Кламер БГ - Бизнес новини: Лобито на "Лукойл" ще пита ЕК дали износът на горива от руски нефт нарушава ембаргото

Лобито на "Лукойл" ще пита ЕК дали износът на горива от руски нефт нарушава ембаргото

Бизнес

|
Четв, 24 Ноем 2022г. 10:33ч.
Лобито на "Лукойл" ще пита ЕК дали износът на горива от руски нефт нарушава ембаргото

Лобито на

Служебният кабинет, ГЕРБ, ДПС и едрият петролен бизнес продължават да настояват, че трябва да отпадне забраната за износ на произведени от руски петрол горива на "Нефтохим". Според тях полученото от България изключение от еврорегламента за ембаргото за внос на руски суров нефт важи и за експорта на нефтопродукти. Твърдят, че в европейския документ е изрично записана забрана за продукти от внесен по тръбопровод руски петрол, а у нас той влизал с танкери.

Откакто служебният кабинет обяви миналия месец намерението си да отмени въведената от предишната власт забрана на износа от "Нефтохим", която трябва да влезе в сила на 5 декември, говорители на ЕК посочиха, че това би било в нарушение на европейския регламент.

"Продължаваме промяната" (ПП) и "Демократична България" (ДБ) остават на мнение износът не се разрешава. Двете партии предупредиха, че в противен случай "рискуваме ЕК да отложи дерогацията моментално и да наложи тежки санкции за страната, което наистина би означавало хаос и недостиг на горива на българския пазар".

БСП се опита да се разграничи от спора с аргумента, че това е решение на изпълнителната власт и тя трябва да прилага еврорегламента, а парламентът не бива да се меси, за да спази разделението на властите. Все пак обаче социалистите "смятат да повярват" на Министерството на финансите, че преработеният в Бургас руски петрол става български продукт, "или този, който е преговарял, да обясни, а не тука казва един говорител на ЕК".

Среща с ЕК за изчистване на спора

В крайна сметка обаче забраната за руския петрол и произведените от него продукти явно "ще бъде изчистена" на среща с представители на Европейската комисия, защото според служебния кабинет, ГЕРБ и БСП трябва да се вземе експертното мнение на Брюксел.

Това стана ясно по време на заседанието на парламентарната енергийна комисия в сряда и от отделно изявление на вицепремиера по икономическата политика и министър на транспорта Христо Алексиев пред журналисти.

"Прочели сме и сме се запознали с регламента много обстойно. Анализирали сме го. В него няма изрична забрана за износ на нефтопродукти, произведени от преработения суров руски нефт. Такава забрана има за суров нефт, получен по нефтопровод. За получения по морски транспорт няма забрана, а България внася нефт с морски транспорт", заяви Алексиев след заседанието на правителството.

Според него обаче в самия еврорегламент има някои неизяснени въпроси и по темата ща бъде организирана и среща с представители на Европейската комисия.

Любопитното е, че само часове по-късно бившият енергиен министър и депутат от ГЕРБ Теменужка Петкова предложи същото решение да вземе парламентарната енергийна комисия. Нейните членове обаче отложиха това за следващата сряда, тъй като на заседанието не дойдоха хора от финансовото министерство да обяснят позицията си за горивата от руски петрол.

Кой как тълкува забраната?

Българската петролна и газова асоциация (БПГА), в която доминираща роля има "Лукойл Нефтохим", очаквано лобира за интересите на компанията. Юристът на БПГА Светослав Бенчев заяви пред депутатите, че с колегите му били чели еврорегламента десетки пъти и било пределно ясно, че няма забрана за износ на продукти от руски нефт. Изрично записаната забрана била за Унгария, за България нямало. Според него дори и ЕК да даде писмен отговор за регламента, нейното становище нямало да бъде ясно и от правителството зависи прилагането на евроизискването на ембаргото срещу руския петрол. Председателят на БПГА Живодар Терзиев пък каза, че политиците са направили всичко възможно да объркат бизнеса за това дали може или не може да се изнася продукцията на "Нефтохим".

"ЕК направи изключение за България за нефтеното ембарго, целта е ясна - да се доставя петрол за България и нейното население, а не да се изнася за други страни. Вие казвате, че сте за изнасяне от България на евтиното гориво", коментира Венко Сабрутев от "Продължаваме промяната". Той призова "кабинетът да спре да се прави на разсеян и да спазва еврорегламента".

Колегата му от ПП Васил Стефанов отбеляза, че "ЕК от октомври досега е пределно ясна, че забраната е и за износа на суров петрол, и за нефтопродукти".

"Ние получаваме достатъчно техническо време за преход от руския петрол към други суровини. Дерогацията е дадена да действа само на територията на България, а не да изнася", подчерта той.

Според Сабрутев има нежелание да се разбере същността на предоставената на България от ЕК дерогация за забраната за внос на руски петрол, правеща възможно доставките на сорта Уралс за "Нефтохим" до края на 2024 г., докато в останалите европейски страни това ще стане факт от 5 декември 2022 г.

"Становищата на ЕК са кристално ясни и не става въпрос дали може да изнасяме рафинираното гориво. ЕК е пределно ясна. Има целенасочено нежелание да се изпълни регламента. Сега се иска да се изнася евтиното гориво, а тук да остане скъпото", заяви Сабрутев.

Васил Стефанов разкритикува служебния кабинет, че е закрил работата на сформираната от предишното правителство работна група на НАП, митниците и БПГА за прилагането на регламента и сега предлага отмяна на забраната за износа на продукция на "Нефтохим". "Рискуваме ЕК да отложи дерогацията моментално и да наложи тежки санкции за страната, което наистина би означавало хаос и недостиг на горива на българския пазар", предупреди представителят на ПП.

