Защитени ливади блокират изграждането на тунел под прохода "Петрохан". Това стана ясно от обясненията на министъра на екологията Асен Личев. Заедно с представители на местната власт и пътната агенция той посети община Берковица и показа къде са проблемните участъци при реализацията на съоръжението.
Защитените ливоди край пътя, които са пречка за реализацията на трасето Сн. МОСВ
Проблемният участък е връзката под тунела със скоростния път Ботевград-Видин, който минава през защитена зона "Берковица".
"Има колизия с Плана за управление на защитена зона "Берковица" за птиците, по отношение на това, че не може да се променя предназначението на имоти с трайно предназначение - ливади. За съжаление тази заповед е издадена през 2016 година от Ивелина Василева. Имало е едномесечен срок за обжалване, но никой не го е направил и е влязла окончателно в сила", каза министър Личев.
Въпросните ливади стигат до пътя. Най-вероятно те са вкарани като защитени, за да се получават аграрни субсидии, които са по-високи, а на практика имаш само едно косене, предположиха представители на местната власт. Ивелина Василева не беше открита за коментар на мобилния си телефон.
Сега екоминистерството и пътната агенция търсят решение за реализирането на връзката под тунела със скоростния път Враца – Видин, така че да не бъдат засегнати защитените ливади, обясни Асен Личев.
Именно по тази причина той е прекратил процедурата по оказване на въздействие на околната среда за тунела, защото влиза в противоречие с Плана за управление на защитената зона "Берковица". Поискал е от АПИ да му бъдат представени и трите варианта, за да се вземе решение, с което да се избегнат "защитените ливади".
Никога не е стоял на дневен ред въпросът, дали да има, или да няма тунел под "Петрохан", защото не е имало колизия с екологичното законодателство, каза още Личев.
Няма пречки съоръжението да бъде реализирано на 100 процента, допълни той.
Първоначално АПИ беше представила в МОСВ само един вариант на трасе на тунела под прохода "Петрохан". Според авторите на проекта той е най-къс, минава през най-ниската точка на Стара планина и засяга най-малко защитени зони.
Изграждането на тунел под Петрохан е от изключителна важност, защото това е най-краткият път, който свързва София с втория мост над Дунав при Видин.Предложеното трасе е скоростен път с дължина от 97 км и габарит Г20 - с по две ленти за движение в посока, всяка от които е широка 3.50 метра. Проектната скорост е 80 - 90 км/ч.
В по-голямата част трасето е по сега съществуващия път, като е предвидено неговото разширяване и изправяне на някои участъци.
От тук ще започва тунелът под Петрохан Сн. МОСВ
Около десетина километра е новото трасе между селата Бучин проход и Бързия. В този участък е заложено изграждането на няколко моста и виадукта, както и тунел с дължина от 6845 метра. Ако той бъде построен, това ще е най-дългият шосеен тунел у нас.
На проверката с министър Личев днес бяха областният управител на Монтана Валери Димитров, зам.-министърът на околната среда и водите Петър Димитров, директорът на РИОСВ -Монтана Любомир Иванов и представители на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ).
mediapool.bg