всички поръчки, губят надпреварата с минимална разлика.

Най-сложният и скъп участък ще се строи от турски консорциум, в който участват фирмите "Дженгиз" и "Дуйгу", ангажирани с изграждането на новото летище на Истанбул, което е най-голямото в света. На официалното откриване на летището присъства и българския премиер Бойко Борисов по лична покана на турския президент Реджеп Ердоган.

Ако се съди по отворените в петък ценови оферти на кандидатите, другите два участъка от търга би трябвало да бъдат спечелени от обединения между чужди и български фирми.

В търга участва и най-голямата българска строителна компания "Джи Пи Груп". Преди няколко месеца премиерът Бойко Борисов нареди тя да бъде изключена от всички обществени поръчки, финансирани с европейски и бюджетни средства заради започналата проверка на Европейската служба за борба с измамите ОЛАФ срещу дружеството по данни за корупция и злоупотреби, излезли наяве в разследване на сайта "Биволъ". "Джи Пи Груп" участва в консорциум заедно с австрийската компания "Щрабаг" и не е отстранена от търга, но губи надпреварата за един от лотовете. Тя е изпреварена с минимална разлика в точките от обединение между китайската "Чайна Комюникейшън Кънстракшън Къмпани" и "Трейс – София", което оферира с над 146 млн. лв. по-ниска цена от тази на "Джи Пи".

Обществената поръчка за модернизацията на жп линията Елин Пелин – Костенец беше обявена през юли 2017 г. Тя беше обжалвана и това е една от основните причини за голямото забавяне на избора на изпълнител. Очакванията бяха това да стане до края на 2018 г., но комисията не успя да се справи заради големия обем документация. Най-вероятно търгът скоро няма да приключи, защото някои от отстранените участници коментираха неофициално пред Mediapool, че е възможно да обжалват.

В търга оферти подадоха общо 19 кандидати по три обособени позиции. От тях 10 са отстранени по различни причини и не бяха допуснати до отваряне на ценовите предложения.

Модернизацията на жп линията Елин Пелин – Костенец се финансира от оперативна програма "Транспорт" 2014 – 2020 г. и е сред рисковите за изпълнение. Заради забавения избор на изпълнител е ясно, че проектът няма да приключи през настоящия програмен период. Това предизвика недоволство от страна на Европейската комисия. През лятото на 2018 г. представител на ЕК се усъмни в саботаж на жп търговете у нас и предупреди, че през този програмен период Брюксел няма да разреши пренасочване на средства от жп проекти към магистрали и метрото, както се случи през миналия програмен период.

Строител на магистрала "Люлин" печели най-скъпия участък

Обединението ДЗЗД "Джен-Дуй ЖП Елин Пелин" печели търга за най-скъпия участък на жп линията Елин Пелин – Костенец (обособена позиция 1 Елин Пелин - Вакарел). В него влизат две турски фирми - "Дженгиз Иншаат Санайи ве Тиджарет Аноним Ширкети" АД и "Дуйгу Мюхендислик Иншаат Туризъм Дъш Тиджаред ве Санайи Лимитед Ширкети" ООД.

Едната от компаниите в турския консорциум - "Дженгиз" - има опит у нас. Заедно с друга турска компания – "МАПА", "Дженгиз" построи 19-километровата магистрала "Люлин", която вече е част от магистрала "Струма". От пускането на "Люлин" през пролетта на 2011 г. обаче магистралата е непрекъснато в ремонти, а политиците често я сочат като пример за оскъпено и некачествено строителство. "Дженгиз" е един от големите турски холдинги, които развиват дейност в строителството, енергетиката мините, туризма, авиацията и застраховането. В строителството има опит в изграждането на магистрали, тунели, летища, язовири, газопроводи.

Турският консорциум печели търга с минимална разлика от 1.45 точки пред друго обединение - ДЗЗД "ЖП Елин Пелин-Костенец". В него влизат "Сан Хосе Конструктора" АД, "Е.П.О.С - Емпреза Португеза Де Обрас Субтеранеас" С.А. и "Главболгарстрой" АД.

Офертата на португало-българския консорциум получава по-висока оценка за техническото изпълнение, но цената му е с близо 93 млн. лв. по-висока от тази на турското обединение и по тази причина губи надпреварата.

За най-сложния и скъп участък от Елин Пелин до Вакарел бяха подадени най-много оферти – девет. От тях петима кандидати са отстранени и не са допуснати до отваряне на ценовите предложения. Това са италианската "Асталди" и гръцката "Актор" и обединенията "Интоса ЕПВ" ДЗЗД, "Митилинеос – Озкар – Ксантакис" и "АрЕсЕсЕс" Джойнт Венчър (RSSS Joint Venture).

До отварянето на ценовите предложения бяха допуснати четирима кандидати:

ДЗЗД "Джен-Дуй ЖП Елин Пелин", с участници "Дженгиз" и "Дуйгу" – 27.97 точки техническа оценка и 658.4 млн. лв. с ДДС

ДЗЗД "ЖП Елин Пелин-Костенец", с участници "Сан Хосе Конструктора", "Е.П.О.С" и ГБС – 35.65 точки техническа оценка и 746.3 млн. лв. с ДДС

"Терна", Гърция – 27.97 техническа оценка и 653.4 млн. лв. с ДДС

Консорциум "ЗСТ", с участници "Чайна Комюникейшън Кънстракшън Къмпани" и "Трейс Груп Холд" – 26.72 точки техническа оценка и 778.7 млн. лв.

