Кламер БГ - Бизнес новини: Предизборно: Без концесионни приходи от "Летище София" до 2031 г.

Предизборно: Без концесионни приходи от "Летище София" до 2031 г.

Бизнес

|
Четв, 11 Март 2021г. 20:02ч.
Предизборно: Без концесионни приходи от "Летище София" до 2031 г.

Правителството се готви да подпише анекс с концесионера на летище "София" преди изборите, с който ще бъде отложено плащането на концесионните такси заради корона кризата.

Това става възможно след като Европейската комисия е дала картбланш за сключването на споразумението. Според Брюксел в случая не става дума за държавна помощ, а за подкрепа на бизнеса в условията на пандемия, обяви министърът на транспорта Росен Желязков, който в момента води листите на ГЕРБ в София и в Благоевград.

Договорът за 35-годишната концесия на летище "София" беше подписан през лятото на 2020 г. в разгара на коронавируса. Няколко месеца по-късно – на 27 октомври, концесионерът "СофКънект“ поиска да отложи плащането на дължимите концесионни такси за първите десет години и те да бъдат погасени през последните десет години на концесията. Което означава, че дружеството ще започне да плаща такси на държавата за използването на собствеността й от 2031 г. Аргументът за това отлагане е Covid кризата.

Според подписания договор всяка година "СофКънект" трябваше да плаща концесионно възнаграждение в размер на по-голямата от двете суми - 24 542 010.30 евро или сумата, определена чрез прилагане на 32% спрямо общия размер на общите приходи от концесията за съответната година от нея.

Друга промяна, предложена от концесионера, е увеличаване на инвестициите от 608 млн. евро на 624 млн. евро.

В същото време "СофКънект" потвърждава ангажимента си за плащане на авансовото концесионно възнаграждение от 660 млн. лв. с ДДС, както и изграждането на нов терминал от 3 до 10-ата година от срока на концесията.

С подписването на анекса към договора ГЕРБ ще изпълни поетия предизборен ангажимент преди 4 години, каза Росен Желязков пред Mediapool. Той уточни, че е внесъл предложението за това в Министерския съвет, като в момента тече съгласувателна процедура между министерствата.

"Това е една от най-смислените сделки за последните 20 години, които ще направим“, допълни той.

БСП: България ще пие една студена вода

Не така обаче мислят политическите му опоненти, които включиха концесията на летище "София“ в предизборната си кампания. В централата на БСП Румен Гечев, бивш вицепремиер и министър на икономиката в правителството на Жан Виденов, заяви, че с подписването на анекса "България ще пие една студена вода“. Причината е, че в българския бюджет няма да влиза нищо, а чуждият инвеститор получава директна държавна подкрепа.

"Най-бедната страна в ЕС ще финансира чужди инвеститори. Защо правителството не опрощава така щедро данъци на български фирми“, попита Гечев.

Според него с подписването на анекса има риск за българския износ и туризъм, защото концесионерът се кани да вдигне летищните такси, заради намалените приходи. Covid пандемията удари сериозно авиобранша, като свиването е с около 80 на сто.

Целта на правителството на Бойко Борисов е "сега и веднага" да усвои авансовото плащане от 600 млн. лв. за концесията, а после другите кабинети да се оправят с концесионера, каза Гечев.

ДБ: Поредният кладенец, в който изтичат нашите пари

Срещу концесията се обяви и лидерът на "Демократична България“ Христо Иванов.

“Българксата държава се отказва от половин милиард лева от името на народа. Тези пари отдиоха в поредния кладенец, в който изтичат нашите пари”, коментира той от летището.

Ивайло Мирчев, водач на листата на коалицията в Бургас и трети в столичния 24 МИР, пък обяви, че българската държава е пренебрегнала френски кандидат, който предлага 2 милиарда лева и дава концесията за 1.7 млрд. лева, като за по-малко от месец процесът е задвижен и последва увеличение на таксите на пътниците между 60 и 90%. Мирчев допълни, че държавата на практика подарява половин милиард лева на една конкретна компания, като се отказва от събирането на концесионните такси за 10 години под предлог Covid кризата.

“Това е класическа схема, зад която никой не знае кой стои. Появява се призрак и за него започват да работят всички институции и регулатори”,

допълни Христо Иванов. Той коментира още, че “призракът” се ползва от страхотна щедрост, но за сметка на народа. “Демократична България” няма да позволи парите за българската икономика да отидат при неизвестни играчи на пазара, заяви Иванов.

ГЕРБ: Координирана атака на БСП и ДБ

"Днес видяхме една координирана акция от страна на БСП и "Демократична България" относно концесията на летище "София“. Тази коалиция я видяхме още на последните кметски избори в София. Двете партии днес с еднакви опорни точки атакуваха концесията.Тези опорни точки обаче са некомптентност, несъстоятелност и незнание“, отговори им мистърът на транспорта и кандидат за депутат на ГЕРБ Росен Желязков в централата на ГЕРБ.

Той посочи, че с договора за концесия, летище "София“ ще бъде финансирано с над 2 млрд. лева в следващите 35 години.

"Ако този договор не бъде сключен, летището, което вече е на загуба, ще трябва да бъде дофинансирано. Аз питам БСП и ДБ откъде ще го дофинансират - от бюджета или от увеличение на летищните такси? Основната причина да бъде одобрен този концесионер е обещанието, че няма да има увеличение на летищните такси. Тази сделка се финансира и се наблюдава от държавни и европейски банки, които няма как да участват в някакви непрозрачни сделки. Европейската комисия също се е произнесла по темата и е обявила, че няма държавно финансиране", заяви Желязков.

Относно френската компания, посочена от Мирчев, която остана втора в надпреварата Желязков каза, че в момента тя получава подпомагане от френската държава, за да не фалира.

mediapool.bg