Докато София се готви да премахне паважната настилка и да излее поредния асфалт между площад "Македония" и Руски паметник, еврокомисарят по околна среда Янез Поточник защитава настилката в нарочен доклад като екологична и по-устойчива във времето.
Докладът на Поточник е приложен към писмото на шест организации обединени в инициативата "Граждани за зелена София" до столичния кмет Йорданка Фандъкова. НПО-тата са против проекта за реконструкция на площад "Руски паметник" и този на бул."Бъкстон". Въпреки че писмото им е внесено в Столична община още в началото на април, но до този момент отговор нямаме, каза Боряна Шивачева от гражданското сдружение "Белите брези" пред Mediapool.
"Няма окончателно решение за реконструкцията на Руски паметник и връзката му с площад "Македония", каза Любомир Христов, зам.-кмет по транспорт на София. Той обеща, когато проектът е готов, че "най-вероятно ще бъде подложен на публично обсъждане".
Миналото лято столичани се надигнаха и спасиха паважа на ул."Цар Иван Асен ІІ". Сега гражданските организации, както и живеещи в районите са решени да защитят екологичната настилка и в района на Руски паметник, както и по бул."Цар Борис ІІІ".
Париж избра паважа, но София го сменя с асфалт
Спорът между граждани и управляващите в София е свързан с подмяната на паважа с асфалт и изсичането на дървета, които и без това през последните години от площад "Македония" по бул."Цар Борис ІІІ" намаляват драматично.
Аргументите на Столична община за премахването на паважа са, че настилката е шумна, бави градския транспорт, улиците с паваж са станали на вълни и няма майстори, които да ги поддържат. Освен това допитване в блога на Столична община показа, че софиянци също искат тя да бъде премахната, отбеляза Любомир Христов.
Паважната настилка е вечна за разлика от асфалта, опонират екоорганизациите. Те дават пример с Рим, където при Траянови врата има павета от преди 2000 г. и никой не помисля да ги асфалтира. Париж също пази еконастилката и осемте платна на "Шанз Елизе" са покрити с павета. Централните улици на Виена и Прага също пазят тази настилка и на никой там не му друса.
У нас обаче в втората половина на 90-те години по времето на Стефан Софиянски извадиха уникалните жълти павета от Орлов мост до Софийския университет "Св.Климент Охридски" за да ги заменят с асфалт. После се оказа, че общинари бяха ползвали виенските павета за къщите си край София.
Добре подредените павета не образуват дупки, за разлика от асфалта, който след две, три години има нужда от кръпки, твърдят зелените. Освен това паважът държи прохлада, докато асфалта нагрява и поддържа атмосферата като в пещ в горещите летни дни и нощи.
Асфалтът, наред с азбеста, е е един от най-канцерогенните материали заради наличието на битум и вреди на човека, твърдят гражданските организации.
Освен това паветата са перфектен ограничител на скоростта и така намаляват трафика на автомобилите.
Не на последно място дори цената е в полза на паважа. Според данни на Столична община развалянето и ремонта на паважната настилка струва 25 лв./кв.м, докато направата на асфалтова кръпка е 41 лв./кв.м.
Публичност на проектите
Гражданските организации настояват да има публичност на проектите за Руски паметник и бул."Бъктон". Те искат да се качат на сайта на Столична община или на този на Направление "Архитектура и Градоустройство".
Да се проведе широко разгласено обществено обсъждане, каквото не е правено. Живеещите в районите да бъдат уведомени за това. Проектът за Руски паметник да бъде съгласуван с Националния институт за паметниците на културата и Министерството на културата, защото от 1986 г. те се водят за обекти от културно-историческото наследство на града.
Предстои да видим дали Столична общината ще се вслуша в гласа на гражданите.
mediapool.bg