Кламер БГ - Бизнес новини: Lafka бил бизнес проект, без политически връзки и медиен монопол

Lafka бил бизнес проект, без политически връзки и медиен монопол

Бизнес

|
Ср, 19 Фев 2014г. 13:13ч.
Lafka бил бизнес проект, без политически връзки и медиен монопол

Конкурсите за отдаване под наем на павилиони в София са в ход, като до момента веригата за продажба на цигари и вестници Lafka печели с предлагани високи цени за наем, но засега ползва малка част от обектите. В четвъртък район "Люлин" ще пусне голям пакет от 150 места, а до края на месеца още 12 ще предложи район Оборище" за места в централната част на София.

В същото време столичният кмет Йорданка Фандъкова и председателят на общинския съвет Елен Герджиков ще се срещнат в четвъртък с представители на Сдружението на собственици на преместваеми обекти, които заплашиха с протести заради опита за налагане на монопол на Lafka, зад която стоят фирми, свързани индиректно с шефа на Корпоративна търговска банка Цветан Василев.

Доволни сме от реакцията на Столична община, че се отзоваха на поканата, каза Иво Иванов от сдружението пред Medoiapool. Организацията ще настоява пред Фандъкова за промяна на модела за отдаване под наем на публичната общинска собственост. Дребните търговци искат цената да не е водещ критерий, а да се гледа и социалната ангажираност. Мотивът им е, че това са пространства, които изпълняват публични функции, а досегашните наематели на павилиони са предимно дребен семеен бизнес.

София има вече прецедент по отдаването на публични пространства по социален модел. Така се процедира с конкурса за билбордовете, при който цената не беше водеща, а естетиката и опитът на кандидатите. Това лиши Столична община от милиони лева приходи годишно в полза на определени рекламодатели, които от години владеят пазара на външна реклама.

Междувременно от фирмата "Табак Маркет", която оперира марката Lafka, обявиха, че нямат намерение да налагат монопол на пазара и да изземват бизнеса на дребните търговци. Това е изцяло бизнес проект, при който се печели от мащаба и няма политически връзки в него, коментира Борис Захариев, изпълнителен директор на фирмата "Табак Маркет" пред бТВ.

И докато от общината демонстрират загриженост, вицепремиерът по икономическото развитие Даниела Бобева, с която от сдружението поискаха среща, засега няма да се вижда с тях, защото е извън страната до края на седмицата, казаха от кабинета й пред Mediapool.

Министърът на инвестиционното проектиране Иван Данов също не планира среща с недоволните търговци по повод предложените промени в Закона за устройство на територията, които предвиждат разрешенията за поставяне на преместваеми обекти в градовете да се издават по наредба на министъра. В момента това става с общински наредби, което пречи на по-мощната експанзия на Lafka. Наредбата на община Ловеч, например, не допуска на едно и също място да се продават вестници и цигари, какъвто е моделът на бързо разрастващата се верига. От ведомството на министър Данов обясниха пред Mediapool, че след публичното обсъждане на законопроекта е възможно някои текстове да бъдат променени.

"Табак Маркет" удря конкуренцията с високи наемни цени

Към момента присъствието на Lafka в София не е толкова силно, както в други градове на страната. Причината е, че сега тепърва районните администрации обявяват конкурсите за отдаване под наем на преместваеми обекти върху публична общинска собственост.

Конкурсите тръгнаха първо от столичния район "Надежда". От преминалите за 62 места само пет са спечелени от Lafka, каза кметът на района Димитър Димов пред Mediapool. По думите му това е под 8% от обявените места. За редица позиции Lafka е била победена от хора, които работят на тези места от 20 години и за тях това е семеен бизнес. Няма някой да е спечелил десет павилиона например, уточни районният кмет Димов. Той допълни, че четири места са останали незаети, защото за тях не се е явил нито един кандидат.

Победителите в конкурсите са ги спечелели с много високи наемни цени. При стартова цена от 3 лв./кв.м договорите се сключват за 35 до 95 лв./кв.м, каза Димитър Димов. По думите му предстои да бъдат пуснати и останалите конкурси за още 36 павилиона. Общо за "Надежда" се предвижда разполагането на 98 преместваеми обекти върху публична общинска собственост.

