Столичната община нагло продължава да изсича Борисовата градина. Тежките обвинения отправиха граждани, живеещи в районите "Изгрев" и "Дианабад" по време на заседанието на комисията по опазване на околната среда към Столичния общински съвет (СОС).
Поводът е изсичането на 2.5 декара гора в района на Семинарията от страната на някогашния "София ленд" по трасето на трамвая, чието бъдеще към момента остава неясно. Директорът на дирекция "Зелена система" в Столичната община Ралица Маджарова трябваше да изнесе информация за незаконната сеч. Точката беше с фаталния номер 13 в дневния ред на комисията.
Страстите обаче се нажежиха, защото гражданите поискаха обяснения за явното беззаконие. Вместо диалог обаче общинските съветници демонстрираха високомерно отношение, а председателят на комисията Лорита Радева отложи точката с мотив "няма време". Нещо повече, съвсем ненужно по нейно настояване бяха извикани и полицаи, за да пазят от евентуални посегателства Ралица Маджарова, която остана безмълвна.
"Няма да ви кажа нищо. Има пресцентър, задайте си на него въпросите", каза Маджарова пред Mediapool. По тази причина представяме гледната точка само на недоволните столичани.
"Категорична лъжа е да сме изсекли 2.5 декара гора", каза главният архитект на София Петър Диков по телефона пред Mediapool, който не присъства на разправията в общината. По думите му става въпрос за изсичането на не повече от три-четири дървета във връзка с изграждането на естакадата.
Тихомълком и набързо изсичане на гората
Изсичането на гората в Борисовата градина в района на Семинарията става на 20 март 2014 г., твърдят жителите на района. Тогава масирано навлизат багерите на строителя "Главболгарстрой", който изгражда кръстовището на две нива на бул."Пейо Яворов" и бул."Стоян Михайловски" при Семинарията. За около два часа беше изсечена около 2.5 декара гора. Без да се извадят корените на дърветата, строителят зари с чакъл, разказа арх. Мартин Микуш пред Mediapool.
Граждани от квартала се организирали. Поискали от строителя да видят на какво основание изсичат дърветата. Той показал разрешителното за строеж на естакадата. В същото време обаче се изсича гора, която е по трасето на трамвая, който се предвижда да стигне до Студентския град, което е абсолютно незаконно, твърди арх. Микуш.
Последвали писма до всички възможни инстанции за проблема. В средата на май получили отговор от направление "Архитектура и градоустройство" в Столичната община, в който се казва, че всичко е законно. Отговорът е подписан от арх. Влади Калинов, директор на дирекция "Общински строителен контрол".
Тука има, тука нема
Дърветата са изсечени за да се изместят кабелни електропроводни линии. "Не се предвижда строеж на трамвайна линия и част от съществуващия релсов път вече е демонтиран", пише в отговора на арх. Калинов.
Неотдавна главният архитект Петър Диков каза, че ако гражданите не искат да има трамвай през Семинарията до Студентски град, в крайна сметка няма да има. Днес обаче заяви пред Mediapool, че решението дали да има трамвай, ще бъде взето от Столичния общински съвет.
В същото време управляващите от ГЕРБ в СОС демонстрират високомерие и вече трети месец не отговарят на недоволните граждани. Това подсилва подозренията, че всичко се прави тайно и тихомълком с цел да се изсече гората и да се застрои, така както се случи в края на миналия и началото на този век по протежението на бул."Никола Вапцаров".
Рисков проект
Неяснотата по въпроса с трамвая прави и рисков проектът за градския транспорт на София за 100 млн. лв., който се изпълнява с европейски средства. Това е посочено в доклада на Министерството на регионалното развитие до комисията по еврофондове в парламента, която в сряда ще разгледа всички рискови проекти по оперативна програма "Регионално развитие".
"По отношение на проект "Интегриран столичен градски транспорт" е идентифициран възможен риск от неизпълнение на един компонент, а именно: "Нова трамвайна линия от Семинарията до "Дървеница"", пише в доклада на регионалното министерство.
Според него плановете на общината са да обяви през май обществена поръчка за избор на строител, а договорът с него да бъде сключен през август. Новото трамвайно трасе пък трябва да бъде построено за 10 месеца.
За това недоволните подозират, че общината нерегламентирано изсича гората за да може да се вмести в графиците.
mediapool.bg