Кламер БГ - Бизнес новини: Застрахователи и министър Велкова в тежък сблъсък за "Зелена карта"

Застрахователи и министър Велкова в тежък сблъсък за "Зелена карта"

Бизнес

|
Пон, 19 Дек 2022г. 17:01ч.
Застрахователи и министър Велкова в тежък сблъсък за "Зелена карта"

Адв. Абаджиева, Владимир Тодоров, Борислав Богоев и Стефан Софиянски (отляво надясно), Снимка: Mediapool

Застрахователите и служебният финансов министър Росица Велкова са в тежък сблъсък заради нерешения проблем със системата "Зелена карта", свързана със застраховката "Гражданска отговорност" на българските шофьори в чужбина.

Велкова е внесла проект за промени в Кодекса за застраховането, който според нея е ключов за приемането на България в еврозоната. Застрахователите пък дадоха пресконференция в понеделник, за да обяснят, че проектът е "опасен", ще доведе до "фалити" в сектора и до сериозно поскъпване на "Гражданската отговорност".

"Въпросът до такава степен е ескалирал, че ни е поставен в критериите за след присъединяването към ERM II (чакалнята за еврото, б. р.)", каза Велкова. По думите й българското бюро "Зелена карта" не изплаща полици за пътно-транспортни произшествия с български автомобили в Италия. "Към момента имаме към 10 милиона лева неизплатени задължения към италианското бюро", посочи министърът.

През септември Велкова предупреди, че има риск България да бъде изключена от системата "Зелена карта", което значи, че застраховките на българските шофьори може да не важат в чужбина.

"Това не е вярно. Няма риск България да бъде изключена от системата", заяви на пресконференция Борислав Богоев, председател на българското бюро "Зелена карта". Той призна, че от 2018 г. насам страната продължава да е под мониторинг от световното бюро, но ако имаше реална опасност да бъде изключена, това щеше вече да е станало. В световното бюро влизат бюрата на всички 48 държави от системата (ЕС, Русия, Турция, Молдова, Украйна и т. н.).

По думите на Богоев носител на валидна застраховка "Гражданска отговорност" в ЕС е регистрационната табела на автомобила, а вариант за сваляне на европейските номера на българските коли няма. Дори при такъв краен вариант теоретично проблем би възникнал само с Турция, но България би въвела реципрочни мерки и така щетите за държавите от "Зелена карта" щели да бъдат по-сериозни от тези за българските шофьори, смята Богоев.

Бюрото "Зелена карта", Асоциацията на българските застрахователи и Българската асоциация на пострадалите при катастрофи твърдо се обявиха срещу законопроекта на Велкова, защото той предвижда бюрото (и през него застрахователите) автоматично да плащат предявените претенции при катастрофи в чужбина, без преди това да проверяват документацията и да имат възможност да откажат плащане. През 2018 – 2019 г. българското бюро е платило близо 11 млн. евро, без да получи необходимите документи, твърдят оттам.

"Това е опасен законопроект, който ще доведе до източване на ресурс от българските застрахователи и до сериозно поскъпване на "Гражданската отговорност", алармираха от сектора. Причината е, че от години българските застрахователи се сблъскват със системни застрахователни измами, особено на територията на Италия, за което са сезирани българската, италианската и европейската прокуратура, каза Стефан Софиянски, генерален секретар на националното бюро. Специално ЕП е сезирана за трансгранична измама и пране на пари.

"Фабрикуват се застрахователни събития, издават се фалшиви медицински документи. Ако застрахователят няма възможност да ги оспори, имаме хипотезата за застрахователни измами и източване на застрахователи", заяви Владимир Тодоров, учредител на Българската асоциация на пострадали при катастрофи.

По думите на Стефан Софиянски бюрото се е натъквало на случаи, в които "виновният" български водач изобщо не е бил на територията на чуждата държава, откъдето идва претенцията. Или пък "потърпевшият" никога не е участвал в катастрофа. Регистриран е и случай, в който се претендира смърт за лице, което не се е раждало.

Според застрахователите става въпрос за масови измами, особено в Южна Италия, където неслучайно средната цена на "Гражданската отговорност" е 1000 евро, докато в Северна Италия е 250 евро.

Борислав Богоев обясни, че застрахователните измами са насочени към България, защото страната е лесна мишена. "Ако този текст се приеме, ще отворим една врата, която измамниците ще използват от първата секунда", каза Богоев. Много автомобили се докарват с автовози от Италия в България, регистрират се у нас, защото застраховката е по-евтина, и после се използват в чужбина, добави той. По думите му Италия е много влиятелна в Световното бюро "Зелена карта", защото е сред учредителите му и има право на вето.

Финансовият министър Росица Велкова и застрахователите си противоречат и за това какво предвиждат правилата на световното бюро. Според Велкова те казват, че "първо се плаща, а после се събират документите и ако някъде има нередност в документацията, тогава се преминава към съдебна фаза".

Според застрахователите обаче принципът е друг. "За предотвратяване на измамите през 2020 г. и за да не се изопачава идеята на системата, Съветът на бюрата допълни вътрешните правила на системата, като създаде специални, с които изрично изисква кореспондентите да представят банково извлечение за заплащане на вредата на увреденото лице", казаха от бюрото.

Застрахователите се оплакаха, че дългове време държавната администрация у нас не е обръщала внимание на проблема. Велкова пък каза, че по случая са провеждани много срещи с националното бюро и с Комисията за финансов надзор, като предложеният от нея законопроект ще даде възможност КФН да контролира българското бюро "Зелена карта" – правомощие, с което в момента не разполага.

Законопроектът предстои да бъде разгледан на първо четене от икономическата комисия в парламента във вторник.

mediapool.bg