Кламер БГ - Бизнес новини: Дребни търговци готвят национален протест срещу "Лафка"

Дребни търговци готвят национален протест срещу "Лафка"

Бизнес

|
Вт, 18 Фев 2014г. 15:45ч.
Дребни търговци готвят национален протест срещу "Лафка"

Дребният бизнес въстана срещу веригата павилиони за вестници и цигари Lafka, собственост на "Табак маркет", зад която стоят фирми, свързани индиректно с шефа на Корпоративна търговска банка Цветан Василев. В отговор на надигналото се недоволство от компанията заявиха, че са готови на сътрудничество чрез франчайз.

Lafka е заплаха за пазарната икономика и свободата на словото в България, според позицията на търговците на дребно от десетина български градове. Те излязоха с искане до вицепремиера по икономическото развитие Даниела Бобева да спре конкурсите за разполагане на преместваеми обекти в страната и заплашиха с протести.

Междувременно обаче правителството е внесло промени в Закона за устройство на територията (ЗУТ), които предвиждат разрешенията за поставяне на преместваеми обекти в градовете да се издават по наредба на министъра на инвестиционното проектиране. В момента това става с общински наредби, което пречи на по-мощната експанзия на Lafka. Наредбата на община Ловеч, например, не допуска на едно и също място да се продават вестници и цигари, какъвто е моделът на бързо разрастващата се верига.

Промените в ЗУТ бяха представени от вицепремиера Бобева като облекчаване на разрешителните режими за предприемачите. Те влязоха в третия пакет на правителството за премахване на административните пречки пред бизнеса.

В писмото до вицепремиера обаче дребните търговци настояват правителството да каже дали е редно една частна верига да се разполага върху улиците на големите градове и настояват за промени в Закона за концесиите и Закона за общинската собственост, за да не се допуска монополът Lafka.

Европейската практика по отношение на преместваемите обекти не поощрява окрупняването, а точно обратното – на никого не се разрешава да притежава повече от определен процент от търговските площи, каза Силвия Иванова от Сдружението на дребните търговци в София.

Под мотото "Да подобрим градската среда" експанзията на веригата тръгна през 2012 г. първо от провинцията, като днес павилионите Lafka вече са над 550 в десетина български града. Превземането на София засега се бави, след като Столична община се уплаши от надигналото се недоволство в другите градове и все още не е обявила условията за концесионирането на спирките на градския транспорт и търговете за будки по районите.

Навлизането на Lafka, в Бургас, Кърджали, Плевен, Габрово, Стара Загора, Добрич, Велико Търново, Шумен и др., става с подкрепата на общински съветници от основните политически партии ГЕРБ, БСП, ДПС, които по места очевидно подкрепят експанзията на "Табак маркет".

Монополът срещу средната класа

С установяването на монопол на Lafka ще бъде ограничена дистрибуцията на печатни изделия да тези, които "Табак маркет" реши да се продават, което дава възможност на компанията да търгува влияние, заявиха дребни търговци от няколко града на пресконференция във вторник.

Освен че ще пострада свободата на словото, след първоначалното зарибяване на пазара с промоции от безплатни цигари и кафета, след това потребителите ще бъдат ощетени с поскъпването на цените на стоките в Lafka, смятат още търговците.

"Недвусмислено се вижда много голям мащаб. Той се определя не от това, че Lafka ще бъдат конкурент на пазара, а от това, че сегашните участници няма да могат да участват", каза Иван Делчев от Българската асоциация на търговците на тютюневи изделия.

"Табак Маркет" действа против средната класа и малките и средни предприятия, които са гръбнакът на икономиката", допълни Николай Димитров от Асоциацията за защита на дребния и средния бизнес в Бургас. По думите му, ако се стигне до налагането на монопол от Lafka, то от това ще бъдат засегнати 20 000 малки фирми, в които работят около 100 000 души.

"Фактите показват, че във всеки град, където стъпи Lafka, започва безцеремонно преместване на старите павилиони, като това става с помощта на местните власти", каза Николай Димитров. Той допълни, че за всяко отворено работно място в Lafka се затварят няколко други.

Иво Иванов от Сдружението на собствениците на преместваеми обекти в София коментира, че ситуацията малко прилича на тази през социализма, когато е имало по един производител, доставчик и продавач на всичко.

В павилионите или щандовете на Lafka освен цигари, се продават и периодични печатни изделия. Основният производител на български цигари у нас е контролиран от банката на Цветан Василев КТБ, а разпространението на вестници в страната се държи от близкия до Василев клан на Ирена Кръстева и Делян Пеевски.

Печелившата схема

Схемата на навлизането на "Табак маркет" в провинцията най-общо е следната: с решение на общинския съвет се дават на търг определени места, като условията са написани така, че на тях да може да отговори само една определена фирма или пък условията са неизпълними за малки търговци. Трикът е в условията да се залага на наддаване с инвестиционни намерения.

Въпреки че би трябвало да не е предварително известно кой печели конкурсите, "Табак Маркет" се оказва снабдена с готови павилиони, държани на склад в София, Русе и Бургас. "Ако вие сте инвеститор, ще си произведете ли 1000 павилиона, докато участвате в конкурси парче по парче?", попита риторично Иванов. Участниците в пресконференцията показаха и снимки с будките Lafka на склад, които се очаква да залеят страната.

