Автобусните и тежкотоварните превозвачи заплашиха да не излязат на пътищата на 1 март, тъй като оставащото дотогава време не е достатъчно да осигурят бордовите устройства, които ще изчисляват дължимите от тях такси. Оставащите по-малко от десет дни до влизане на тол системата в действие не стигат да обучение на шофьорите да работят с тези устройства, а и наемането им от единствената фирма, която ги предлага у нас, било в пъти повече отколкото в Европа.
За това алармираха представители на бранша, но от регионалното министерство остават непреклонни за старта на платеното ползване на пътищата от камиони и автобуси от 1 март.
Само преди ден Министерския съвет одобри намалението на цените за ползване на магистралите и първокласните пътища, за което настояваха превозвачите. Часове по-късно се оказа, че единствената фирма, която ще предлага бордови устройства за камиони и автобуси, е "Интелигентни трафик системи" (ИТС). Превозвачи съобщиха, че те са им били предлагани под наем за 15.90 лв. без ДДС месечно при 2-годишен договор.
Превозвачите обаче не са съгласни да плащат наем за бордовите устройства. По техни изчисления предлаганите им цени били в пъти по-високи от тези в Европа и това ще им струва 15 млн. лв.
"Хората казват, че на 1 март няма да излязат и няма да обслужват линиите, които са обхванати в тол системата, тъй като нито ще успеят да оборудват автобусите си дотогава, нито ще могат да обучат персонала си да работят с бордовите устройства", коментира Магдалена Милтенова от Конфедерацията на автобусните превозвачи, цитирана от БНТ.
Представителят на Съюза на международните превозвачи Йордан Арабаджиев смята, че проблеми ще има и с маршрутните карти за тол таксите, които ще купуват влизащите в страната чужди камиони. "След 1 март очаквам десетки километри опашка с граничния пункт с Турция. Между 12-15 минути отнема да си закупи един водач маршрутна карта, при положение, че влизат 1100 автомобила на ден", коментира още той.
За отлагане поне с месец на тол системата настоява и Христо Радков, превозвач, според когото трябва истински тестови период с бордовите устройства и маршрутните карти.
Регионалният министър Петя Аврамова обаче обяви, че няма да има повече отлагане на системата, която трябваше да влезе в сила още миналата година, но беше отлагана на два пъти, а междувременно бяха свалени и тол таксите. Ако обаче след три месеца се окаже се приходите в хазната се очертава да са под планираните 450 млн. лв. за 2020 г., тол таксите ще бъдат повишени, заявиха от регионалното министерство преди време.
"Няма да отлагаме повече системата, има решение на НС, няма как да бъде отлагана. Втори клас пътища присъстват в приетата тарифа, но са с нулева ставка, така че са безплатни. Това, което вие предложихте и беше прието, сами ще се убедите, че беше грешка", каза Аврамова.
mediapool.bg