До края на месеца ще бъде обявен и първият конкурс за 12 павилиона в централния столичен район "Оборище", каза районния кмет Йорданка Фикирлийска пред Mediappol. По думите й общо за района са планирани 22 преместваеми обекта върху публична общинска собственост, но конкурсите ще се пускат поетапно.

Lafka имат три-четири обекта от общо 180 в метрото, като печелят с най-високите наемни цени от 50 – 60 евро/кв.м, каза шефът на "Метрополитен" Стоян Братоев пред Mediapool.

"Люлин" пуска на търг 150 места в четвъртък

В четвъртък столичният район "Люлин" ще обяви конкурса за първите 150 преместваеми обекти върху публична общинска собственост, каза кметът на района Милко Младенов пред Mediapool. Обявата за това ще бъде публикувана в един столичен ежедневник и на сайта на районната община.

Павилионите ще са с 3 кв. м или 6 кв. м, като са със строго определено предназначение, а не само за цигари и вестници, уточни Младенов.

Той даде пример как преди време Lafka спечелили конкурс за павилион за цветя, но след това поискали смяна на предназначението му, което кметът на "Люлин" не разрешил.

Засега на територията на "Люлин" няма обект на Lafka, но предполагам, че ще участват в предстоящия конкурс, каза Милко Младенов.

Към момента няма обобщена информация в Столична община колко обекта на Lafka има в София.

Синергията на мащаба

Под мотото "Да подобрим градската среда" експанзията на Lafka тръгна през 2012 г. първо от провинцията, като днес брандът стои на над 550 павилиона в десетина града. Превземането на София засега се бави, след като Столична община се уплаши от надигналото се недоволство в другите градове и все още не е обявила условията за концесионирането на спирките на градския транспорт, а търговете за будки по районите тръгнаха едва наскоро.

Навлизането на Lafka в Бургас, Кърджали, Плевен, Габрово, Стара Загора, Добрич, Велико Търново, Шумен и др., става с подкрепата на общински съветници от основните политически партии ГЕРБ, БСП, ДПС, които по места очевидно подкрепят експанзията на "Табак маркет".

Това е изцяло бизнес проект, при който се печели от мащаба и няма политически връзки в него, коментира Борис Захариев, изпълнителен директор на фирмата "Табак Маркет" пред бТВ.

"Тук се използва синергията от мащаба, тоест когато един търговец е по-голям той може да преговаря по-успешно със своите доставчици, съответно да предложи по-интересни продукти на клиентите си и разбира се на по-атрактивни цени", коментира Захариев. Той обясни, че този модел е силно разпространен в страни като Австрия, Унгария, Гърция, Хърватия и др..

Захариев заяви, че не е запознат с ограничения от страна на общините за откриването на втори обекти за търговия с цигари, от което негодуват дребните фирми.

"Ние експандираме не само върху публични места, а и договаряме с частни собственици, включително се явяваме на търгове в София - на "Метрополитен" и общинските пазари и т.н., тоест имаме вече договорени определени локации, за които сме подготвили павилиони", така шефът на "Табак Маркет" отговори на обвиненията, че държат на склад готови павилиони.

"Табак маркет" се е явявала в търгове или конкурси за всеки общински обект, тоест всеки един търговец може да участва, разбира се, ако има визията за бизнеса си за 10 години напред или 5 или за колкото е даден в самия конкурс, каза Борис Захариев.

Той коментира офертата към малките търговци да продават под марката Lafka с думите, че при тази платформа, "сядайки на масата с един голям доставчик, можем да договорим много по-добри условия, отколкото един малък търговец и с енергията между двете би направила една доста добра бизнес концепция".

Според него във фирмения проект няма политика за налагане на монопол на определени издания, свързани с пресгрупата на Делян Пеевски, финансирана от КТБ, която пък е сред собствениците на "Булгартабак".

"Това е абсолютно невярно, ... тъй като тютюневите изделия и печатните издания са наш фокус, тоест те са групите, които докарват трафик на клиенти и ние държим в тези две групи да предлагаме абсолютно целия асортимент , който се предлага на местния пазар", каза Захариев.

mediapool.bg