Кламер БГ - Бизнес новини: Китай изключи Русия от съвместния проекта за самолет, който да конкурира западните

Китай изключи Русия от съвместния проекта за самолет, който да конкурира западните

Бизнес

|
Четв, 22 Юни 2023г. 16:55ч.
Китай изключи Русия от съвместния проекта за самолет, който да конкурира западните

Руската Обединената авиостроителна корпорация представи през 2018 г. макет на бъдещия пътнически самолет. Снимка: ОАК

Опитът да се създаде, съвместно с Китай, първият от времето на СССР широкофюзелажен руски пътнически самолет, завърши с фиаско.

Китай изключи Русия от проекта за самолет CR929, който се разработва от 2017 г. с идеята той да бъде конкурент на Boeing и Airbus. На авиошоуто в Бурже самолетът бе представен като собствена китайска разработка, в която не участва нито Русия, нито нейната Обединената авиостроителна корпорация (ОАК), съобщи специализираният сайт The Air Current, цитиран от "Москоу таймс". Става дума за машина с капацитет 280 пътници, чието създаване беше оценено на 50 милиарда долара.

Китайският производител на търговски самолети Comac показва на авиошоуто голяма снимка на проекта, който преди това беше наречен CRAIC CR929. Префиксът на обозначението - CR (C - Китай; R - Русия)- се свързваше със сътрудничеството между китайската и руската авиокосмическа индустрия, които официално се обединиха през юни 2016 г., за да проектират съвместно широкофюзелажен самолет, насочен към сегмента, доминиран от 787 на Boeing и A350 на Airbus, уточнява The ​​Air Current.

Китайският партньор Comac реши да откаже услугите на ОАК, който първоначално трябваше да прави планер и искаше да участва в създаването на двигатели.

Официален източник от Comac e потвърди пред The ​​Air Current, че Русия е изключена от проекта: Пекин е решил да го продължи със свои сили.

Лайнерът направи първия си полет тази година. Проблемите с руското участие в създаването му започнаха още от първите години. Comac отказа да позволи Русия да получава приходи от продажбата на самолета на вътрешния китайски пазар. Вместо това на ОАК беше предложен увеличен дял от глобалните продажби (70%). Но очакването за търсенето в Китай беше 3000 самолета, докато глобалните му перспективи бяха неясни.

През 2022 г., след началото на войната в Украйна и налагането на западни санкции срещу руската авиационна индустрия, Китай реши да се откаже от всички руски разработки в CR929 и да ги замени със западни.

По-специално Comac настоя за използването на немски и американски компоненти вместо камиони с шасита, произведени от Русия. Освен това китайският производител реши да включи Rolls-Royce и General Electric в разработването на двигателя, въпреки че Русия се надяваше да участва в тази част от проекта.

Русия от своя страна изостана от плана за работа по планера поради липса на финансиране. "Руската страна възприема китайския избор в полза на западните компоненти като бял флаг, размахан към Запада, на фона на санкциите, наложени след нахлуването в Украйна", обясни източник, запознат със ситуацията, пред South China Morning Post ( SCMP) миналата година.

Що се отнася до финансовите условия на проекта, Москва ги смята за необещаващи. "Москва разбра, че за CR929 ще бъде много трудно да отнеме клиенти от Boeing и Airbus извън Китай", казват източници на SCMP. В резултат на това проектът губи икономически смисъл за Русия.

Бившият вицепремиер Юрий Борисов, говорейки на форума $Инженери на бъдещето$ в края на юни миналата година, призна: "Този проект с Китай по принцип не върви в посоката, която ни устройва. Тъй като Китай се превръща в индустриален гигант, все по-малко се интересува от нашите услуги."

"Участието ни намалява и намалява. Не искам да прогнозирам бъдещето на този проект – дали ще го напуснем или не", допълни той преди година.

mediapool.bg