Автобусните превозвачи са готови за протест срещу системата "бонус-малус", обявиха браншови организации във вторник.
В момента структурите в страната обсъждат как и кога ще се проведе протестната акция.
"Тази система е тотално отхвърлена в Европа и не трябва да се въвежда в България. Ако тя остане в този вид, предложен от Комисията за финансов надзор (КФН), ще излезем на протест", заяви Магдалена Милтенова от Браншовия съюз за стопанска инициатива в транспорта и представител на Националното сдружение на автобусните превозвачи.
По думите й системата ще накара автобусните превозвачи да плащат за неща, за които застраховката "Гражданска отговорност" не ги обезщетява. "Това са безотчетни пари, които ще потъват в касите на застрахователите. Държавата не в състояние да се справи с корупцията и с контрола на пътя и се опитва през застрахователите да въвежда рестриктивни мерки към хората", заяви Милтенова. По думите й глобата за превишение на скоростта с 10 км/ч в час не подлежи на обжалване, което означава, че шофьорът задължително ще плаща по-скъпа застраховка.
Автобусният бранш е недоволен от идеята автобусите да бъдат обвързани с нарушенията на водачите. "Това е поредният абсурд на държавата, с който се опитва да превъзпита некоректните шофьори", коментира Милтенова. Според нея поредната недомислица е шофьорите на общинските училищни автобуси да не носят отговорност, тъй като не попадат в обхвата на системата "бонус - малус".
Сдруженията недоумяват защо не е направено обществено обсъждане за системата по предложенията на консултанта. Според бранша сега ще се наложи хвърляне на огромни пари за комисионна по проект, който е неприложим в България.
Според експерта по пътна безопасност Алекси Стратиев идеята на системата е не да се намали пътнотранспортният травматизъм и инциденти, а финансовите благополучия на застрахователите.
Стратиев посочи като пример, че в основата на системата "бонус-малус" са залегнали практиките в 7 европейски страни, сред които Румъния и Холандия, където е броят на ПТП е три пъти по-малък. "Странно е, че в нито една от тези страни, никъде не е включено предложението за "малус" рестрикции", отбеляза Стратиев.
Председателят на Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка Йонко Иванов разкри, че преди седмица е привикан заедно с негови колеги в КФН да си дадат мнението кой е за и кой против тази система. По думите на Иванов негативните реакции преобладават, но въпреки това повечето от тях не се взимат под внимание.
Нормалната разлика между бонуса и малуса е от 50% до 220% от базовата цена на застраховката, докато проектът на КФН е за разлика от 25% до 400%, обясни още Йонко Иванов. По думите му чрез проекта, предлаган от финансовия надзор, застрахователите ще прибират допълнително 240 млн. лв. годишно.
В застраховането средната заплата 1700 - 1800 лв., а хората, свързани с пътната безопасност, получават 700 - 800 лева, посочи Йонков. Вместо при застрахователите тези пари трябва да се насочат към подобряване на безопасността на пътищата - нова маркировка и пътни знаци, изправяне на завои и полагане на асфалт, смята експертът.
mediapool.bg