Кламер БГ - Бизнес новини: Вече има конкуренция при бездимните тютюневи изделия у нас

Вече има конкуренция при бездимните тютюневи изделия у нас

Бизнес

|
Четв, 18 Окт 2018г. 17:21ч.
Вече има конкуренция при бездимните тютюневи изделия у нас

Втори играч се появи на българския пазар на бездимни тютюневи изделия с амбиции за бърз растеж. Лидерът при продажбите на цигари у нас – "Бритиш-Американ Табако" (БАТ), пусна бездимното си устройство "гло" (glo) и тютюневите стикове за него засега в два търговски центъра в София. Намерението обаче е до 1 ноември да открием 11 магазина в различни градове в страната, обяви пред журналисти в четвъртък Мила Маречкова, управител - директор маркетинг и търговия в "БАТ България".

Навлизането на компанията в този пазарен сегмент става година след като конкурентът й "Филип Морис" (ФМ) започна да продава в България своите бездимни изделия и устройва "АйКос" ( IQOS) и по неофициални данни вече има около 2 процента дял от тютюневия пазар у нас.

"Амбицията ни е да сме номер 1 както на пазара на конвенционални тютюневи изделия, така и с този сегмент. Очакванията ни са категорията да се развива и да достигне до 5 на сто пазарен дял", допълни Маречкова.

Интересът на пушачите към бездимната алтернатива, която според различни изследвания е по-малко вредна от конвенционалните цигари, провокира българските власти да повишат посред лято акциза на т.нар. нагреваеми цигари. От 1 октомври той се повиши от предишните 26% върху ставката за конвенционалните цигари на 40%.

С навлизането на изделието на БАТ у нас, България става 15-ия пазар, на който се предлага "гло". Продуктът се продава в Япония, Южна Корея, Швейцария, Канада, Русия, Румъния, Италия, Сърбия, Хърватия, Казахстан, Украйна, Гърция, Чехия и Полша.

Устройството "гло" се предлага на цена от 195 лв., но за клиент, купуващ си първо такова изделие, има отстъпка от 105 лв. и така стойността му става близка до тази на "АйКос".

"Гло" тръгва у нас с три вида тютюневи стикове neostiks, продавани под марката "Дънхил" (Dunhill), на цена от 6 лв. кутията. Тютюневите стикове HEET на "Филип Морис" са по 5.50 лв., но е въпрос на време повишението на акциза да бъде отразено в цената.

Макар принципът на работа на двете устройства да е на основата на загряването на тютюневите стикове, вместо изгарянето им като цигарите, има и известни разлики. При "гло" тютюневият стик се нагрява отвън, докато при "АйКос" това става отвътре. При вдишването на преминаващия през нагрявания до 240 градуса стик в "гло" се образува аерозол с никотин и пушачът приема с до 90-95 по-малко емисии от вредните вещества, отделяни иначе при горенето на конвенционалната цигара, обясни Маречкова.

Устройството на БАТ е по-обемисто, тъй като батерията е част от него. То издържа без зареждане 30 сесии на пушене от по 3.5 минути всяка. По думите на Кирил Георгиев, мениджър по регулаторните въпроси в "БАТ България", целта на компанията е да предложи на пълнолетните пушачи по-малко рискова алтернатива.

Технологията на "гло" е разработена в центъра за проучвания и развойна дейност на БАТ в Саутхемптън, Великобритания, и е резултат от работата на над 100 учени и експерти в различни области.

"През последните 6 години сме инвестирали над 2.5 млрд. долара в продуктите ни от следващо поколение, сред които е и "гло", коментира Джеймс Мърфи, ръководител направление "Намален риск“ на БАТ. Той представи клинично изследване, проведено сред пушачи, които са се отказали от цигарите, които са минали на "гло" и които са продължили да пушат. Според неговите данни здравите показатели на ползващите алтернативното устройство и спрелите пушенето са сходни. Дългосрочен мониторинг в

Япония в бъдеще се очаква да даде по-устойчиви резултати за ефекта от преминаването към "гло".

Мърфи акцентира върху предишни здравни изследвания, сочещи, че заболяванията заради тютюнопушенето са причинени по-скоро от вдишването на отделяните при изгарянето на тютюна вредни вещества, отколкото от съдържащия се в него никотин. В полза на това твърдение той посочи наблюдения в продължение на 30 години в Швеция, където множество хора, вместо да пушат, ползват "снус" – тютюнево изделие, което е слага в устата, в близост до венците и през лигавицата им никотинът прониква в организма. Така типичните за тютюнопушенето заболявания са намалели значително в Швеция, каза Мърфи. Пушенето с бездимни изделия е по-щадящо и за околните хора, няма и оцветяване на зъбите на пушача, допълни той.

"В момента приходите на БАТ от иновативни тютюневи устройства (общо нагреваеми и електронни цигари) са 900 млн. паунда, като целта на компанията е до 2030 г. 30% от приходите ѝ да идват от този сегмент, а до 2050 г - 50% от приходите", посочи целите на компанията Мърфи.

"България е изключително важен пазар за БАТ в глобален аспект и вярваме, че най-важното нещо е, че "гло" може да донесе ползи за потребителите, които ще могат да избират между различни продукти с потенциално намален риск, както и за обществото, за което ще има резултат от потенциалното намаляването на вредата от тютюнопушенето", коментира Едуардо Кастанеда, изпълнителен директор на "БАТ България".

"Виждаме възможности на българския пазар и ще продължим да инвестираме в него", допълни той.

"Бритиш-Американ Табако" стана лидер на цигарения пазар у нас с дял от 40 процента след сделка с "Булгартабак", в която през април 2017 г. срещу над 100 млн. евро изкупи марките на българския тютюнев холдинг.

mediapool.bg