Бъдещето трасе на магистрала "Хемус" между София и Варна ще бъде избрано между четири варианта в четвъртък по време на консултативния съвет при министъра на регионалното развитие. Това съобщи Асен Антов, изпълнителен директор на Националната компания "Стратегически инфраструктурни проекти", която отговаря за строежа на магистралата пред Mediapool.
Единият вариант е проектът от 1993 г. подготвен от "Пътпроект", според който магистралата е сравнително отдалечена от големите градове Велико Търново и Плевен.
Вторият вариант е този от 2001 г., който е по трасето на съществуващия в момента първокласен път І-4.
Третият разработен вариант предвижда магистралата да минава в близост до Велико Търново и Плевен.
Четвъртият вариант е със северно преминаване като опция за използване на трафика от Русе през Бяла с включване в магистралата.
И четирите варианта са проиграни със симулационен модел, но Антов отказа да посочи какво е показал той като най-удачен вариант.
В момента върви търгът за избор на проектант на 60-километровата отсечка от Ябланица до разклона за Плевен и Ловеч с прогнозна стойност 1 млн. лв. Бъдещият изпълнител ще има 392 дни за изработването на проекта.
Веднага след като бъде избран изпълнителят на тази отсечка ще бъде пуснат търгът за избор на проектант на още 85 км до Велико Търново, каза Асен Антов.
Към момента правителството няма ясен план откъде ще намери пари, за да финансира изграждането на магистралата. Плановете на ГЕРБ бяха част от нея да се финансира по оперативна програма "Транспорт". Кабинетът "Орешарски" обаче оряза парите по програмата и се наложи дори Брюксел да ги задължи да увеличат бюджета с още 300 млн. евро.
mediapool.bg