Ръст на клиентите с 4.2 процента през четвъртото тримесечие на 2013 г., отчете в четвъртък вторият по-големина оператор у нас "Глобул" за периода, който е вторият след придобиването на телекома от норвежката "Теленор" (Telenor Group).
Приходите на компанията от услуги за пренос на данни за периода бележат солиден ръст от 42% спрямо година по-рано, но като цяло общите приходи на компанията за последното тримесечие на годината са спаднали със 7% в сравнение със същия период на предишната година. Това се дължи най-вече на намалените през юли 2013 г. от Комисията за регулиране на съобщенията цени, плащани от клиентите за обаждане до потребител на друг оператор – т.нар. терминиране. Данните и за двата периода са преизчислени съгласно счетоводната политика на новия собственик, уточняват от "Глобул".
Без да се вземат предвид промените в цените за терминиране, приходите на телекома за тримесечието са с 3.3% по-малко, най-вече заради извънредните му приходи в периода.
Така печалбата на оператора преди данъци, лихви и амортизации (EBITDA) за четвъртото тримесечие на 2013 г. намалява с 11,8% в сравнение със същия период на 2012 г. Ако не бяха свалени цените за терминиране, печалбата би се подобрил с 2 процентни пункта спрямо същия период на 2012г.
Клиентите на абонаментните програми са нараснали с 5.5 на сто в края на 2013 г. спрямо година по-рано и достигат 2.7 милиона. Това е около 68% от всички 4 милиона активни клиенти на оператора. От статистиката, съгласно правилата на "Теленор", са изключени онези потребители на предплатени услуги, които не са били активни през последните 90 дни, както и клиентите на услуги от типа machine-to-machine (M2M).
Въпреки тенденцията за миграция на потребителите от предплатени услуги към услуги на договор, благодарение на иновативните оферти на "Глобул", броят на ползващите предплатени карти са се увеличили с 1.5% през последното тримесечие на годината, отчита операторът.
През четвъртото тримесечие на 2013 г. абонатите на услугите за мобилен пренос на данни на дружеството се увеличиха с 56% на годишна база, докато абонатите на фиксираните услуги на оператора са продължили да нарастват и в края на годината вече са над 250 000.
Средното месечно потребление на клиент за периода е достигнало 173 минути или с 2% по-малко от четвъртото тримесечие на 2012 г., докато средният приход от потребител намалява до 11 лв., или със 7.9% по-малко, отново най-вече заради по-ниските цени за терминиране. Ако не се отчита този фактор, средният приход от потребител на GLOBUL за четвъртото тримесечие на 2013 г. би отбелязал спад от само 4.2%.
Според данните, общите приходи на "Глобул" и търговската верига "Германос", която също беше купена от "Теленор", бележат спад от 7 процента през последното тримесечие на 2013 г. и са 165.4 млн. евро. Печалбата на двете компании преди лихви, данъци и амортизации за периода е 49.4 млн. евро, което е с 11.8 на сто по-малко спрямо година по-рано.
mediapool.bg