България ще иска въвеждането на нов европейски регламент, който да задължи държавите, въвеждащи забрана за движение на дизелови автомобили, да ограничат и износа им към други страни. За това ще настоява министърът на околната среда Нено Димов пред колегите си в Европейския съюз.
По думите му забраните за движение на дизелови коли "изкривяват пазара". Държавите, които въвеждат такива забрани, трябва да гарантират, че няма да извеждат такива автомобили в други страни от Европейския съюз, каза Нено Димов пред БНТ.
Някои градове вече въведоха забрана за движение на стари дизелови автомобили. В Брюксел забраната влезе в сила от началото на тази година за дизелови автомобили, произведени преди 1997 г., а от 2019 г. в града няма да могат да се движат и регистрираните преди 2006 г., както и бензинови, произведени преди 2001 г. Рим забранява дизеловите коли от 2024 г., а Париж - от 2030 г.
Нещо повече - редица страни обявиха намерения да забранят продажбата на нови коли с двигатели с вътрешно горене. Норвегия и Холандия се готвят да направят това през 2025 г., Германия - от 2030 г., а Франция и Великобритания – от 2040 г.
Целта е да се увеличи покупката на електрически автомобили и така да се намалят замърсяванията в големите градове, тъй като транспортът е един от основните виновници за мръсния въздух в градовете. Над две трети от държавите в ЕС имат проблеми с чистотата на въздуха. Сред тя е и България.
Една от новите мерки за стимулиране на покупката на екоавтомобили е промяна в екотаксите за тях. Предложението е за електромобилите екотаксата да бъде нула, за хибридите и за по-новите автомобили - минимална, а за по-старите - да се увеличи, каза Нено Димов.
Той обясни, че скокът на таксата за употребявани автомобили ще е драстичен при тези, които са по-стари от 5 години. За автомобили на възраст от 1 до 5 години цената при регистрация ще се запази.
В България се предвижда да бъдат въведени и стикери на база на евронормата, която покрива автомобилът. Смисълът на тези стикери е да дават информация за евростандартите на колите, които вървят по пътищата. Идеята е автомобилът да може да бъде различаван по екологичност и при регистрирано замърсяване местната власт да каже - коли с определен цвят стикер не могат да влязат в града, обясни Нено Димов. Той уточни, че по този въпрос са се разбрали с Министерството на транспорта.
Търси се вариант МВР да стане бенефициент по оперативна програма "Околна среда" и със средства от нея да се купуват газ анализатори, с които органите на реда да могат да проверяват на пътя дали колите отговарят на екостандартите, съобщи министърът.
По отношение на замърсяването на въздуха от битовото отопление амбицията е още за следващия отоплителен сезон да има изисквания към съдържанието на сяра и пепел в брикетите и въглищата. Имаме за цел до 2020 г. печките да отговарят на екодизайн, така че да имат по-голям отоплителен ефект и да замърсяват по-малко, каза Нено Димов. Според него въвеждането на стандарти е лесната част - трудната е контролът по спазването им.
mediapool.bg