В началото на 2024 г. ще започне ремонтът на единия от всички четири неработещи в момента хидроагрегати на Помпено-акумулираща водноелектрическа централа (ПАВЕЦ) "Чаира". Паралелно се ще работи по превантивно спрения хидроагрегат след тежката авария през март 2022 г., която извади от строя цялата ПАВЕЦ при тест след ремонт. Целта е двете съоръжения да заработят през 2025 г., след което трябва да започне ремонтът на третия хидроагрегат и той да влезе в експлоатация през 2026 г. Най-много време – три години, ще отнеме рехабилитацията на последната мощност.
Общо ремонтът на четирите съоръжения ще струва 80 млн. лв., за които в държавния бюджет има заложени гаранции за вземането на кредит. Сумата е десетки пъти по-ниска от обявените от предишния служебен енергиен министър Росен Христов 2 млрд. лв. за пълен ремонт на своеобразната водна батерия за съхранение на електроенергия. Нейната проектна генераторна мощност е 864 МВ, а помпената-
788 МВ, което я прави най-голямата в Източна Европа.
Това стана ясно по време на изнесено заседание на парламентарната енергийна комисия в ПАВЕЦ "Чаира". Народните представители са били запознати с резултатите от анализа на причините за аварията в мощността и пътна карта за въвеждане в експлоатация на всички хидроагрегати, съобщиха от Министерството на енергетиката.
Представени са били резултатите от доклада на швейцарската компания AF-Consult Switzerland AG (AFRY Schweiz AG), която е проучила коренната причина за аварията с хидроагрегат (ХА) 4 от началото на 2022 г. Швейцарското дружество е извършило анализ и проверка на дейностите по време на експлоатацията и рехабилитацията на съоръженията в централата, компютърно моделиране на процесите и изследване на проби от метала в германска лаборатория.
"Докладът посочва силна амортизация на ключови съоръжения от хидроагрегата, като подчертава че повредите са нетипични за подобен тип съоръжения в световната практика. Като основни причини за настъпилата авария се посочват оригиналния дизайн на турбината, който създава високи локални напрежения, и кавитация (частично повърхностно разрушаване на метала), които водят до натрупване на умора в материала. Кумулативното въздействие на горните фактори е довело до настъпването на инцидента", посочват от енергийното ведомство.
То уточнява, че за 1980-те години това е бил оптимален дизайн на турбината за т.нар. нулев (пилотен) проект на високонапорна ПАВЕЦ, а с последващото развитие на технологиите се появяват по-добри технически решения.
Още по темата
До 6 години ПАВЕЦ "Чаира" ще се равнява на ядрен блок
23 юни 2022 08:28
Народните представители са били запознати и със сценариите и Пътната карта за въвеждане на ПАВЕЦ "Чаира" в редовна експлоатация.
Най-рано – догодина, ще започнат ремонтите на хидроагрегат 2, който аварира при теста, и на превантивно спрения ХА1 – за него в момента се преговаря с оригиналния строител на ПАВУЦ "Чаира" - японската "Тошиба", за да се заеме с демонтажа и поправката му. Ремонтът на хидроагрегати 2 и 3 ще се извърши от австрийския консорциум ABB-Voith, който провеждаше досегашната им рехабилитация. Тяхното възстановяване обаче трябва стане поетапно – един след друг, защото технически особености не позволяват паралелен ремонт, обясни пред Mediapool Мартин Георгиев, изпълнителният директор на "Националната електрическа компания", която притежава водната мощност. Така ремонтът на ХА3 се планира да започне през 2025 г. и да бъде пуснат година по-късно.
Хидроагрегат 4 изисква подмяна на цялата турбина и възстановяването му ще отнеме повече време – приблизително 36 месеца от подписването на договор с избран изпълнител. Към настоящия момент се финализира тръжна документация за избор на такъв, обявиха от Министерството на енергетиката.
mediapool.bg