Съюзът на международните превозвачи отправи покана чрез отворено писмо за среща с премиера Кирил Петков, на която да бъдат обсъдени актуалните проблеми в сектора по международен автомобилен превоз на товари.
Организацията посочва, че секторът е в криза и е силно засегнат от законодателните промени по първия пакет "Моблиност", които ограничават конкурентноспособността на българските превозвачи и водят до загуби.
Военният конфликт между Русия и Украйна също засяга пряко транспортния сектор. Браншът е силно засегнат от цените на горивата, които растат стремглаво нагоре.
Съюзът на международните превозвачи иска държавните институции незабавно да се намесят и да предприемат мерки, които поне частично да ограничат значителните загуби за сектора.
"Вече няколко държави в Европа - Румъния, Полша и Ирландия намалиха акциза на горивата, а Унгария от своя страна въведе мораториум върху цените на горивата", посочват превозвачите.
Организацията предлага няколко мерки, които според нея биха имали бърз и пряк ефект.
Едната е премахване на биодобавката в горивата за период от 6 месеца чрез изменение на Закона за възобновяемите и алтернативните енергийни източници и биогоривата. За това не е необходима нотификация от Европейската комисия, твърдят превозвачите.
Друга мярка е намаляване на акциза на горивата с 50% за период от 6 месеца или на ДДС на горивата от 20% на 10%.
Съюзът на международните превозвачи призовава и за цялостно отпадане на първия пакет "Мобилност".
Във връзка с кризисната ситуация у нас биха могли да бъдат въведени временни дерогации от прилагането на Регламент (EO) № 561/2006 относно времето за управление и периодите на почивка за водачите, извършващи вътрешен и международен автомобилен превоз на пътници и товари. Това ще позволи на превозвачите да бъдат по-гъвкави при превозването на товари, като се отчете и факта, че на голяма част от граничните пунктове на Европа има забавяне при преминаването, дължащо се на хуманитарната криза, смятат от Съюза на международните превозвачи.
"Съюзът на международните превозвачи винаги е бил диалогичен партньор, но при очевидната липса на диалог с ресорното министерство и всички останали държавни институции, не смятам, че имаме много ходове, които биха могли да избегнат бъдещи протестни действия", се казва още в отвореното писмо.
В него е посочено, че липсата на адекватна реакция ще засегне повече от 80 % от предприятия притежаващи лиценз на Общността, които са малки и имат между едно и пет превозни средства.
За това Съюзът на международните превозвачи настоява за спешна среща с премиера Кирил Петков.
mediapool.bg