Кламер БГ - Бизнес новини: Превозвачите отстъпват за тола, искат отваряне на прохода Петрохан (видео)

Превозвачите отстъпват за тола, искат отваряне на прохода Петрохан (видео)

Бизнес

|
Четв, 19 Май 2022г. 15:27ч.
Превозвачите отстъпват за тола, искат отваряне на прохода Петрохан (видео)

Превозвачите отстъпват за тола, искат отваряне на прохода Петрохан (видео)

Превозвачите направиха малка крачка на съгласие за плащането на тол такси за втори клас пътища, но при определени условия. Това стана ясно на срещата им с

вицепремиера и министър на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов, която се излъчваше на Фейсбук страницата му.

Разговорът бе продължение на срещата между превозвачите с премиера Кирил Петков, Гроздан Караджов и министъра на транспорта Николай Събев, която се проведе във вторник.Тогава не се стигна до решения, но бе възстановен диалогът.

Днес превозвачите показаха, че са склонни на компромиси, въпреки вчерашните протести. Досега те бяха против плащане за преминаване по втори клас пътища, каквото управляващите планират да въведат от 1 юли.

От Националното сдружение на спедиторите предложиха проблемите да бъдат групирани. Едната група са мерки за намаляване на инфлационния натиск върху бранша, другата - механизми за увеличаване на приходите от тол такси и последната - предвидимост в прилагането на тол системата в определен времеви диапазон.

Предложенията на превозвачите

Браншът предлага да се плаща само за натоварените транзитни пътища втори клас, а не за всички, каквото е предложението на Караджов. Освен това се настоява тол таксите за магистрали и първи клас пътища да останат без промяна до края на годината като антикризисна мярка.

Превозвачите искат още след изминат пробег от 3000 км месечно да имат отстъпка за плащането на тол таксата, като водещо да е регистрационният номер на превозното средство, а не на ремаркето на камиона.

Браншът продължава да настоява транзитния трафик по безплатните пътища у нас да се забрани, така както правят в Гърция и Унгария например. Тезата на правителството е, че това не може да стане, защото ще се наруши принципа на равнопоставеност. До момента не е дадено обяснение защо в други европейски страни това може, а у нас не.

Остава и искането за решаване на проблема с компесаторните такси и плащането на санкции за нарушения, за които превозвачите не са уведомени. В сряда Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) публикува за обществено обсъждане промени в Закона за пътищата, където са заложени текстове за решаването на този проблем. Превозвачите предложиха друго решение - гратисен период от 7 дни, в който да платят пропуснат тол сегмент, след като бъдат уведомени от доставчиците на услугата.

Браншът настоява да се запази разликата от два пъти в цената на тол таксите, която плащат автомобилите от нисък екоклас спрямо тези от висок. Аргументът им е, че това е стимул за обновяването на автопарка. В същото време с предложените цени правителството почти премахва тази разлика.

Освен това транспортният сектор иска тол таксите да не се натоварват с ДДС. Настояват и за ускоряване на връзката между тол системата и тази на агенция "Митници", така че превозвачите да не чакат повече от необходимото за проверка време на границата.

Постигнато бе съгласие да бъде направен сравнителен анализ на приходите от тол системата за периода януари - април 2022 г. спрямо същия период на предходните години.

Експертна група трябва да излезе с предложение

Превозвачите поискаха от вицепремиера Караджов да каже принципно какво му е мнението по направените предложения.

Той обаче отказа да се ангажира, с каквото и да е с аргумента, че предложенията трябва да се гледат в тяхната цялост и как ще се отразят на търсеното решение - увеличаване на приходите от тол такси в бюджета и обръщане на сегашния модел - собствениците на леки коли да не плащат повече отколкото превозвачите за ползването на пътищата у нас.

В момента една трета от приходите за поддържането на пътищата идват от превозвачите, а две трети от собствениците на леки коли.

Така се стигна до решение работна група от експерти от двете страни да обсъди спорните моменти и да излезе с общо решение. Първата среща бе насрочена за петък, а в рамките на около седмица групата трябва да представи предложенията, каза Караджов след срещата пред журналисти.

Превозвачите излъчиха шестима свои представители в работната група. Предстои Гроздан Караджов да определи участниците от страна на МРРБ.

"Ние сме за конструктивен диалог и той трябва да отиде на експертно ниво. Днес не сме поемали ангажименти. Работната група ще стигне до предложения, които ще можем да обсъдим. Има яснота кои са важните въпроси и ще търсим решения за тях", коментира след срещата Гроздан Караджов пред медии.

Временно отваряне на прохода Петрохан за тирове?

Превозвачи на тежкотоварни камиони над 12 тона поискаха временно да бъде разрешено преминаването през прохода Петрохан, докато се ремонтира този през Витиня, който е осеян с дупки. Аргументът им е, че така ще се облекчи движението към втория мост над Дунав при Видин.

Петър Захариев от автобусните превозвачи обаче предупреди, че това ще доведе до увеличаване на катастрофите, заради острите завои и голямата им денивилация от метър и половина. Според него, ако това се разреши, то и този път, който бе ремонтиран наскоро ще бъде разрушен и ще заприлича на лунен пейзаж, както е на Витиня в момента.

Гроздан Караджов не се ангажира дали ще разреши преминаването на камиони над 12 тона през Петрохан, защото по думите му трябва да се консултира с експерти.

Регионалният министър каза, че в момента тече ремонтът на Витиня и дупките се запълват, като обещанието е той да приключи до 3 седмици.

Пълненето на дупките през прохода Витиня започна

Междувременно от агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) съобщиха, че е започнал и ремонта на виадукта при 34-ти километър на магистрала "Хемус" в посока София. Заради подала колона на този мост трафикът на тежките камиони се пренасочва през прохода Витиня.

В момента се ремонтират гредите на виадукта. През 2021 г. е работено по укрепването на стълбове и ригели (долното строене) в платното за Варна. Тази година работата продължава. При извършването на ремонтните дейности на виадукта движението на леките автомобили ще става само в изпреварващата лента и ограничението на скоростта ще е до 70 км/ч, посочват от АПИ.

Срокът за приключване на строителните работи на виадукта е до 10 юни 2022 г. Целта е след завършването на строителните работи да се възстанови движението на тежкотоварните камиони над 12 тона по магистрала "Хемус" за пътуващи към столицата. По този начин ще се улесни преминаването по обходния път през Витиня, обещават от пътната агенция.

mediapool.bg