Депутатът от ДБ Ивайло Мирчев заяви, че коалицията ще подкрепи предложенията на ПП за контрол върху това дали горивата на "Лукойл" се продават само у нас и отново обяви, че ДБ ще внесе в парламента искане за поставяне под специален надзор на бургаската рафинерия.

Еврорегламент, корпоративни интереси, ефекти

Позиция в подкрепа на прилагането на еврорегламента в пълния му вид изказа и Георги Самандов от "Български възход".

"Дискусията е мила, но дерогирахме руския петрол, създадохме огромни печалби за "Лукойл" и сега се чудим как да им ги приберем. Именно регламентът позволява да изземем свръхприходите и да ги насочим към потребителите. А междувременно излиза проект на постановление, обслужващо корпоративни въпроси. Настояваме регламентът да бъде изпълнен в цялост. Да се премисли постановлението и да се приложи регламентът, който може да реши много добре проблемите за потребителите. В момента 10 млрд. лв. са изсипани (в мерки срещу енергийната криза), но съществен ефект от тях не виждаме. Да изпълним задължителния еврорегламент в пълната му цялост, а не да работим на парче", призова Самандов.

Чия работа са решенията за горивата?

Има регламент за облагане с 33% свръхпечалбите на нефтопреработващите компании и целият казус "е работа на Министерски съвет, а не на парламента", заяви на заседанието депутатът от БСП Драгомир Стойнев.

Рамадан Аталай от ДПС определи внесените предложения като стремеж за оригиналност и надпревара за по-неприемлив вариант за прилагане на дерогацията и регламента. В същото време той обяви, че ДПС ще внесе свой законопроект за това, защото с решение не ставало.

"Има още малко време да се изясни ще има пълна забрана за износ на продукцията или за трети страни ще остане", каза той, с което заговори в общ хор с Министерството на икономиката, а то в своето становище относно изключенията за горивата смята, че ще бъде засегната и продукция на "Нефтохим", която е предназначена изцяло за трети страни и не се пласира в България и в ЕС.

Как да се изземат печалбите на "Нефтохим"?

На комисията бе обсъдено и предложението на ГЕРБ разликата между стойността на руския петрол сорт Уралс и европейския Брент директно да се иззема от "Нефтохим" и да влиза във фонд за компенсации в цената на горивата, каквато сега плаща правителството за сваляне на стойността на обикновените бензин и дизел с 25 ст./л, която изтича на 1 декември.

"Всички се съгласихме, че от дерогацията в момента печелят две руски компании – "Лукойл" и "Литаско", но ползи на българските потребители няма", заяви председателят на парламентарната енергийна комисия Делян Добрев от ГЕРБ, който е вносител на законопроекта, който трябваше да бъде одобрен в комисия преди първо четене в пленарна зала.

"Руският нефт заради евросанкциите вече е с до 40% отстъпки спрямо Брент, но цената по бензиностанциите продължава да расте и плащаме Уралс като Брент", коментира той и повтори вече изказваната своя теза, че ако ще е така, по-добре България да се откаже от дерогацията, да спре да внася Уралс и да плаща за горива от Брент. Добрев отново обяви, че по техни сметки така месечно ще се осигуряват 100 млн. лв. за компенсации за горивата и годишно това прави 1.2 млрд. лв., докато "Люкойл" обявиха в понеделник обещания за отчисления от печалбата им за догодина от 700 млн. лв.

"Разликата не е само в размера на средствата, а в това, че тези 700 млн. лв. зависят от добрата вола на "Лукойл" за деклариране на печалбата", посочи Добрев.

"Нас не ни интересуват счетоводните операции, с които се формира малка или голяма печалба, а вземаме международните цени на двата сорта", заяви Добрев, от чиито думи стана ясно, че планът на ГЕРБ е с тези приходи да се продължават компенсациите за гражданите и дори за бизнеса и транспортните фирми.

Тънкостите в изпълнението на плановете

Живодар Терзиев обаче обърна внимание, че изземането на ценовата разлика между Уралс и Брент още в началото, означава, че "Нефтохим" няма да има свръхпечалби, които парламентът смята да обложи с 33 процента с окончателни промени в Закона за корпоративното и подоходно облагане. Той изрази и притесненията на дистрибуторите на горива, че като се разширят компенсациите за бензин и дизел, обектите ще трябва да отделят много повече оборотни средства, за да покриват разликата в цената на горивата,

"В момента бизнесът финансира между 55 и 60 млн. лв. мярката, докато си получи парите от НАП в края на месеца. Ако се разшири върху транспорт, става въпрос за 10 млн. лв. дневно, които ще се финансират от бизнеса до възстановяване на разходите за компенсацията. Това звучи като квази мито. Ние държим да им апредварително финансиране на тези компенсации. Финансиране в четири пъти по-голям обхват и помощи са за 3 .5 млрд. т горива не могат да бъдат покривани от търговците", смята представителят на БПГА.

В крайна сметка парламентарната енергийна комисия не взе никакви решения, а дискусията ясно ще се повтори следващата сряда, когато вече се очаква да присъстват представители на Министерството на финансите, които да обяснят за ембаргото за руския петрол, дерогацията и износа на преработени от него продукти.

Не е ясно и за кога се предвижда да е "разяснителната" среща с ЕК по казуса, но очевидно темата ще бъде държана в медийното пространство още поне две седмици.

mediapool.bg