Полската компания "Мости Катовице" ще изработи разширения идеен проект за тунела под връх Шипка. Договорът беше подписан от Стефан Чайков, председател на управителния съвет на агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) и Ева Панамска, представител на компанията.
Договорът за изработването на проекта е на стойност 104 232 лв. без ДДС, като финансирането е осигурено по оперативна програма "Транспорт". Срокът за изпълнение е 120 календарни дни.
Изготвянето на идейния проект е една от стъпките за започване изграждането на тунел под връх Шипка с дължина от 3220 метра.
В момента се строи обходния път на Габрово и връзката с бъдещия тунел, които са с дължина от 23 км. Проектът е разделен на пет етапа. Изпълнението на първия етап – рехабилитацията на участък от 7.6 км, завърши в края на миналата година.
Сега се работи по втория етап с дължина 3.2 км. Той включва рехабилитацията и реконструкцията на съществуващия път, като трасето минава западно от кв. "Войново" и завършва при село Чехлевци.
Третият, четвъртият и петият етап са изцяло ново строителство. Третият етап, с дължина 5 км, е от пътното кръстовище при село Чехлевци до пътен възел "Дядо Дянко" в Габрово.
Четвъртият етап, с дължина 4.1 км, е от пътен възел "Дядо Дянко" до кв. "Радецки" и предвижда построяването и на етапна връзка на обходния път на Габрово с Шипченския проход (3.1 км).
В петия етап е построяването на участък от 10.5 км, включващ и тунела под Шипка с дължина около 3.2 км. Тунелът е предвиден за изграждане до 2020 г.
Проектът е част от трансевропейския транспортен коридор ІХ Букурещ - Русе - Димитровград - Александруполис и е възлова точка при движението в посока Север – Юг.
През него се осъществява преминаването на Стара планина в централната част на страната.
Основните транспортни направления, които ще обслужва са: Русе – Велико Търново – Шипка – Стара Загора – Свиленград (Маказа) и Оряхово – Севлиево – Шипка – Стара Загора – Свиленград (Маказа).
mediapool.bg