Правителството ще отпусне 56 млн. лв. за довършване на обхода на Габрово. Това съобщи транспортният министър Ивайло Московски по време на парламентарния контрол.
Обходът на Габрово се финансираше с европейски средства по оперативна програма "Транспорт" 2007-2013, но не беше приключен в срок заради оспорване на трасето от природозащитници и забавени отчуждителни процедури.
Стойността на проекта беше 99.5 млн. лв., като от тях са изплатени над 31 млн. лв., сочат данните в системата за еврофондовете ИСУН.
Проектът предвиждаше изграждането на участък от 23.25 км, етапна връзка на обхода със съществуващия първокласен път от 3.1 км и изработването на разширен идеен проект за тунел под връх Шипка.
Според последните публикувани данни на пътната агенция изпълнени са близо 11 км основен ремонт на съществуващ път и е започнало изграждане на третия етап - 5-километровата отсечка по изцяло ново трасе, което тръгва от кв. "Чехлевци" и стига до кв. "Дядо Дянко" в Габрово. Няма информация дали този етап е приключил.
Последният четвърти етап от първата фаза на проекта предвиждаше изграждане на пътен възел "Дядо Дянко" (път III-5006) в Габрово до кв. "Радецки" - пътно кръстовище за етапна връзка до път I-5 – Шипченски проход с обща дължина малко над 4 км. Според данните на пътната агенция изпълнението на този етап въобще не е започвало.
Неотдавна регионалният министър Лиляна Павлова съобщи, че има предвидени бюджетни средства за обекта и плановете са той да бъде завършен най-късно през следващата година.
Изпълнител на обходния път на Габрово е консорциум "ПСВТ", в който влизат "Хидрострой" АД, "Пътни строежи – Велико Търново" АД, "Пътинженерингстрой – Т" ЕАД. Договорът за строителство с тях е за 92.94 млн. лв. с ДДС.
Строителният надзор осъществява ДЗЗД "Обединени консултанти" с партньори "Трансконсулт БГ" ООД, "Рубикон Инженеринг" ООД и "Трафик Холдинг" ЕООД. Стойността на договора е 1 096 032 лв. с ДДС.
Авторският надзор е на "Пътпроект" ЕООД за 116 640 лв.
Обходът на Габрово е един от шестте недовършени проекта по оперативна програма "Транспорт" 2007 - 2013 г., с изпълнител Агенция "Пътна инфраструктура", каза министър Московски пред депутатите.
По програма "Транспорт" 2007-2013 са финансирани 118 проекта, включително 25 инвестиционни, като от тях 11 са големи – над 100 млн. лв. Програмата е приключила с 97% усвоени средства, каза Московски.
Останалите недовършени проекти по програма "Транспорт" са на Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ). Това са рехабилитацията на гарови комплекси по TENT-T мрежата, реконструкция на жп линията Първомай – Свиленград, рехабилитация на участъци от жп линията Пловдив – Бургас, модернизация на жп участъка Септември – Пловдив и изграждането на интермодалния терминал в Пловдив.
Остават броени месеци, за да приключат проектите изцяло, каза Московски.
Той обясни, че проектите на НКЖИ са финансирани по схемата 60 – 65% еврофинансиране и 20 на сто национално съфинансиране. Останалите 15 – 20% от средствата се поемат от НКЖИ, защото това са проекти, които генерират приходи за НКЖИ. Така се е натрупал дълга от 208 млн. лв. на НКЖИ, поясни Московски. Той уточни, че "тук не става въпрос за загуба на средства или щета за държавния бюджет".
mediapool.bg