България да се противопостави на план на Европейската комисия за повишаване на акцизите върху различните видове природен газ между 2 и 25 пъти от 2023 г., призоваха от Българска асоциация "Природен газ" (БАПГ) и Българската петролна и газова асоциация (БПГА) в писмо до президента, премиера и лидерите на парламентарните и извънпарламентарни политически партии, разпространено и до медиите в понеделник.
Те настояват да се изготви национална позиция по въпроса и да се проведе обществено обсъждане, но според двете браншови организации подобно решение, което се взема изключително бързо в условията на здравна и енергийна криза с аргумент зелени цели, ще увреди "трайно и необратимо" българската икономика.
Намеренията на Брюксел са от 2023 г. акцизът върху природния газ, използван като моторно гориво, или просто казано метанът да има минимална ставка между 7.17 и 10.75 евро/гигаджаул, или между 16 и 25 пъти от сега действащата ставка. Ако сегашната ставка в България е 5 ст/кг, след една година ще стане 76 ст./кг, сочат разчетите на БПГА.
В същия ценови диапазон се предвижда да е акцизът и за втечнен нефтен газ, използван като моторно гориво или т.нар. LPG. Това ще е около 3-4 пъти повече от настоящото акцизно облагане. В момента облагането е 30 ст./литър, от 2023 г. би трябвало да стане 71 ст.
Предвижда се вдигане и на акциза върху природния газ, използван за отопление, и минималната ставка да е между 0.60 до 0.90 евро/гигаджаул, или между 2 и 3 пъти от сега действащата ставка. Акциз в този диапазон вече ще се плаща и за природния газ като гориво за отопление за битови нужди. Такъв в момента няма.
Според двете организации повишаването на акцизните ставки върху енергоносителите ще доведе до инфлация, неконкурентност на българската икономика и намаляване на потреблението.
"Докато в Европа гражданите и бизнесът ще понесат сериозни негативи от увеличението на цената на енергоносителите в резултат на повишаването на акцизните ставки, Китай и САЩ се връщат към използването на по-евтините, но значително по-замърсяващи околната среда, въглища. В този контекст икономиките на държавите членки, особено по-слабо развитите, каквато е и нашата страна, ще бъдат още по-малко конкурентоспособни. Същевременно, ползите за природата са незначителни, с оглед малкия дял на Европа в територията и населението на планетата", отбелязва се в писмото им.
БАПГ и БПГА изтъкват, че подкрепят и участват в инициативите за съхраняване на здравословна среда за бъдещите поколения на човечеството, но опазването на околната среда трябва да е съобразено със социално-икономическите ефекти и реалните ползи за природата.
Според тях повишаването на акцизите върху природния газ, който емитира от 900 до 3800 пъти по-малко вредни емисии от въглищата и дървата, ще е контрапродуктивно.
Емисиите от LPG са многократно по-ниски от тези на конвенционалните петролни продукти и използването му от автомобилите драстично намалява замърсяването на въздуха, а в страната ни има добре развита мрежа за зареждане с това гориво, което може да се използва за прехода към нискоемисионна икономика, предвидена на европейско ниво.
"Страната ни има и отлични възможности за развитие на тежкотоварния превоз на стоки на алтернативни горива, а именно ВНГ и природен газ. Поради липса на друг възможен ресурс в
тази част на континента за преминаване на нискоемисионен транспорт, това е и единствената опция за България в следващите 25-30 години", пише в писмото.
В него се допълва, че неразвитата газификация до момента в България създава възможности за бързо и лесно намаляване на енергоемкостта на икономиката, тъй като с употребата на природния газ като първичен енергоизточник, се избягват загубите при преобразуване, пренос и разпределение. За доставката на 1 кВтч електроенергия в топлоелектрическите централи се влагат 5 кВтч първична енергия под формата на лигнитни въглища. Съвременните газоразпределителни мрежи позволяват транспортирането на биометан и до 10 - 20% водород без допълнителни промени, с което се създават условия за декарбонизация на доставяната енергия до крайните клиенти, пишат още двете браншови асоциации.
По думите им въвеждането на предложените акцизни ставки в процеса на развитие на газификацията ще доведе да забавяне и възникване на проблеми с изпълнение на целите за енергийни спестявания, чистотата на атмосферния въздух, намаление на емисиите от парникови газове и постигане на енергоефективна нисковъглеродна икономика.
Затова настояват България да се противопостави на това намерение на ЕК като изготви общонационална позиция.
mediapool.bg