Кламер БГ - Бизнес новини: Магистрала "Хемус" между Плевен и Велико Търново се строи незаконно (обновена)

Магистрала "Хемус" между Плевен и Велико Търново се строи незаконно (обновена)

Бизнес

|
Четв, 09 Септ 2021г. 17:25ч.
Магистрала "Хемус" между Плевен и Велико Търново се строи незаконно (обновена)

Виолета Комитова показа през юни как се строи незаконно магистрала

Магистрала "Хемус" от разклона за Плевен/Ловеч до Велико Търново (участъци 4, 5, и 6) се строи прекалено скъпо (по 17 млн. лв./км) и незаконно - без отчуждителни процедури, одобрени инвестиционни проекти и разрешение за строеж. Това са задължителни процедури по Закона за устройство на територията, които трябва да се извървят, преди да започне самото строителство, но не е направено.

Сега има риск за качеството на магистралата и евентуално бъдещото й потъване или нагъване, тъй като не е упражнен строителен контрол. В случая с "Хемус" е замърсена и природата - съсипана е 87 дка гора, в която са се изхвърляли отпадъците от незаконните насипи.

Това е установила проверка на Дирекцията за национален и строителен контрол (ДНСК) направена с облитане на цялото трасе на строящата се магистрала между София и Варна с дрон и по документи, предоставени от държавната компания "Автомагистрали".

Незаконни са и направените ремонти на 10 язовира от Държавната консолидационна компания (ДКК). Въпреки че става въпрос за основен ремонт с изграждането на стени, това не е ставало с разрешения за строеж от компетентните органи и упражняване на строителен контрол, а по усмотрение на експертния съвет на ДКК. Това стана ясно от думите на министрите на регионалното развитие арх. Виолета Комитова и на икономиката Кирил Петков, които дадоха съвместна пресконференция.

"Абсолютно безобразие... пълно безхаберие... просто безумие", нарече случилото се Кирил Петков. Затова той се зарече още днес да смени и последния останал член на ДКК от времето на Емил Караниколов - Красимир Тенев. Защото тук става дума не само за пари, но и за безопасност на населението.

Най-големият нарушител на Закона за устройството на територията е била самата държава, заяви заместник-регионалният министър арх. Иван Шишков. Той допълни, че всички участници в управлението на държавата са допуснали това незаконно строителство.

Лъжа е, че служебното правителство е забавило строителствота на магистрала "Хемус", заяви министър Комитова. Но призна, че е много трудно да се каже как ще продължи строежа на магистралата. Причината е, че с т.нар. доставчици на техника и материали имат подписани 5-годишни договори с "Автомагистрали".

Строителството на "Хемус" до Плевен/Ловеч е без проблеми

Няма проблеми със строителството на първите три участъка на магистрала "Хемус" от пътен възел "Боаза" до разклона за Плевен/Ловеч, е установила проверката на ДНСК.

За тях има одобрен подробен устройствен план (ПУП), направени са отчуждителните процедури, одобрен е инвестиционния проект и имат разрешение за строителство.

Има издавани актове и протоколи относно извършеното строителство и няма забележки, каза арх. Влади Калинов, началник на ДНСК.

Изграждането на трите лота обаче е на различен етап. Най-напреднал е първият участък, който догодина може да бъде открит. На третия участък са изпълнени 40 на сто от строително-монтажните дейности. Най-изостанало е изграждането на лота между тези два участъка, отбеляза арх. Иван Шишков.

Само до преди няколко месеца имаше проблеми с изграждането на втория участък, където агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) откри, че се работи без технически проект и спря строителството на 4 моста. Очевидно този проблем вече е разрешен.

Незаконно строителство между Плевен/Ловеч и Велико Търново

Незаконно обаче се строи магистралата между разклона за Плевен/Ловеч и Велико Търново (участъци 4, 5 и 6).

За лот 4 с дължина 26.8 км има изработен подробен устройствен план (ПУП), но не са приключили отчуждителните процедури, няма одобрен инвестиционен проект и не са издадени разрешения за строеж. Въпреки това хумусният слой е отнет, направени са 3 подлеза и са изпълнени водостоци, каза арх. Влади Калинов. Той посочи, че се е работило по 16.5 км от фирма "Парсек".

За лот 5 с дължина 23 км има изготвен ПУП, но друго нищо не е направено, въпреки това е започнало отнемането на хумусния слой - трасирането на пътя върху 8.5 км. Изпълнител на този участък е "Грома Холд".

За лот 6 с дължина 32 км няма абсолютно нищо. Там преди време беше направен "паркинг за лъскава строителна техника", който е разрушен след като поискахме да напишем акт за незаконно строителство на фирмата "Европейски пътища", каза арх. Калинов. Той обясни, че фирмата е обяснила, че нищо не е строила, защото няма такъв договор. С днешна дата вече са разрушени направените насипи и теренът е върнат в предишното му състояние.

За магистралата до Търговище няма дори проекти

За последните три участъка от магистралата между Велико Търново и Търговище няма дори изработени и одобрени проекти. За два от участъците след старата българска столица дори има спор за трасето, стана ясно от думите на арх. Иван Шишков.

За лот 7 няма избрано трасе. Причината е в активизрали се свлачища след Велико Търново.

За лот 8 има възражения по одобреното трасе. Едното е от ловно стопанство, което отглежда благородни елени. Другото е от оръжеен търговец, който има складова база на около 1000 - 15000 метра от бъдещото трасе на магистралата.

За последния участък лот 9 в момента тече процедурата за одобрение на трасе, каза арх. Шишков.

ГЕРБ в контараатака: Всичко рухва пред очите ни

Вместо да обяснят защо са допуснали незаконно строителство на магистрала "Хемус" бившите управляващи от ГЕРБ контраатакуваха и обявиха, че всичко направено от тях се руши. Те твърдят, че няма незаконно строителство.

Това, в което ние вложихме големи усилия, много труд, за да завърши целият цикъл на администриране и на магистрала "Хемус" и на скоростна отсечка от Видин до Ботевград, го виждаме как рухва пред очите ни, а хората от северозападна и северна България чакат тези магистрални отсечки, каза Петя Аврамова, депутат от ГЕРБ-СДС и бивш министър на регионалното развитие, на брифинг в парламента.

"Ние апелираме към МРРБ и към следващия служебен кабинет този ресор да бъде водещ и там да бъдат назначени хора, които могат да управляват както административно, така и стратегически процеса", каза Аврамова.

Тя припомни, че регионалното развитие е било водеща политика за правителствата на ГЕРБ и заключи, че явно вече не е, предвид заложените 100 млн. лв. в актуализацията на бюджета за АПИ. "Това е показателно и за всички строители, които са на терен", коментира Аврамова.

Вече четири месеца в сектора се симулира някакъв вид дейност, която се изразявала единствено да спират и да се "чегъртат" основни инфраструктурни проекти като магистрала "Хемус", скоростният път Видин-Ботевград, магистрала Русе-Велико Търново, за която има предвидени европейски средства, каза Николай Нанков,депутат от ГЕРБ-СДС и бивш министър на регионалното развитие.

Те не само, че тях ще изчегъртат, не просто ще ги спрат, а ще оставят без перспектива икономическото и социално развитие на северна България за години напред, допълни той.

Правителствата на ГЕРБ са осигурили за магистрала "Хемус" финансиране и проектна готовност и законосъобразни процедурии ясен времеви хоризонт да бъде завършена до 2024 г., апътят до Видинда е готов до 2025 г., каза Нанков. Според него служебното правителство не придвижва процедурите по тези големи проекти с единствената цел да компрометира ГЕРБ.

mediapool.bg