Кламер БГ - Бизнес новини: Върху патент за електрокаяк работят българските инженери на "Бош"

Върху патент за електрокаяк работят българските инженери на "Бош"

Бизнес

|
Четв, 01 Юни 2023г. 19:29ч.
Върху патент за електрокаяк работят българските инженери на "Бош"

Константин Конов представи визията за дигитализация и устойчивост на

Електрически каяк, който ще разполага с интелигентен софтуер, предлагащ решения в трудни и рискови ситуации, разработва инженерният център на компанията "Бош" (Bosch), който бе открит в София преди пет години и за този период се е разраснал няколко пъти, осигурявайки основната част от 57-процентния растеж в приходите на българското звено през 2022 г.

Това съобщи пред медии главният изпълнителен директор на "Роберт Бош" ЕООД и представител на Група Бош в България Константин Конов в четвъртък, когато компанията отбеляза 30 години присъствие в България и обяви финансовите си резултати за миналата година.

Инженерният център в София, който се оказва предпочитан от световни клиенти на "Бош" работи върху няколко стратегически проекта, заяви Конов.

Най-новият – за електрически каяк, е роден от запалени по спорта инженери от центъра, които работят по бизнеса на компанията с електрически велосипеди. Намеренията са до една година проектът за бъде патентован и интерес към него да има от страни, в които екстремният спорт е много развит – особено в САЩ.

Електрокаякът ще си бъде оборудван със стандартните гребла и педали, но ще има и електрически двигател, който да може да се включва при умора на гребците или в ситуации, които го изискват. Ще разполага с интелигентен софтуер, който да помага в трудни ситуации за вземането на решения, обясни Конов.

Компанията усилено работи за все по-сериозното внедряване на изкуствен интелект в своите уреди и продукти. В София се работи и върху проект за прилагане в автомобили, при който изкуствен интелект ще разпознава обекти и на базата на събрана от сензори и информация ще може да създава 3D реалност и поведенчески модели на самия автомобил. Вътрешни системи ще наблюдават шофьора, ще разпознават лицевите му реакции и ще могат да хващат момента на микрозаспиване на водача и веднага ще го предупреждават да си вземе почивка. Следващи етапи на алармиране може да са вибрации на волана, каквито днес повечето нови автомобили имат при напускане на пътните ленти без мигач или навлизане в банкета на пътя. Възможно е дори пускане на лек ток за предупреждение за заспиване.

Тези мониторингови системи в следващ етап може да се развият за предупреждаване за забравени вещи в автомобила или за поведението на пътници в автономни коли, които например се предоставят за споделено пътуване.

Софийският център работи и по нова управленска архитектура на автомобила, която да събере в супер компютър всички устройства, които в момента работят поотделно. Тази обща система трябва да управлява всичко, включително при автономните автомобили да комуникира с останалите такива возила на пътя чрез 5G мрежата. Проектът се развива заедно със световни водещи автомобилни производители, каза директорът на "Бош".

Компанията смята за възможно дори въвеждането на самодиагностика на автомобила, който да предупреждава водача за потенциални проблеми, а данните от нея да може да се предават директно в сервиза за подготовка на ремонта, преди колата да е пристигнала там. Това коментира Панаойт Николов, търговски директор на звеното за автомобилното оборудване, в дискусия, посветена на внедряването на изкуствения интелект в ежедневието. Това по думите му ще пести много ценно време и на водачите, и на монтьорите.

"Изкуственият интелект е необходим, защото обработва информация и може да даде бързи решеня и да реагира за милисекунда, което човек не може, но той няма да замести софтуерните инженери или хората, а само ще им помага при вземането на качествени решения", коментира Конов.

Планът на компанията е до 2025 г. всеки неин продукт да има внедрен изкуствен интелект, каза Синиша Джукич. ръководител на звеното на "Бош" за дигитализация и внедряване на интернет на нещата и изкуствения интелект. В момента "умни" са вече 60 продукта на производителя. Намеренията са за дигитализация да се инвестират 10 млрд. евро, посочи той.

Бизнесът на "Бош" в България продължава да се разраства. Например дигиталното звено само през миналата година се е увеличило с 30 процента, надхвърляйки 250 служители, а инженеринговият център, стартирал със сто души преди пет години, вече наброява 600 и смята да продължи да расте с по 100 нови специалисти годишно, докато стигне 1000.

Именно инженерният център е осигурил основният ръст на приходите на българския бизнес на "Бош", но ръст бележат и продажбите на части за автомобили на сервизи, което е нормално предвид възрастта на автомобилния парк в България, шегува се Конов. Пандемнията от Covid е довела до ръст в продажбите на електроуреди, а поскъпването на газа през миналата година е причина за увеличаване на интереса към климатици и термопомпи. Конов очаква нов ръст при термопомпите заради предвижданите по плана за възстановяване безвъзмездни средства именно за закупуването на такива от домакинствата.

Така пред миналата година "Бош" постига консолидирани продажби на българския пазар от 576 млн. лв. (295 млн. евро), което е ръст от 57% спрямо 2021 г. Обещаващи са и резултатите от първите месеци на 2023 г., коментира Конов. Той обясни, че увеличението се дължи основно на повечето продажби като брой, а не на инфлацията.

"Във фокуса ни продължава да е разширяването на продуктовото ни портфолио с използване на постиженията на смарт технологиите и изкуствения интелект, следвайки социалния ни ангажимент и с мисъл за околната среда и обществото", заяви още директорът на българското звено.

Ивайло Рашев, търговски директор на звеното за електроуреди, отбеляза, че още през 2020 г. компанията е постигнала пълен въглероден неутралитет по отношение на своите продукти, като сега целта й е намаляване на климатичния отпечатък и на своите контрагенти. В производството на уредите се използва рециклирана пластмаса, материали на биологична основа, както и "зелена" стомана. Убедени сме в необходимостта от устойчивост на продуктите и затова увеличаваме издръжливостта и възможността на експлоатация на нашите уреди, заяви той.

На глобално ниво доставчикът на технологии и услуги е увеличил през 2022 г. продажбите си с 12% до 88.2 милиарда евро, като маржът на EBIT от дейността се повиши от 4 на 4,3%.

"Справихме се майсторски с предизвикателствата на 2022 - и оборотът, и печалбата са по-високи от очакваните", каза д-р Щефан Хартунг, председател на Управителния съвет на Robert Bosch GmbH, цитиран в съобщение на компанията. Въпреки последиците от пандемията от Covid-19, през първото тримесечие на 2023 г. "Бош" е с нараснали с 3.5% продажби.

Целта на компанията за 2023 г. е да увеличи продажбите се със 6 до 9% за 2023 г. и да вдигне печалбата си EBIT с около 5%., както и преструктурираният бизнес с мобилността да расте средногодишно с около 6% до 2029, когато ще се достигне годишен оборот от над 80 милиарда евро.

mediapool.bg