Lafka търси диалог

Веригата Lafka ще организира срещи в цялата страна с представители на организациите на дребния, средния бизнес и местната власт. Това се казва в разпространено съобщение на "Табак маркет" веднага след пресконференцията на недоволните търговци.

"През последните седмици вървят много спекулации относно търговската верига, които за съжаление имат политически отенък. Считаме, че чрез диалог ще бъдат изчистени всички спекулации относно проект Lafka, надяваме се, че след тези срещи, всичко ще бъде изяснено и хората ще имат достатъчно информация, за да не бъдат въвеждани в заблуждение", казва Борис Захариев, изпълнителен директор на "Табак Маркет".

Компанията в началото на месеца обяви, че е жертва на клеветническа кампания. Според представената от нея информация с бранда Lafka са едва 550 павилиона от общо над 20 000 и не може да се говори за монопол.

По думите на Захариев, франчайз моделът на веригата дава шанс в кризата на семейния бизнес. В официалното съобщение се повтаря тезата на "Табак Маркет", че чрез Lafka не просто не се убива дребния бизнес, а той даже получава шанс.

"Най-голямото предимство на франчайз партньорството е, че всички инвестиции в обект, стока, ПОС терминал, касов апарат, СОТ, видеокамера, паникбутон и друга модерна техника идват от Lafka. Условията с доставчиците се договарят от "Табак Маркет", което изключително облекчава предприемачите, защото се възползват от по-изгодните договорени цени и възможностите за промоции и активности за цялата верига. През целия период на договора желаещите да започнат подобен бизнес имат подсигурен приход от минимум 1000 лева всеки месец. По този начин хората са сигурни, че ще могат да покрият заплатите на персонала си, дори в зимните месеци, когато оборотите са слаби", е посочено в съобщението.

В него е посочено още, че "партньорът има задължение да наеме персонал и да управлява обекта, като може да работи и той самият, както би могъл да наеме и роднини". "Хората имат само грижата да управляват персонала. Кандидатствалите за подобен бизнес под шапката на Lafka получават и процент от продажбата на всяка една стока под формата на комисиона, с която се плащат заплати на наетите. Това е проектът Lafka", завършва съобщението на "Табак маркет".

Условията на работа и заплащане предлагани от Lafka не са по-добри, отколкото в павилионите, които не са техни, а франчайз договорите са изгодни единствено за "Табак Маркет", заявиха дребни предприемачи.

Граждански отпор във Facebook

Самите потребители също не приемат еднозначно Lafka. Група във Facebook срещу веригата има десетки хиляди членове, като причина е не само ефектът от появата й върху малкия бизнес, но и собствеността на "Булгартабак", свързвана с шефа на КТБ Цветан Василев.

През 2011 г. холдингът беше приватизиран, като собствеността му отиде в руската банка ВТБ, която притежава 9.9% от Корпоративна банка. Преди седмица ВТБ обяви, че продава дела си от "Булгартабак" на дружество, регистрирано в Лихтенщайн и с все още неясна собственост.

Очаквано, собствениците на павилиони се обявиха срещу Lafka. Те се опасяват, че навлизането на голямата тютюнева компания в търговията на дребно ще задуши бизнеса им заради много по-големите отстъпки, които "Табак Маркет" може да си позволи. Освен това, новата верига има предимството на богатата вътрешна информация за най-добрите локации във всеки град – практически всички търговци на цигари купуват от "Булгартабак".

Първо в провинцията, после в София

Изграждането на веригата от павилиони за продажба на цигари и вестници Lafka започна още по времето на ГЕРБ. "Булгартабак трейдинг", която след това беше преименувана на "Табак Маркет", навлезе пазара на дребно в цялата страна през 2012 г.

Най-често това става чрез инвестиционно предложение до кмета на съответната община с мотив, че павилионите в града са амортизирани и с неугледен вид.

Lafka предлага да стопанисва търговски обект в приличен вид на най-атрактивните места за срок от 10 години – често, заедно с ремонт на спирките на градския транспорт. Подобни условия обикновено не може да предложи никой от местните играчи на пазара.

Междувременно, през ноември 2013 г. Комисията за защита на конкуренцията разреши на търговското подразделение на цигарената компания да придобие едноличния контрол над "Национална агенция за разпространение" ЕАД, София, "Разпространение на печата" АД София, "Комекс 92" ЕООД София и "Вест Прес РА" ЕООД Хасково, както и 50% дял в други 5 местни разпространители.

Чрез сделката се обединяват дейностите по производство, преработка и дистрибуция на тютюни и тютюневи изделия с дистрибуцията на едро на вестници и списания (чрез "НАР" и тяхното разпространение на дребно в отделни общини - София, Варна, Бургас, Русе, Пазарджик, Пловдив, Шумен), посочиха от КЗК, според които концентрацията няма да доведе до установяване или засилване на господстващо положение на никой от анализираните пазари.

mediapool.bg