Отсечката между Елин Пелин и Вакарел е с дължина от 20 км. Предвижда се да бъдат построени два двутръбни тунела с обща дължина от 15 342 метра. Съоръжението ще бъде най-дългият жп тунел у нас. Предвидени са също 8 моста и две естакади, нова гара в Елин Пелин, спирка Побит Камък и разделен пост при Вакарел. Срокът за изпълнение е 6 години (72 месеца).

Само двама допуснати до отварянето на цените от Вакарел до Ихтиман

Италианско-български консорциум "Салчеф-Гигастрой" печели най-лекия за изграждане жп участък между Вакарел и Ихтиман (обособена позиция 2). Той е с дължина 20 километра и ще има 3 моста. Срокът за изпълнение е 4 години (48 месеца).

И двете компании имат опит в изграждането на железопътни участъци у нас. Италианската "Салчеф" участва в модернизацията на жп отсечка от Стралджа до Церковски. Софийската "Гигастрой" пък е участвала в модернизацията на междугарието Огняново – Стамболийски. И двата обекта са част от жп линията София – Пловдив – Бургас.

Софийската фирма "Гигастрой" е регистрирана през 2006 г. от Илия Илиев. През годините собствениците й се менят и днес тя е собственост на Росица Младенова (10 000 лв.) и Димитър Гайдаров (90 000 лв.), показва справка в Търговския регистър. За 2017 г. приходите й от дейността й нарастват с 50% и достигат 8.1 млн. лв., а печалбата й е 491 хил. лв., сочи последният публикуван финансов отчет на дружеството. За компанията работят 50 души.

Общо шестима участници подадоха оферти за модернизацията на отсечката между Вакарел и Ихтиман, но до отваряне на ценовите оферти бяха допуснати само двама.

Консорциум "Салчеф – Гигастрой" е с участници "Салчеф" АД, "Салчеф Конструкциони Едили е Феровиарие" АД и "Гигастрой" ООД печели благодарение на по-високата си техническа оценка, докато цената му е по-висока с 8 млн. лв. от тази на полската "Тракция".

Техническата оценка от офертата на "Салчеф-Гигастрой" получи 33.79 точки, а предложената цена е 166.8 млн. лв. с ДДС.

Конкурентът им – полската "Тракция ПРКиИ" С.А. Получи 20.03 точки за техническата оферта и даде цена от 158.8 млн. лв. с ДДС.

Отстранените кандидати са:

ДЗЗД "Железници АМ Лот 2" с участници "Автомагистрали - Черно море" АД,"Традеко Инфраструктура" СА ДЕ СВ, и "Иновасионес Текникас ен Симентасионес" СА ДЕ СВ

"Сдружение Елин Пелин – Костенец 2018" ДЗЗД с участници "ПСТ Груп" ЕАД и "СЕТ Къмпани" АД

"Евро път" ДЗЗД с участници "ВДХ" АД, "Инжстройинженеринг" ЕООД и "Битумина ГмбХ – България" ЕООД

Обединение "Исаф С.А. - Колас Рай С.А.С – Калистратов Груп - Позиция 2" с участници "Исаф" С.А., "Колас Рай" С.А.С. и "Калистратов Груп" ООД

"Джи Пи" даде със 146 млн. лв. по-висока цена от "Трейс"

Най-малко бяха кандидатите за жп отсечката между Ихтиман и Костенец (третата обособена позиция) - само четирима. От тях единственият отстранен беше ДЗЗД "Железници АМ Лот 2" с участници "Автомагистрали - Черно море" АД, "Традеко Инфраеструктура" СА ДЕ СВ и "Иновасионес Текникас ен Симентасионес" СА ДЕ СВ.

Останалите трима бяха допуснати до отваряне на ценовите оферти. Консорциум "Булрейл 2018" с участници "Чайна Комюникейшън Кънстракшън Къмпани" ЛТД и "Трейс - София" АД предложи с над 146 млн. лв. по-ниска цена от тази на консорциума между "Щрабаг" и "Джи Пи Груп" и спечели надпреварата с разлика от 1.6 точки. Тъй като цената на "Чайна" и "Трейс" е с над 20% по-ниска от средната, те ще трябва да я докажат пред комисията. Възможно е тръжната комисия да не приеме обосновката им и тогава "Джи Пи Груп" да спечели поредния голям търг с европейски средства на стойност над 520 млн. лв. с ДДС.

Ето и офертите на тримата кандидати:

Консорциум "Булрейл 2018" с участници "Чайна Комюникейшън Кънстракшън Къмпани" и "Трейс - София" – техническа оценка 22.21 точки и цена 374.6 млн. лв.

Консорциум "Щрабаг Джи Пи Рейл 2017" ДЗЗД с участници "Страбаг АГ - клон България" КЧТ, "Страбаг Сп.з.о.о. - клон България" КЧТ, "Щрабак Рейл Гмбх - клон България" КЧТ и "Джи Пи Груп" АД – техническа оценка 37.45 точки и цена 520.7 млн. лв.

Обединение "Комса – Геострой" с участници "COMSA" S.A.U и "Геострой"АД – техническа оценка 27.97 точки и цена от 548.6 млн. лв.

Железният път между Ихтиман и Костенец е с дължина 11 километра, от който близо половината е под земята. В проекта е заложено изграждането на 8 еднотръбни тунела с обща дължина от 5478 метра, както и 13 моста и виадукта. Срокът за изпълнение е пет години и половина (66 месеца).

mediapool.bg