Кламер БГ - Бизнес новини: И трошките по дворовете трябва да имат "Гражданска отговорност"

И трошките по дворовете трябва да имат "Гражданска отговорност"

Бизнес

|
Пет, 07 Септ 2018г. 14:42ч.
И трошките по дворовете трябва да имат "Гражданска отговорност"

Автомобилите, които могат да се движат и не са със свалени табели, но въпреки това не се ползват от собствениците си и стоят паркирани дългосрочно, трябва да имат "Гражданска отговорност".

Това следва от решение на Съда на Европейския съюз, взето на 4 септември.

"Гражданска отговорност" се дължи от автомобили, които не са дерегистрирани и са годни, за да бъдат ползвани за придвижвдане, дори собственикът на автомобила да не възнамерява да го ползва и да го е паркирал в свой частен парцел, следва от решението.

То трябва да се прилага от всички институции и съдилища в държавите членки на ЕС.

Делото пред СЕС е образувано по случая на португалската гражданка Алина Хулиана, която преди години е притежавала возило, регистрирано в Португалия. Заради здравни проблеми тя спира да шофира и паркира автомобила в двора си, но не го дерегистрира.

През ноември 2006 г. синът на жената се качва на автомобила без знанието и разрешението й. Возилото изхвърча от пътя, като при инцидента загиват синът на Алина Хулиана и неговите двама спътника. По това време жената не е имала валидна "Гражданска отговорност".

Националният гаранционен фонд на Португария изплаща обезщетения на роднините на загиналите пътници и впоследствие завежда дело срещу Хулиана с претенцията тя да възстанови на фонда сумата от 437 345 евро, която той е платил като компенсации.

Алина Хулиана претендира, че не е отговорна за инцидента и не е трябвало да сключва застраховка, защото е паркирала автомобила си в двора си и не е възнамерявала да го ползва.

За да реши спора, Върховният съд на Португалия, пред който е заведено делото срещу Хулиана, отправя тълкувателни въпроси до Съда на ЕС.

Съдът в Люксембург се произнася, че според първата директива на ЕС за автомобилното застраховане сключването на застраховка е задължително, когато автомобилът е регистриран в държава членка и е технически годен да бъде ползван, дори да е паркиран в частен парцел и собственикът му да не възнамерява да го ползва.

Съдът се произнася също, че във втората евродиректива, свързана с автомобилното застраховане, няма забрана националният гаранционен фонд да заведе дело не само срещу отговорния за даден инцидент водач, но и срещу собственика на автомобил без "Гражданска отговорност", дори последният да няма вина за инцидента.

Това означава, че няма никаква пречка държавите членки да уредят в законодателството си, че дело може да бъде заведено не само срещу виновния водач, но и срещу собственика на автомобил без застраховка, независимо дали последният има вина за инцидента.

Според българското законодателство, ако кола без "Гражданска отговорнсот" причини катастрофа, отговорност носи този, който е шофирал. Обезщетенията на пострадалите се изплащат от Гаранционния фонд, а той после си търси парите от водата на автомобила или неговите наследници, а не от собственика.

mediapool.bg