Бъдещето на газопровода "Южен поток", който трябва да транспортира руски газ до Европа, е под въпрос заради ескалиращите спорове покрай Украйна, каза главният изпълнителен директор на италианската ЕНИ Паоло Скарони в четвъртък по време на изслушване в италианския парламент. ЕНИ държи 20 на сто от проектната компания за строежа на морския участък на газопровода, който ще свързва руския бряг на Черно море с българския, откъдето тръбата ще отива в Сърбия през Унгария и Словения до Италия.
Бъдещето на тръбопровода е "някак мрачно", заяви Скарони, цитиран от Ройтерс в петък.
Ден по-рано стана ясно, че САЩ са вкарали в черния си списък с руски чиновници и бизнесмени със замразени активи в САЩ и забрана за пътуване Генадий Тимченко, собственик на 80 процента от руската "Стройтрансгаз", която, както съобщи Mediapool миналия петък, е избрана с още пет български компании да строи българския участък на "Южен поток".
Проектът, който ще е с годишен капацитет от над 60 млрд. куб. м, е от изключително важно значение за руските амбиции да бетонира позициите като доминиращ доставчик на газ в Европа. Но откъсването на Крим от Украйна и присъединяването му към Русия затегна отношенията между Москва и Запада и доведе до изявлението на Европейския съюз, че ще отложи разговорите относно проекта.
Миналата седмица еврокомисарят по енергийните въпроси Гюнтер Йотингер каза, че заради руската агресия в Крим се замразяват преговорите на високо ниво относно бъдещето на газопровода на европейска територия. Руската "Газпром", която държи по 50 на сто в подводното трасе и сухопътните участъци в различните държави, пред които ще минава маршрутът на "Южен поток", обаче заяви, че проектът си върви по неговия график и трябва да бъде завършен до 2018 г.
Според Скарони украинската криза може да засегне издаването на комплексните разрешителни за тръбопровода.
На изслушването Скарони каза още, че Италия може да оцелее без руски газови доставки, тъй като получава достатъчно от Алжир, Либия, Норвегия и Холандия. Инфраструктурата, с която разполагаме, ни позволява да внасяме два пъти повече от потреблението в страната, каза още той. Но ако и тези източници бъдат блокирани, ще имаме проблеми, допълни Скарони.
Друг акционер в подводното трасе – германската "Винтерсхал", която държи 15 на сто, обаче е оптимистично настроена за реализирането му. На годишната конференция на дъщерната компания на гиганта BASF в Касел изпълнителният директор Райнер Зеле на няколко пъти заяви, че "бизнесът в Русия е много важен за нас".
Покрай санкциите за Русия заради включването на Крим в нейната територия проектът "Южен поток" предизвика нови коментари и в България.
Лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов, който в четвъртък заедно с депутати от партията се срещна в Брюксел с Йотингер, коментира, че ако Европейският съюз ще наложи санкции срещу Москва, те трябва да са много строги и да засегнат и петролни и газови фирми. Според партията на бившите управляващи у нас обаче е по-добре да няма санкции и да се водят преговори, защото има проекти, които са важни за България. "Ние не трябва да се караме с Русия, "Южен поток" е важен", каза лидерът на ГЕРБ и обвини правителството на Пламен Орешарски, че е забатачило проекта за газопровода..
Това предизвика ответната реакция на министъра на икономиката и енергетиката Драгомир Стойнев, който обяви, че всъщност сегашният кабинет е върнал "Южен поток“ на дневен ред.
"Твърдението, че сегашното управление е забавило реализацията на проекта не отговаря на истината“, заяви Стойнев и обяви изказването на Борисов за политическа некомпетентност и откровена лъжа. Според министъра предложението на България да упълномощи Европейската комисия да води преговори с Русия е стратегическо и правилно. Вариантът за отделни преговори на страните по трасето с Москва щял да доведе до загуба на изключително ценно време, а така разговорите се активизирали.
"На техническо ниво разговорите продължават, за да се намери решение за целия регулаторен режим на проекта, а не всяка страна да преговаря сам“, допълни още икономическият министър.
mediapool.bg