В четвъртък евродепутатите ще гласуват правилата за борба с незаконните практики в сектора на автомобилните товарни превози и измененията относно правилата за времето за почивки на шофьорите, съобщиха от Европейския парламента (ЕП).
Това е първият пакет "Мобилност", добил популярност като пакета "Макрон". Той предизвика разделение по страни. България се обяви против промените, но няма стабилна подкрепа така че да не минат.
С процедурни хватки страни от Източна Европа, сред които и България, се опитаха да отложат гласуването на спорния пакет, но не успяха.
Във вторник Комисията по транспорт на ЕП гласува 1126 изменения в пакета от внесените 1224 предложения по време на пленарната сесия през март.
Предложенията имат за цел да подобрят правилата в сектора на автомобилните превози, както и да се реши проблема с нелегалните практики като използването на дружества "пощенски кутии" или извършването на дейности извън националния пазар т.нар. каботаж.
Предложенията ще определят нови правила за командированите шофьори, сред които минималното заплащане и времето за почивки на шофьорите.
Какво точно ще бъде прието окончателно ще стане ясно в четвъртък в пленарната зала. Сега за всяко едно от тези искания има по няколко предложения, които са взаимно изключващи се.
В сряда български евродепутати отново поискаха разглеждането на пакета "Мобилност" да отпадне от дневния ред на ЕП в четвъртък, но не получиха подкрепа.
Нещо повече - председателстващият ЕП в четвъртък ще има възможност да групира измененията, гласувани в Комисията по транспорт и туризъм и те да бъдат приемани "ан блок", а не всяка поотделно, за което настояват българските евродепутати.
Разглеждането на пакета "Мобилност" беше в дневния ред на ЕП на 25 март. Тогава той беше свален от председателя на ЕП Антонио Таяни с аргумента, че все още не са преведени големия брой предложения и депутатите не са запознати с тях.
Сега Таяни обяви, че измененията могат да бъдат подредени по усмотрение на председателстващия гласуването в групи според това дали са подобни.
"За пети път се опитват да вкарат пакета за гласуване. Това никога не се е случвало в историята на ЕП. Не е направена нито една стъпка за намиране на компромис", каза Андрей Новаков (ГЕРБ/ЕНП).
"Ако позволим отново това, ако пренебрегнем резултата от гласуването в Комисията по транспорт, това значи, че в нашия парламент няма законност. Никой не може да обясни, че това е правилно", допълни той.
Докладчикът по пакета германецът Исмаил Ертуг контрира Новаков. "Ясно си личи, че има възможност за компромис, който да се поеме от всички политически групи. Не е необходимо да се отлага. Искаме да работим за сектора на шофьорите в целия Европейски съюз", заяви германският социалдемократ.
mediapool.bg