Кламер БГ - Бизнес новини: МРРБ продължава практиката на ГЕРБ да разплаща с ПМС-та пътни ремонти

МРРБ продължава практиката на ГЕРБ да разплаща с ПМС-та пътни ремонти

Бизнес

|
Пет, 23 Юли 2021г. 18:36ч.
МРРБ продължава практиката на ГЕРБ да разплаща с ПМС-та пътни ремонти

МРРБ продължава практиката на ГЕРБ да разплаща с ПМС-та пътни ремонти

Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ ) ще продължи практиката прокарана по времето на тройната коалиция и наложила се при ГЕРБ с постановления на правителството да се дават допълнително пари за пътни ремонти. Това е уверила министърът на регионалното развитие арх. Виолета Комитова строителните фирми, които имат да получават над 700 млн. лв. за извършена работа по договорите за пътно поддържане.

"Идеята е с постановления на Министерски съвет правителството да осигури средства за разплащане на фирмите", каза арх.Комитова на среща с бранша в петък, цитирана от пресцентъра на МРРБ.

Именно този модел на работа беше посочен като порочен от финансовия министър Асен Василев в началото на юли. Той разказа как ръководството на АПИ от времето на ГЕРБ е възложило поръчки за пътно поддържане на стойност четири пъти над бюджета на АПИ., за което към момента няма осигурено финансиране.

Финансовият министър дори описа механизмаза на непрозрачното разходване на публични средства: прави се доклад към Управителния съвет на АПИ за суперспешен ремонт или строителство на конкретен обект. След това този разход се одобрява и се посочва сумата, която да се одобри от държавния бюджет чрез ПМС (постановления на Министерския съвет).Въпросният доклад не стига до строителите. На тях им се казва - "Стройте!", без реално парите да са осигурени, каза Василев. По думите му по този начин АПИ задължава държавата непрекъснато през последните години, като само за първите четири месеца на тази година са направени възлагания за 2.9 млрд. лв., при годишен бюджет на АПИ от 382 млн. лв.

"Това не е просто пример за липса на контрол, това е престъпление. Говорили сме с ръководството на МРРБ тази практика да бъде дадена на прокуратурата", заяви министър Василев и по-късно внесе такъв сигнал.

Тогава финансовият министър каза още, че всички договори, по които ремонтите не са започнали няма да тръгнат. За тези които пък текат арх.Комитова каза, че ще бъдат спрени, за да се провери какви материали се влагат и качествено ли се строи.

До момента служебното правителство не е приело нито едно постановление за отпускане на допълнителни средства по бюджета на АПИ, така както правеше ГЕРБ.

Сега обаче министър Комитова уверява строителите, че се прави"всичко възможно извършените до момента ремонтни дейности по републиканските пътища да бъдат разплатени на фирмите". Това е коренна промяна спрямо първоначално обявената от нея и Василев позиция. Финансовият министър публично не е казвал какви пари ще даде на строителите. Той съобщи, че до дни ще внесе в парламента актуализация на държавния бюджет за тази година. Василев предлага допълнителни разходи в размер на 1.8 млрд. лв., като от тях 1.3 млрд. лв. ще отидат за увеличаване на пенсиите, здравни разходи и подкрепа на бизнеса. За ремонт на пътища Василев нищо не спомена.

Освен с представители на фирмите извършващи текущ ремонт и поддръжка на пътната мрежа, регионалният министър е имала в петък и среща с кметовете. Поводът е изпратеното от вече бившият председател на УС на АПИ Апостол Минчев писмо до Областните пътни управления за спиране на ремонтните дейности по места, посочват от МРРБ.

"Писмото на Минчев няма юридическа стойност и ще бъде отменено веднага след назначаване на ново ръководство на АПИ, което се очаква да стане до един – два дни", каза регионалният министърът. Тя заяви, че започнатите ремонти ще продължат до тяхното завършване, а плащанията ще се извършват поетапно на траншове.

По време на продължилия повече от три часа разговор представителите на местната власт информираха арх. Комитова,че по-голямата част от обектите са вече частично изпълнени, но дори и извършените по тях дейности не са били разплатени от АПИ, като за някои от тях плащания не са правени още от началото на годината.

Оказва се, че редица фирми, отговарящи за зимното поддържане на републиканските пътища не са получили парите си от АПИ даже за зимното почистване, оплакаха се строителипред Комитова.

На срещата стана ясно, че фирми – изпълнители са получавали от АПИ задания за изпълнение на дейности със закъснение за по-ранен период.

"Цялата порочна практика, формулирана като текущ ремонт и поддръжка трябва да бъде променена", каза арх. Комитова. Според нея под прикритието на формулировката текущ ремонт и поддръжка в редица случаи се извършва ново строителство без съответните за това документи.

"Трябва да се изгражда свързаност между отделните региони, строителството не трябва да спира и не може да се избират територии, в които да се работи по политически линии. Убедена съм в това", заяви Виолета Комитова. Тя предложи на участниците в срещата да започне провеждането на подобни регулярни срещи с ръководството на МРРБ поне веднъж на всеки три месеца.

Версията на Комитова се различава коренно от тази на уволнения пътен шеф Апостол Минчев. Пред Mediapool той заяви, че в началото на юли пред цялото ръководство на АПИ регионалният министър устно е наредила да се спрат всички ремонти по линия на текущото поддържане, за които няма осигурено финансиране.

"Продължаването на тези ремонти при липса на финансиране и дълг към строителните компании за около 700 млн. лв. за свършена работа не е коректно", смята Минчев.

mediapool.bg