Кламер БГ - Бизнес новини: Еврорегулатор откри непрозрачност и крос-субсидиране в тарифите на "Булгартрансгаз"

Еврорегулатор откри непрозрачност и крос-субсидиране в тарифите на "Булгартрансгаз"

Бизнес

|
Четв, 14 Ян 2021г. 19:31ч.
Еврорегулатор откри непрозрачност и крос-субсидиране в тарифите на "Булгартрансгаз"

Агенцията на европейските енергийни регулатори (Agency of the cooperation of energy regulators - ACER) критикува българския държавен газов оператор "Булгартрансгаз" за това, че е изключил от тарифния си модел за 2020/2021 г. дългосрочните договори за транзит на руски газ и че едни такси за ползване на мрежата му са много по-високи от другите, което води до кръстосано субсидиране. Това се посочва в доклад на ACER, публикуван на 16 декември 2020 г.

Документът е изпратен до "Булгартрансгаз" и до Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР). От тях се искат повече обяснения по тарифния модел, за който агенцията отбелязва още, че не е съвместим с препоръките на мрежовия код за структурата на преносните тарифи за газ. Причината е, че според изнесените данни ползвателите на мрежата на "Булгартрансгаз" не могат да изготвят или прогнозират реферетни цени на базата на представените документи. Информацията не е представена прозрачно и не може да се каже, че одобреният от КЕВР тарифен модел е резултат от достатъчни публични консултации.

Анализът на АСЕR показва високо ниво на кръстосано субсидиране в полза на потребителите на вътрешната преносна мрежа за сметка на тези на транзитната.

Просто казано – ползвателите на транзитната плащат повече от клиентите на вътрешната мрежа.

Агенцията на европейските енергийни регулатори открива, че тарифният модел прави по-евтини повечето входни точки от чуждите мрежи, докато например изходната връзка към Гърция на пункта Кулата/Сидирокастро е значително по-скъпа – с 86 процента.

Отбелязано е още, че входната точка на "Балкански поток" от Турция - Странджа/Малкочлар и изходната към Сърбия - Кирево/Зайчар, струват съответно с около 30 и 60 процента повече. Изходите от вътрешната мрежа пък са с близо 120 процента по-скъпи и реално те запазват стабилни таксите си. Промените при тях са минимални. Агенцията изразява разбиране, че този модел може да привлече допълнително газ на българския пазар при наличен капацитет и благоприятни цени, но все пак настоява той да бъде защитен с повече данни.

"Булгартрансгаз" посочва в обясненията си до ACER, че всичко това се дължи на сложността на мрежата му, която е съставена от две вътрешно свързани, но исторически отделни системи – преносната и транзитната. Различната стойност на активите се дължи на свързаността им в различни секции на мрежата, твърди българският газов оператор.

[div class='right_orange']"Булгартрансгаз" има национална преносна и транзитна система, чиято обща дължина е 2788 км, оформена като кръг с разклонения. Голяма част от потребителите са директно свързани към преносната мрежа.

Вътрешната врежа може да транспортира 78 тераватчаса, но в последните години е използван по-малко от половината й капацитет, посочва ACER..

Транзитната мрежа е с мощност от 188 Tвтч и е резервирана още през 1998 г. по договор с "Газпром", който ще действа до 2030 г. Системата разполага с осем компресорни станции с обща мощност от 281 МВ.[class='right_orange' div]

Агенцията също отбелязва, че тарифният модел на "Булгартрансгаз" предполага газовите потоци да минават от вътрешните газопроводи до всяка изходна точка на системата. Така се миксират вътрешната и транзитната мрежа, което допринася за кръстосаното субсидиране, пише в доклада на ACER. Документът настоява за пълна прозрачност за ефекта на дългосрочните договори за пренос на газ върху таксите на "Булгартрансгаз". Иска се и информация дали цените на таксите са по-високи или по-ниски от направените от оператора разходи при преноса. Причината е, че дългосрочните договори са изключени от тарифния модел и покриват само 29 на сто от разрешените такси на "Булгартрансгаз". Изглежда, че дългосрочните договори създават дискриминация спрямо техните контрагенти и другите потребители, а 41% от пренесените от "Булгартрансгаз" количества газ са към други преносни системи, посочват още от агенцията.

Според нея общият подход към таксите, без да е базиран на пренесения газ, не е прозрачен и трябва да се прекрати до края на регулаторния период. От КЕВР се настоява да изясни взаимодействието на дългосрочните договори с избрания тарифен модел и дали той е съвместим с изискванията на мрежовия код.

ACER настоява за повече прозрачност, за да могат потребителите на мрежата да си правят по-добре сметките. В момента се дава частична информация за първата регулаторна година, при това капацитетите и тарифите за всяка точка на мрежата са представени усреднено. Искат се и подробности за комбинирането на точки на свързване и изясняване на разходите на оператора като например за поддръжка на газопровода, за измерване на пренесените количества и други.

"Булгартрансгаз" ще защити тарифния си модел, защото той отговаря на интересите на българските потребители", заяви пред Mediapool изпълнителният директор на газовия оператор Владимир Малинов.

mediapool.bg